Prima ?osea care transform? soarele în energie
Prima sosea care transforma soarele in energie
Prima sosea care transforma soarele in energie

Olandezii au inaugurat prima sosea care transforma lumina soarelui in energie. Este vorba despre o portiune de 100 de metri de strada in orasul Krommenie din nordul tarii, care contine panouri solare situate sub o sticla extrem de rezistenta.

SolaRoad, firma care se afla in spatele proiectului din Olanda, va testa portiunea de drum in urmatorii trei ani si spera ca pe parcursul acestui interval energia rezultata din sosea sa deserveasca iluminarii stradale, sistemelor si semaforizarii traficului, masinilor electrice, dar chiar si caselor.
Proiectul SolaRoad a fost inaugurat oficial la jumatatea saptamanii trecute in prezenta ministrului de Economie olandez, Henk Kamp.

Testele la care va fi supusa portiunea de 100 de metri a drumului cu panouri solare vor arata cum se comporta acestea in anumite conditii, cata energie produc, dar si ce avantaje au biciclistii care merg pe ele.
Soseaua care adaposteste panourile solare este compusa in cea mai mare parte din module de beton care masoara intre 2,5 si 3,5 metri, cu celule solare montate la jumatatea distantei, care, astfel, faciliteaza absorbtia de energie.

Proiectul SolaRoad se afla in plin proces de dezvoltare inca din anul 2009, fiind creat de catre Organizatia de Cercetare a Stiintelor Aplicate din Olanda, in parteneriat cu firma de constructii Ooms Civiel si Imtech Traffic& Infra si cu provincia din Nordul regiunii olandeze.

Viitorul autostrazilor din lume

Miliarde de kilometri patrati de sosele ar putea fi acoperite, in viitor, de panouri fotovoltaice care pot produce energie electrica suficienta pentru iluminatul stradal, panourile stradale si masinile electrice care au nevoie de curent pentru a functiona.

Toate acestea au fost gandite de o familie din Statele Unite ale Americii care a creat sistemul numit Solar Roadways. Cei doi – sot si sotie – au reusit sa construiasca un prototip functional al pavelelor inteligente care – spera ei – vor ajunge sa acopere suprafete vaste de drumuri din lumea intreaga.

Unitatile gandite de cei doi integreaza panouri fotovoltaice, LED-uri multicolore, rezistente electrice pentru incalzire si un microprocesor. Panourile fotovoltaice sunt acolo pentru a capta energia soarelui si a o transforma in curent electric, LED-urile pot fi folosite pentru a crea marcaje rutiere, rezistentele electrice se incalzesc iarna pentru a topi zapada care cade pe sosea, iar microprocesorul controleaza intreaga unitate, transformand-o, practic, intr-o bucata de sosea inteligenta.

Drumul care aduna energie solara si ofera marcaje rutiere inteligente

Pentru ca razele soarelui sa ajunga la fasiile fotovoltaice, pavelele sunt acoperite cu un strat de sticla ultrarezistenta care a trecut de toate testele posibile si imposibile, conform proiectului celor doi.

De altfel, ideea americanilor a primit deja mai multe randuri de finantare atat de la statul american, cat si de la diferite companii care au organizat competitii de tehnologie. Iar asta nu e tot.

Solar Roadways a ajuns pe site-ul de finantare voluntara Indiegogo, unde initiatorii au cerut un milion de dolari americani pentru construirea unei parcari pavate cu inventia lor. Pare foarte mult, intr-adevar, insa campania de finantare nu s-a terminat inca, iar proiectul a primit peste 1,6 milioane de dolari de la donatori.

Practic, panourile inteligente pot fi montate pe orice suprafata de rulare, nu doar pe sosele.

Daca ar ajunge sa fie construite in serie, costurile ar scadea foarte mult, iar drumurile acoperite cu aceste panouri ar ajunge sa se plateasca singure, fiindca energia electrica produsa poate fi vanduta.

Singura problema este sistemul foarte complicat de montare. Spre deosebire de asfaltul clasic, care are nevoie doar de o suprafata plata, panourile inteligente au nevoie de o structura de baza mai complexa, care integreaza cabluri de curent si date, dar si un canal pentru apele pluviale.

Soseaua inteligenta o sa iti spuna daca exista sanse sa se formeze polei

Tot o firma olandeza, Studio Roosegaarde, a inventat un nou tip de marcaj rutier, care straluceste atunci cand soarele nu mai lumineaza strada. Astfel, poti vedea mult mai bine directia in care urmeaza sa mergi. Nu vorbim doar de obisnuitele dungi, ci si de tot felul de semne care iti arata starea efectiva a drumului, vizibile chiar in conditii de bezna totala.

Chiar daca pare a fi de domeniul SF, olandezii au pus deja in aplicare acest nou marcaj pe o portiune de autostrada de 500 de metri, pe care au fost eliminati stalpii de iluminat public. Cu alte cuvinte, pe langa avantajul de a oferi o ghidare mult mai buna pe drumurile din afara oraselor (unde nu exista iluminat public), marcajul fosforescent poate duce la scaderea consumului de curent electric pe drumurile slab circulate si cu iluminat public.

Totodata, olandezii planuiesc sa duca mai departe conceptul de marcaj rutier inteligent prin introducerea unei vopsele sensibile la temperatura. In traducere libera, acest lucru ar insemna ca, pe soselele viitorului, am putea vedea simboluri de zapada atunci cand temperatura asfaltului ar fi suficient de mica pentru formarea poleiului.

Ca si cum nu ar fi de ajuns, cei de la Studio Roosegarde s-au gandit si la o solutie inovatoare pentru incarcarea masinilor electrice in mers, prin folosirea unor bobine de inductie integrate in asfalt.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here