Războiul rozelor cu miros de cauciuc din Timișoara

Locuitorii din partea de nord a Timișoarei în mod special, dar nu numai, sesizează de ani întregi autoritățile privind problemele de calitate a aerului provocate de Continental Automotive. În fiecare zi, dar mai pronunțat pe durata nopții, aerul din zona Pădurii Verde unde se află fabrica este irespirabil. Rezidenții acuză poluarea cu noxe și solicită autorităților de mediu să efectueze măsurători ale calității aerului în zona respectivă. Fabrica de anvelope funcţionează pe fosta platformă industrială a Uzinei Mecanice Timişoara, prelucrând cauciucul la 80 de metri de blocurile de locuit din zonă şi la 500 de metri de Spitalul de Boli Infecţioase „Victor Babeş”, dar şi de Institutul de Cardiologie. Iar mirosul ajunge la 2-3 kilometri distanță de fabrică. 

Nu se efectuează nicio măsurătoare noaptea? Suntem foarte multe persoane afectate de poluarea de la fabrica Continental. Iar cei care sunt în măsură să facă ceva spun că totul este conform graficului. De ce nu se fac măsurători între ora 00.00 și 03.00 dimineața? Sper că într-o zi se va putea respira aer curat și în Timișoara – se întreabă un cetățean din zona Modern pe platforma ProtectiaMediului.ro

Vă aduc la cunoștință, în caz că nu știați, că în fiecare noapte după ora 12.00, de la fabrica Continental sunt emisii de noxe care poluează calitatea aerului, în funcție probabil de direcția vântului, aerul devenind irespirabil în zona metropolitană Timișoara – partea de nord. Prin urmare, vă sugerez să efectuați măsurători ale calității aerului în partea de nord a zonei metropolitane Timișoara în cursul nopții – solicită un rezident din zona Giarmata Vii.

Aceleași probleme, același refren al autorităților și al fabricii de anvelope 

Însă autoritățile au cunoștință de situație de mulți ani, de la Primărie, la Consiliu Județean, la Garda de Mediu, Agenția pentru Protecția Mediului, Ministerul Mediului. Iar răspunsul lor la reclamațiile timișorenilor care se sufocă în duhoarea de cauciuc ars este că totul este în limite, nu se înregistrează depășiri. Cu alte cuvinte, oamenii trăiesc de ani de zile o halucinație colectivă.

Sesizărilor cetățenilor au ajuns și la cunoștința președintelui țării. În cadrul unui eveniment care a avut loc în luna septembrie la Timișoara, Klaus Iohannis afirma că a primit asigurări din partea companiei că „finalizarea investiţiei privind staţia de ameliorare a calităţii aerului va răspunde în mod adecvat interesului cetăţenilor”. Stația de ameliorare a calității aerului la care se referă este un nou echipament de oxidare termică regenerativă (RTO), la care se efectuează lucrări de instalare, potrivit Comisariatului Județean al Gărzii Naționale de Mediu Timiș. Este același tip de instalație în care Continental a susținut că a investit 10 milioane de euro în anul 2016, liniștind la acea vreme autoritățile. Un an mai târziu, un deputat din Timiș interpela ministrul Mediului de la acea dată, pe Grațiela Gavrilescu, în legătură cu poluarea care afectează direct peste 25.000 de locuitori din partea de nord a orașului și, indirect, de pe o arie de zeci de kilometri pătrați. Acesta afirma faptul că au apărut noi probleme după ce fabrica a inaugurat o nouă stație de mixing brut pentru cauciuc, care emana, printre alte substanțe, negru de fum. În 2018, din nou, compania promitea investiţii de 4 milioane de euro în extinderea sistemului care se presupune că ar trebui să reducă mirosul urât cu 80%.

Realități paralele 

În luna mai a acestui an, Comisia Europeană a trimis o scrisoare prin care cerea României să respecte cerinţele Directivei 2008/50/CE referitoare la calitatea aerului înconjurător, un aer mai curat pentru Europa şi o evaluare fiabilă. De asemenea, se solicita ca autoritățile să informeze opinia publică şi să raporteze în privinţa gravităţii poluării aerului. Orașele la care se făcea referire, în mod special pentru nerespectarea limitelor maxime admise de dioxid de azot (NO2), sunt Bucureşti, Braşov, Iaşi, Cluj-Napoca şi Timişoara. 

La solicitarea EcoMagazin, Comisariatul Județean Timiș al Gărzii Naționale de Mediu recunoaște că primește sesizări cu privire la mirosul provenit de la Continental începând din anul 2010. Anul acesta au fost înregistrate patru sesizări, potrivit comisarilor de mediu. La acest obiectiv,  comisarii GNM CJ Timiș au efectuat în ultimii 5 ani 11 controale neplanificate și 10 planificate. Mult? Puțin? Numărul controalelor e irelevant, cât timp rezultatul este același, predictibil. Ultimul control a fost efectuat împreună cu DSP Timiș în data de 17 septembrie 2020, constatându-se că „activitatea desfășurată se face cu respectarea prevederilor autorizației de mediu, nefiind identificate neconformități în ceea ce privește asigurarea funcționării sistemelor de reținere a poluanților și a sistemelor de monitorizare a emisiilor de la liniile tehnologice”. 

Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu ne informează că „în baza prevederilor OUG 195/2005 privind protecția mediului, cu modificările și completările ulterioare, și prin autorizația de mediu, obligația realizării monitorizărilor și automonitorizărilor este stabilită în sarcina titularului de activitate” și că „Automonitorizările zilnice efectuate la coșurile aferente cuvelor din hala vulcanizare arată că nu au fost înregistrate depășiri ale valorilor limită de emisie prevăzute în autorizația de mediu”. Cu alte cuvinte, potrivit legislației autoritățile de mediu ar trebui să creadă agentul economic pe cuvânt, cel scris în rapoartele semestriale. Însă, potrivit Legii 123 din 10 iulie 2020, cunoscută ca legea mirosurilor, autorităților de mediu le revine obligația de a lua „toate măsurile necesare pentru ca activitățile (…) să se desfășoare astfel încât pentru fluxurile cu intensitate ridicată/scăzută să se aplice tehnologii eficiente de reducere a poluării, adecvate sectorului de activitate. Ori, până acum, tehnologia cu care SC Continental Automotive Products SRL încearcă să pareze reclamațiile timișorenilor nu și-a dovedit deloc eficiența.     

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *