Limitele voluntare de CO2 pentru automobile nu sunt eficiente si ar trebui inlocuite cu cote obligatorii. Acesta este mesajul noului raport al deputatilor din Comisia pentru mediu. Acestia doresc aplicarea, pana in 2009, a unor limite obligatorii si au stabilit ca pana in 2012 sa se ajunga la maximum 120 de gr pe km.
Conform codului actual autoimpus, constructorii de masini au stabilit ca pana in 2008 sa atinga o cota maxima de 140 de gr. Totusi, raportul arata ca acest nivel nu va fi realizat.
Numarul automobilelor care circula pe soselele europene a crescut cu 40% in perioada 1990-2004, iar emisiile de CO2 au crescut cu o treime.
Sunt constructorii de automobile singurii responsabili?
Deputatul britanic liberal Chris Davies, autorul raportului, spune clar: „orice legislatie ar trebui sa specifice care sunt standardele tehnice pe care fabricantii trebuie sa le respecte”. El afirma ca noul Targ de automobile de la Frankfurt a demonstrat ca „exista intotdeauna tehnologia adecvata” pentru reducerea emisiilor de CO2. Raportul sau este o replica la „documentul de strategie” elaborat de Comisia Europeana, care s-ar putea traduce printr-o lege la sfarsitul acestui an sau inceputul anului viitor. Deocamdata, acesta se refera doar la vehiculele care nu depasesc 3,5 tone metrice. Deputatii din Comisia pentru mediu au sustinut propunerea lui Chris Davies. Parlamentul va discuta raportul in plen in sesiunea din noiembrie.
Totusi, unele voci considera ca problema nu ar trebui pusa numai pe umerii fabricantilor de automobile. Deputatul britanic conservator Martin Callanan ar dori un efort care sa puna in comun „furnizorii de combustibili, consumatorii si initiativele guvernului”. De asemenea, acesta considera ca incurajarea unei „schimbari a obiceiurilor de conducere a automobilelor” (cum ar fi conducerea mai lina in loc de accelerare pana la semafor) ar putea avea un impact.
Deputatii propun recompense, dar si amenzi pentru fabricanti
Sustinatorii raportului doresc atat cote maxime legale, cat si amenzi si recompense pentru fabricantii care depasesc sau se situeaza sub cotele maxime stabilite. Ei propun folosirea „Sistemului de reducere a cotei admise de carbon” (CARS), pe care il doresc operational incepand cu 2011.
Actualele reduceri voluntare sunt pe cale de a atinge, anul viitor, 150 gr de CO2 pe km. Deci, stam oare chiar asa de rau? Deputata ecologista finlandeza Satu Hassi nu este de aceasta parere. Aceasta considera ca fiecare gram de CO2 conteaza si estimeaza ca o reducere cu 10 gr pe km pentru fiecare dintre cele 16 milioane de automobile noi ar insemna „o economie de 2 milioane de tone de CO2” pe an.
Desi automobilele sunt mult mai eficiente decat consumatorii excesivi de benzina din trecut, greutatea si dimensiunile unora dintre ele au crescut in mod dramatic. Automobilele noastre sunt cel putin cu o treime mai puternice decat in urma cu zece ani, dar oare suntem noi mai rapizi?
Sursa: CCEG