Noul proiect privind taxa de prima inmatriculare, rebotezata taxa de poluare, starneste din nou controverse. Ordonanta de urgenta supusa dezbaterii publice prevede ca taxa se calculeaza in functie de gradul de poluare al masinii (normele Euro), de capacitatea cilindrica si de vechimea autovehiculului.
Potrivit noii grile de taxare, valoarea taxei se va tripla la masinile noi Euro 4, dar va fi de zece ori mai mica pentru masinile Euro1 cu o vechime de 14 -15 ani. Argumentul oferit de ministrul mediului, Attila Korodi, in favoarea cresterii cuantumului taxei in cazul masinilor noi, este ca durata de folosire a vehiculului este de circa 20 de ani, ceea ce inseamna ca va fi folosit mai mult decat o masina second hand.
„Cu cat o masina este mai veche si mai aproape de casare, cu atat si sursa de poluare este mai aproape de a fi stopata”, a declarat ministrul Korodi ieri. Ministrul a estimat ca durata de viata a unei masini noi este de pana la 20 de ani. „Deci va polua in tot acest timp, spre deosebire de o masina de 13 ani vechime, care va mai polua doar cativa ani”, a subliniat Korodi. El a raspuns astfel la intrebarea daca noua forma a taxei nu contravine principiului in virtutea caruia a fost introdusa – protejarea mediului, avand in vedere ca o masina non-euro polueaza mult mai mult decat una euro 4, folosite in aceleasi conditii.
Korodi a precizat, insa, ca taxarea masinilor non-euro (cele mai vechi si mai poluante masini) a crescut fata de varianta veche a taxei auto. „Deci taxa nu abdica de la scopul sau de protejare a mediului, deoarece cu cat gradul de poluare este mai ridicat, valoarea taxei pe centimetrul cub creste proportional”. Astfel, pentru o masina Euro 4, cu o capacitate cilindrica de 1400 cmc, un cmc este taxat cu 30 de centi, iar pentru o masina non-euro este taxat cu 8 euro. Pentru o masina cu o capacitate cilindrica de peste 3000 cmc (care polueaza mai mult), taxa pentru un cmc este de 95 de centi in cazul masinilor Euro 4, de 2,8 euro pentru Euro 3, de 23 de euro pentru masinile non-euro.
Pe de alta parte, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de automobile din Romania (APIA), este nemultumita de noua formula de calcul a taxei si spune ca astfel importul de masini second-hand va fi mai greu de controlat, potrivit NewsIn. Presedintele APIA, Ernest Popovici, este de parere ca noua forma a taxei de prima inmatriculare propusa de Guvernul Romaniei este mai „proasta” decat precedenta. „Modalitatea de stabilire a vechii taxe era mai buna, dar cuantumul acesteia ar mai fi trebuit discutat. Aceasta taxa mica la masinile vechi nu face altceva decat sa aduca automobile poluante in tara”, a spus Popovici.
APIA, din care face parte si producatorul autohton de automobile, Dacia, este ingrijorata de faptul ca noua taxa va duce la o scadere a numarului de masini noi vandute, din cauza nivelului ridicat al taxei. In cazul Dacia Logan, noua taxa este de 420 de euro pentru motorul de 1,4 litri si de 480 de euro pentru propulsorul de 1,6 litri.
In alta ordine de idei, persoanele care au platit taxa auto dupa vechea grila de taxare ar putea recupera o parte din suma, potrivit sefului Departamentului pentru Afaceri Europene, Adrian Ciocanea. „Din punct de vedere administrativ statul roman nu va introduce niciun fel de norme suplimentare pentru a impiedica accesul cetatenilor la recuperarea unei parti din taxa, pentru ca se discuta despre diferenta de taxa, nu despre intregul cuantum”, a spus Ciocanea. El a precizat ca aceasta prevedere ar putea fi introdusa in normele de aplicare a ordonantei de urgenta a guvernului privind noua forma a taxei auto.
Seful DAE a precizat ca persoanele care vor achizitiona automobile pana la data la care va intra in vigoare noua forma a taxei vor plati taxa de prima inmatriculare in functie de vechea grila de taxare, aflata in vigoare. „Atata vreme cat reglementarile sunt in vigoare, ele sunt respectate”, a mai spus Ciocanea.
Sursa: Stiri ROL.ro