Sigur ne aflam in fata unor schimbari fara precedent in istoria omenirii. Pe de o parte datorita crizei financiare care a lasat fara resurse economice o mare parte a populatiei iar, pe de alta parte, datorita imputinarii resurselor energetice clasice.
Daca pana acum amanarile pe diferite motive erau, mai mult sau mai putin credibile, acum ne-a ajuns cutitul la os si nu mai avem incotro. Trebuie sa trecem la treaba pentru ca era electronica sa poata pasi in era informatica.
Se pune intrebarea fireasca: ce ne-a lipsit pana acum ca sa facem acest pas? Banii si vointa politica. Pentru a trece la un nivel superior de civilizatie trebuie sa parcurgem mai multe reforme, unele revolutionare, fara sa avem certitudinea ca vom reusi intotdeauna dupa cum ne-am propus. Pentru aceasta este nevoie ca si mentalitatile sa se schimbe, iar acestea sunt cel mai greu de modificat. Din fericire sau din nefericire toate acestea se intrepatrund organic si e nevoie de foarte multi bani si de foarte mult timp. Rezolvari imediate se cer, din pacate, la probleme imediate, presiuni la care factorul politic este supus de catre alegatori. Nici cea mai bogata tara din lume nu poate initia un astfel de proiect.
Daca presedintelui SUA, de exemplu, i s-ar cere o alternativa intre a mentine actuala forma de organizare economica in care industria automobilelor are o pondere importanta, da de lucru la milioane de oameni si aduce un profit statului destul de mare si alternativa de a schimba din temelii un sistem cert cu unul ipotetic, care, in prima faza, ar duce la cheltuirea unei sume exorbitante, cu milioane de someri, cu greve, cu milioane de nemultumiti, cu schimbarea lui si supunerea oprobriului public, pe care credeti ca ar alege-o? Industria autovehiculelor este strins legata de cea a armamentului.
Multe din inventiile si inovatiile industriei de armament se regasesc in industria automobilelor sau invers. Pentru a realiza pregatirea fabricatiei la un autoturism de exemplu care nu mai foloseste combustibili clasici este nevoie de sume uriase pe care nimeni nu si le poate permite deocamdata in nici o tara. Mai apoi se cere realizarea, la nivel global, a unor statii de alimentare cu noul combustibil pe care iarasi nimeni, deocamdata, nu le poate construi, intr-un timp relativ scurt, din lipsa de resurse.
Nu in ultimul rand se pune problema mentinerii actualelor sisteme de combustie pana cand proprietarii de automobile de tipul celor cu care ne-am invatat vor fi de acord sa renunte la ele si nostalgicii nu vor iesi in strada. Va amintiti de Trabant, o masina superusoara, cu un consum redus de combustibil, si de calitate inferioara? A disparut, desi logic era o alternativa accesibila financiar milioanelor de automobilisti amatori de limuzine de ultima ora. Pentru ca, sa nu uitam, mapamondul nu se rezuma doar la tarile dezvoltate. De ce credeti ca Loganul are mare cautare in tari cu traditie in construirea automobilelor de clasa superioara? Pentru ca amatorii nu isi mai pot permite sa cumpere masini supersofisticate, care le creeaza toate facilitatile de care ar avea nevoie, chiar daca automobilul romanesc polueaza mai mult.
Din alt punct de vedere se pune problema concurentei. Lipsa profitului, in prima faza, ar permite concurentei care nu investeste inca in noile automobile, sa scoata profit si sa ocupe locul lasat de firmele inovatoare facand presiuni asupra populatiei de a mentine vechile autovehicule.
Cuceririle stiintei si tehnicii le-ar permite acestor firme sa produca masini mai frumoase, mai ieftine, mai putin poluante ca in prezent si mai aproape de „pretentiile” consumatorilor de azi. Din acest profit firmele vor face publicitate pentru masinile de tip vechi cu care cetatenii sunt mai obisnuiti, vor amplifica la maxim pericolul pe care il reprezinta noul combustibil.Vor face masini mai mici, cu consum mai mic, mai adaptate cerintelor care vor aparea. Masini pentru doua persoane, masini cu combustibili alternativi. Dupa aceea, peste nici 20 de ani „brucanieni”, vor face propaganda ca masinile nu mai sunt necesare.
La serviciu nu mai mergem pentru ca vom lucra la calculatoarele de acasa sau la terminalele firmei. Cei nevoiti sa mearga la sediul fabricii sau al celor de prestari servicii vor folosi alte mijloace de transport in comun care vor fi mult mai ieftine si platite de firma, nepoluante, gen tramvai, monorai sau troleibus. Se vor produce mijloace de transport individuale care vor descongestiona traficul si care nu vor mai folosi strazile si autostrazile deplasandu-se in linie dreapta, deci cu un consum infim, indiferent care ar fi combustibilul. Se va pune, poate pentru prima oara, problema costului transportului chemat sa ma/ne duca la serviciu, la cumparaturi, la statiunile de odihna, distractie sau tratament.
Toate acestea in conditiile in care locuri de parcare nu mai sunt, deplasarea dintr-un loc in altul este tot mai anevoioasa cu costuri mari reprezentand timp si bani, nervi etc.
Populatia adulta a globului va spori, deci si cererea de a avea un mijloc propriu de deplasare, neconditionat de altii. Acestei cereri ii vor raspunde alte forme de deplasare, din care unele nici nu le putem inchipui. Si asta si pentru ca o fabrica de automobile se poate construi in doar cativa ani, dar utilajele, sculele, dispozitivele de executie sau control nu se pot realiza si multiplica asa usor din lipsa de bani si de masini care sa le construiasca.
Uzinele, fabricile in sine, vor arata cu totul altfel decit mamutii economici prezenti. Intrebari ca de ce trebuie sa mergi acolo? vor capata importanta capitala, computerele vor lua locul unor medici, de exemplu, robotii vor fi tot mai numerosi si mai ieftini; dincolo de eficienta. Sferele stiintei se vor intrepatrunde, lumea vie va patrunde in sfera inteligentei artificiale tot asa cum inteligenta artificiala va patrunde in lumea vie.
Atacurile la viata omului, la mediu, cat de mici, vor fi socotite atentate si vor fi pedepsite drept crime. Procesele economice vor fi desfasurate, prima data virtual, pentru a se vedea cat costa, ce repercusiuni au asupra vietii si numai dupa aceea vor fi facute planuri pentru realizarea lor. Costurile, acum colaterale, ecologice, economice, sociale vor fi considerate principale, programele de lucru vor deveni variabile sau optionale, accentul cazand pe deconcentrare in detrimentul ideii ca ceea ce este mare este si bun. Insusi sistemul de circulatie se va schimba fara sa se mai construiasca strazi si autostrazi, cu locuintele aferente.
Datorita perfectionarii sistemului informational se vor rari drumurile facute cu transmiterea informatiilor, comunicarea se va face in timp real, indiferent de distanta si conditii meteorologice.
Toate acestea sunt legate nemijlocit de conditiile de viata, de respectarea echilibrului ecologic si-fara gluma-s-ar putea ca prevederile codurilor penale sau civile-sa capete schimbari de neconceput in prezent. Varsta oamenilor va creste si daca acum se pune problema acuta cu iesirea la pensie la 65 de ani, s-ar putea ca in 2050 aceasta sa se intample la 100 de ani. Firesc aceasta varsta poate fi atinsa doar prin respectarea cu strictete a echilibrului natural, respectarea naturii si a modelului pe care aceasta il ofera la tot pasul.De aceea lupta pentru introducerea autoturismelor nepoluante, care acum ne-ar parea un pas urias pentru omenire va deveni intr-un viitor nu prea indepartat, o foarte mica parte din lupta pentru schimbarea lumii. Nu intamplator tarile bogate in petrol se zbat ca sa schimbe, acum pana mai au bani, dependenta lor de …petrol.
Scuzati-mi dizertatia extrem de lunga si dezlanata cu care v-am bombardat, dar m-am aprins la vederea documentarului oarecum subiectiv pe care l-ati supus atentiei opiniei publice. Va doresc sa prindeti acele vremuri carora acum le sunt create conditii ideale pentru infaptuire si sper ca manifestarile dumneavoastra de protest sa devina lege pentru toti oamenii.
Cu bine, in viitor!
Liviu Brezae