Pogresul omenirii este o realitate de care suntem constienti. Economia de piata presupune produse si servicii competitive. Azi nu mai poate fi acceptata nici o marfa daca nu corespunde standardelor de calitate recunoscute atat pe plan intern cat si in afara granitelor.Omul nu s-a multumit cu mediul natural, el a creat unele componente artificiale: locuinta, imbracamintea, preparatele culinare, comunitatea sociala, ajungand pana la cabina spatiala, in care toate componentele sunt artificiale.Efectele paradoxale ale dezvoltarii societatii umane au fost sesizate in timp, dar, intotdeauna, dupa ce s-au produs efectele negative, pentru multe insa sau gasit solutii de prevenire.
Astazi, reglementarile au depasit granitele statelor. In domeniul calitatii alimentelor sunt norme, standarde, coduri de buna practica si coduri de igiena internationale: Codex alimentarius, ISO, FAO/OMS.Istoria omenirii a demonstrat ca atat salvgardarea propriei existente, cat si calitatea biologica a fiintei umane au fost puternic influentate de alimentatie. Unul din factorii esentiali ai sistemelor de management al calitatii il reprezinta pregatirea profesionala a lucratorilor. Cercetarile si practica au dovedit ca oricare activitate din domeniul productiei, prepararii, depozitarii, transportului, comercializari si utilizarii produselor alimentare nu poate garanta siguranta alimentului daca cunostintele profesionale nu sunt completate cu notiuni fundamentale de igiena.
Sistemul de management al calitatii are in vedere:
– controlul calitatii: tehnicile operationale folosite in procesul de productie pentru atingerea calitatii produselor;
– asigurarea calitatii: planificarea, managementul si adaptarea metodelor si
procedurilor de furnizare a increderii ca produsele si serviciile respecta cerintele, standardele de calitate.
Astazi, tot mai mult, in abordarea calitatii se impun aspecte cum ar fi:
– cerintele consumatorului determina calitatea;
– toti sunt raspunzatori pentru calitate, incepand cu conducerea de varf a intreprinderii si terminand cu ultimul lucrator;
– toate subdiviziunile intreprinderii, nu numai cea de productie, participa la realizarea calitatii.
Apoi, deja a intervenit acea componenta de estimare a calitatii care nu se mai bazeaza pe indicatori statistici, ci porneste, mai ales, de la cerintele consumatorului, de care trebuie sa tina cont toate subdiviziunile intreprinderii.
In consecinta, toti angajatii devin responsabili pentru realizarea calitatii.
Cercetarile noastre ne-au permis constatarea ca aparitia si dezvoltarea Sistemului de Calitate al Alimentelor (Sistemului de Management al Calitatii), precum si crearea Sistemului International de Standardizare constituie un pas important in directia sporirii calitatii tuturor produselor si serviciilor la nivel mondial. Aceasta in mod direct stimuleaza productia si reclama respectarea tuturor proceselor stabilite, contribuind, astfel, la imbunatatirea continua a Sistemului de Management al Calitatii.