Reciclarea deseurilor, o afacere ajunsa pe masa tranzactiilor

O afacere de familie din sectorul managementului deseurilor a fost vanduta, la mai putin de doi ani de la lansare, unei multinationale suedeze. Anuntata zilele trecute, aceasta este prima preluare notabila dintr-un domeniu ale carui perspective se masoara in investitii de miliarde de euro.

Anul acesta, Cristian si Liliana Pocol se pregatesc sa puna pe picioare o investitie de trei milioane intr-o „facilitate de faza doi” pentru frigidere si sa faca un copil. Nu neaparat in aceasta ordine. Denumirea investitiei pare preluata dintr-un film SF, insa reflecta pe deplin ce inseamna, de fapt, reciclarea unui frigider. „Pentru pasul unu, de reciclare frigidere, suntem autorizati, dar inca nu am inceput activitatea”, spune Cristian Pocol (30 de ani), country manager al firmei bucurestene Stena DTM, explicand ca „pasul doi” ar fi in avantajul firmei si al clientilor, pentru ca astfel scad foarte mult costurile. Concret, „pasul unu” inseamna scoaterea din frigider a tot ce inseamna lichide si materiale reciclabile, cu exceptia carcasei. Aceasta e izolata cu spuma, care este impregnata cu freon. De aici incepe „pasul doi”: freonul nu trebuie sa ajunga in atmosfera, drept pentru care o separare optima se face in instalatii inchise.

„De aici investitiile mari care sunt necesare pentru asa ceva. Nici in Ungaria nu exista o astfel de facilitate”, completeaza el. Cei doi antreprenori spun ca investitia, estimata la trei milioane de euro, va fi finalizata probabil in ultimul trimestru al anului, dar pentru a fi rentabila e nevoie de procesarea a sute de mii de frigidere pe an.

Pionieri in industrie

Familia Pocol a inceput aceasta afacere in vara anului 2006. Acum, firma lor detine doua statii de transfer deseuri periculoase in Bucuresti si Darmanesti (Bacau), iar a treia este in pregatire la Cluj. Cristian avea deja experienta in domeniu, dupa ce a contribuit la infiintarea Stericare Romania, o companie ce se ocupa cu recilarea deseurilor medicale.

„Am fost primul lor angajat roman”, povesteste el. „M-am ocupat de constructia firmei, in sensul ca singurul lucru care se facuse deja era inchirierea spatiului. Am facut tot, de la amenajare pana la autorizare. Am crescut fabrica pana in februarie 2006 si, cand am plecat, se ajunsese deja la lucrul in doua schimburi”. Cunostintele astfel capatate i-au fost de mare ajutor. A inteles ca poate face pentru el, pentru propria sa afacere, ceea ce pana atunci facuse pentru altii si s-a pus pe treaba. I s-a alaturat sotia, si asa a luat nastere DTM Pocol Industry. „Am vrut Pocol Industry, dar denumirea nu a fost acceptata”, isi aminteste omul de afaceri, care recunoaste ca ideea i-a venit de la serialul Dallas, unde firma Ewing Oil preluase numele fondatorilor. Afacerea a fost lansata cu mai putin de 150.000 de euro, dar investitiile anuale au fost de circa 500.000 de euro. Nu dupa mult timp a fost atras un asociat, iar denumirea firmei s-a schimbat in DTM Waste Recycling. „Ne-am dat seama ca, din punctul de vedere al marketingului, este mai bine ca firma sa aiba un nume adecvat domeniului”, spune Liliana Pocol, directorul de marketing al firmei (28 de ani). Urmatoarea miscare a fost inchirierea unui spatiu in Jilava, unde au inceput amenajarile si procedurile de autorizare pentru o statie de transfer deseuri periculoase.

„Este o activitate prevazuta in negocierile dintre Romania si Uniunea Europeana”, explica Cristian motivul pentru care s-a luat decizia intrarii pe acest segment al pietei. „Fiecare dintre cele opt regiuni ale tarii trebuie sa aiba o astfel de statie, care sa fie o solutie pentru depozitarea deseurilor generate in cantitati mici, de la cateva kilograme la cateva tone pe luna”. Dupa un timp, firma a recastigat si o parte din clientii care, initial, se indreptasera spre jucatori cu preturi mai mici.

Familia si afacerile

De aici pana la atragerea unui investitor strain drumul nu a fost lung, discutiile cu grupul suedez Stena incepand in urma cu mai bine de un an. „Ne-am gandit de la inceput ca vom avea nevoie de un partener puternic”, explica Liliana. „Initial, relatia era client – furnizor, cei de la Stena fiind foarte dezvoltati in toata Europa. Noi colectam deseurile de electronice, le prefacem pre-tratare si le dezasamblam pe categorii de fractii. Mai departe, in Romania nu se mai poate face nimic cu ele, asa ca le trimitem la fabricile Stena”.
Pana sa parafeze tranzactia, Stena a verificat fiecare document al firmei. „Luni de zile au verificat tot ce se poate verifica, de la contracte financiare la relatii cu clientii. Nimeni nu-si pune numele in joc asa usor”, spun cei doi.

Suma pentru care au cedat pachetul de 75% o pastreaza confidentiala. „Nu ne-am imbogatit, dar traim bine”, este singura declaratie in aceasta privinta. Anul 2007 a fost incheiat cu o cifra de afaceri de un milion de euro, iar pentru anul acesta se estimeaza o majorare a veniturilor la 2,5 – 3 milioane de euro. Desi profitul este de numai cateva mii de euro, perspectivele de crestere sunt certe.

-Cand aude de deseuri, toata lumea vede bani. Cand incepi sa le explici ce faci, deja spun ca mai bine fac import de electronice.-
Liliana Pocol, director de marketing Stena DTM

Cine este Stena

Grupul Stena Metall este una dintre cele mai mari companii din in tarile nordice, cu activitati in servicii de management al deseurilor, consultanta si implementare a politicilor de mediu, operand in 250 de locatii din 12 tari. Grupul recicleaza si proceseaza metale feroase si neferoase, deseuri de hartie, palstice, deseuri de echipamente electrice si electronice, deseuri periculoase, substante chimice si alte deseuri industriale.

Acoperire Printre tarile in care s-a extins compania suedeza se numara Norvegia, Danemarca, Finlanda, Polonia, Austria, Cehia, Rusia si Italia.

Cifre cheie Grupul are vanzari anuale de peste 2,5 miliarde de euro, profit de 63 milioane de euro si circa 3.000 de angajati.

Sursa: Capital

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *