plantam-cu-spor.jpgLa finalul campaniei de impadurire din aceasta primavara, organizatia ViitorPlus a anuntat rezultate record si a prezentat planurile de dezvoltare a proiectului „Adopta un copac” in cadrul unei conferinte de presa organizate in parteneriat cu hotelul Hilton Athenee Palace.

In cadrul „Lunii Padurii” (15 martie – 15 aprilie), peste 600 de voluntari au plantat 40.000 de puieti, in comuna Dragos Voda, judetul Calarasi, in cadrul celei de-a V-a campanii de plantari si, totodata, cea mai ampla realizata in ultimii 3 ani. Proiectul „Adopta un copac!” organizat de ViitorPlus ajunge astfel la un total de 21 de hectare de teren agricol degradat, impadurite prin strangere de fonduri din zona privata (persoane fizice si firme).

Puietii plantati la Dragos Voda (in dreptul km. 86 – Autostrada Soarelui) sunt din specii precum: pin negru, salcioara, ulm, frasin, par paduret, porumbar, sanger, alesi in baza proiectului tehnic realizat in prealabil de firma de specialitate Forest Group. Activitatile au avut loc pe parcursul a 7 zile si au fost posibile datorita ajutorului acordat de cei peste 600 de voluntari: angajati a 14 firme (Vodafone, OTP Bank, Kaufland, RBS Romania, Bouygues, HeatAdvertising, RX Atelier, Adobe, Genpact, Provident Financial, UBD, GSK, GarantiBank, Camera Notarilor Publici Bucuresti), localnici  (in special copii) si persoane fizice din Bucuresti, toti insotiti si indrumati de voluntari ai ViitorPlus.

Campaniile anterioare din proiect s-au realizat in primavara si toamna anilor 2008 si 2009, cand s-au plantat in total alti 78.800 de puieti cu ajutorul a peste 1.200 voluntari, in comuna Valcelele, acelasi judet. Terenurile au fost alese din cauza faptului ca judetul Calarasi este unul dintre cele mai slab impadurite din tara (4% fata de 20% minimum recomandat pentru campie). Alte criterii importante au fost: refacerea terenurilor agricole degradate, asigurarea unor zone de protectie pentru asezari sau terenuri agricole invecinate, asigurarea durabilitatii in timp a proiectului prin parteneriat cu autoritatile locale care-si asuma obligatii pe termen mediu si lung in cadrul proiectului, lipsa de resurse financiare a comunitatii locale pentru derularea unor astfel de initiative etc. In prezent, ViitorPlus a identificat cel putin alte 7 locatii asemanatoare, cu peste 200 de hectare de terenuri agricole degradate care pot fi impadurite in viitor, daca firmele si persoanele fizice vor directiona in continuare fonduri catre acest demers.

Teia Gavrilescu, Presedintele ViitorPlus, a declarat: „Investitia financiara in „Adopta un copac” are beneficii pe termen lung datorita modului de abordare al asociatiei ViitorPlus: pentru noi, impadurirea este un proces complex, de lunga durata, cu multiple responsabilitati si care necesita resurse importante. Proiectul trebuie administrat activ 5-6 ani pentru a aduce puietii la „stadiul de masiv” (momentul in care isi impreuneaza coroanele si din care se pot ingriji si creste singuri, fara interventia noastra).”

Din acest an, ViitorPlus anunta dezvoltarea proiectului „Adopta un copac” nu numai prin extinderea catre alte perimetre, cat mai ales prin integrarea suplimentara a 3 domenii de actiune: educatie, promovare si replicare.

Educatie – pe langa cresterea implicarii active a donatorilor si a comunitatii locale in activitatile de plantare (1800 de voluntari pana in prezent), este necesara realizarea unor activitati constante de educare, motivare si responsabilizare pe termen lung, in special a copiilor din comunitatile locale unde se desfasoara proiectul (peste 500 de copii in 2 comune) dar si de constientizare pe scara larga a romanilor cu privire la importanta padurilor si nevoia de actiune in aceasta directie (prin metode precum – panouri educationale, filme, campanii de educatie la diverse evenimente, training pentru grupuri tinta, materiale online etc.)

Promovare – extinderea proiectului in noi zone este conditionata de atragerea de noi fonduri din zona privata cat si de popularizarea rezultatelor obtinute in proiect si a sustinatorilor acestuia. Organizarea de campanii de promovare cu ajutorul mass-media pentru strangerea de fonduri de la persoane fizice, realizarea de materiale promotionale specifice proiectului, realizarea unei identitati grafice, website propriu, strategie de comunicare si PR, organizarea si participarea in evenimente publice sunt doar cateva din exemplele de actiuni posibile.

Replicare – luand in considerare faptul ca Romania are 20% din terenurile agricole in diferite stadii de degradare (~3 milioane de hectare) iar fondurile europene pe 7 ani nu ar ajunge decat pentru 2% din aceasta suprafata (in cazul fericit in care ar fi absorbite in intregime), rezulta ca pentru a rezolva aceasta problema, este nevoie de cat mai multe initiative responsabile. ViitorPlus doreste sa transmita mai departe altor ONG-uri si comunitati dornice sa realizeze impaduriri, experienta acumulata in organizarea de astfel de proiecte (sub forma de manuale practice, sesiuni de diseminare a informatiei etc). De asemenea, este foarte importanta implicarea in dialogul cu institutiile statului pentru imbunatatirea politicilor publice si fondurilor alocate acestui domeniu important pe termen lung pentru toti romanii.

Cum puteti sprijini proiectul?

Donati cate 20 de euro pentru fiecare „copac adoptat” in contul in EUR: RO34RNCB0085043951700002 sau contravaloarea lor in RON la cursul BNR din ziua platii in contul in RON: RO61RNCB0085043951700001, deschise la BCR-World Trade Center. Cu aceste fonduri se asigura atat costurile pentru aducerea unui copac la maturitate prin activitati derulate timp de 6 ani (administrarea implementarii proiectului tehnic, pregatirea terenului, plantarea a cel putin 12 puieti, completari, lucrari de ingrijire) cat si activitati educationale, de comunicare si replicabilitate pentru impaduriri in Romania. „Parintii adoptivi” vor primi certificate electronice si vor avea prioritate la participarea la plantari. Persoanele fizice pot sa doneze in functie de posibilitatile lor si sume mai mici pentru impaduriri (donatiile vor fi cumulate si echivalate tot in numar de copaci adoptati, inaintea fiecarei campanii de plantari cand se stabileste suprafata totala de plantat).

Reciclati hartia si alte deseuri din firma sau locuinta  si donati-o pentru impaduriri. Puteti afla detalii pe www.viitorplus.ro/recicleazapentrucopaci

Promovati proiectul in mediile personale si de business de care dispuneti.

Redirectionati 2% pentru activitatile ViitorPlus.

***

Parteneri si vorbitori in cadrul conferintei de presa sustinute de ViitorPlus: Eduard Voican- inginer silvic, Forest Group; Oana Serban – Head of Communications RBS Romania; Angela Galeta – Corporate Responsibility Project Manager, Vodafone; Monica Rosu – Director general Rangali; Daniel Moldoveanu – primarul comunei Dragos Voda; Dana Stanculescu – consilier pe probleme educationale la Primaria Bucuresti; Lucica Cojocaru – profesoara si responsabil initiative eco la scoala din Valcelele, judetul Calarasi; Oana Nastase – Director in cadrul Asociatiei Bucharest Running Club (organizatoarea Maratonului Bucurestiului).

ViitorPlus -asociatia pentru dezvoltare durabila- este o organizatie neguvernamenta, non-profit, infiintata pentru a stimula si contribui la transpunerea in practica a conceptului de dezvoltare durabila la nivel de indivizi, organizatii si comunitati. Din 2006 ViitorPlus implementeaza proiecte de impadurire, reciclare, productie si consum durabil, integrare socio-profesionala, educatie si demersuri legislative pentru dezvoltare durabila.

www.viitorplus.ro

Cativa reprezentati din randul partenerilor au prezentat modalitati specifice de implicare in proiect:

    Oana Serban, Head of Communications RBS Romania, a povestit despre beneficiile implicarii angajatilor ca voluntari, firma fiind deja la a III-a participare in campaniile ViitorPlus de impaduriri.
    Din partea Vodafone, Angela Galeta, Corporate Responsibility Project Manager, a aratat cum implementarea reciclarii in business poate aduce beneficii suplimentare prin directionarea veniturilor spre impaduriri.
    Iar doamna Monica Rosu, Director general Rangali, a aratat cum un business care comercializeaza produse cosmetice organice este si mai sustenabil prin compensarea emisiilor de CO2 din transport cu investitii in impaduriri.

Despre importanta proiectului pentru comunitatea locala si raspunsul la cerintele ViitorPlus a detaliat primarul comunei Dragos Voda, Moldoveanu Daniel.

Importanta acestor considerente a fost sustinuta in cadrul conferintei de presa si de reprezentantul Primariei Bucuresti (partener ViitorPlus in evenimente trecute), doamna Dana Stanculescu – consilier pe probleme educationale cat si de doamna profesoara Lucica Cojocaru, responsabil initiative eco in scoala din Valcelele, judetul Calarasi.

Doamna Oana Nastase, Director in cadrul Asociatiei Bucharest Running Club (organizatoarea Maratonului Bucurestiului care a adoptat proiectul nostru drept cauza eco) a sustinut necesitatea investitiei in activitati de comunicare si educare.

Eduard Voican, inginer silvic, reprezentantul firmei de proiectare si executie, Forest Group a relatat despre importanta realizarii unui proiect tehnic, conform normativelor nationale in vigoare si care tine cont de conditiile specifice terenului ales (se fac probe de sol care sunt analizate in laborator, se stabilesc speciile propice a fi plantate si metodologiile de plantare) cat si despre solutiile gasite in cele 2 locatii.

Cei care s-au implicat pana acum:

    – Aproape 50 de firme au sponsorizat -Kaufland , GSK Romania, Mitsubishi Motors, Vodafone Romania, DHL Romania, Puratos, Camera Notarilor Publici Bucuresti, Provident financial, Plaza Romania, RBS Romania, UBD, Sony, 2activePR, Rangali, Architected Business Solutions, Relevance, ACTA Consulting&Audit, Adobe, ECO TIC, ACCENTURE, Brainstorm Media,  GarantiBank, Genpact, OTP Bank, Tenaris Silcotub, Avocatii Voicu-Filipescu, Eta2u, S&T, ViitorPlus, Pallas Conta, Junior Achievement, Paper Plus SRL, Habitat for Humanity, Vera Natura, DuctilTech, Factory SRL, Fin Activ Invest SRL, Catalyst, Green Partners, Lighthouse Top Consulting, Afinco International SRL, Autonom Rent a Car, Apabio, City Compass SRL, Future Factory, Marv Ideal Instal Plus, NGO Sighisoara Durabila,  www.dreamerseye.com, Charity Gift
    – peste 1800 de voluntari la plantari
    – organizatii partenere (care au sprijinit diferite actiuni din cadrul proiectului cu produse proprii sau servicii) – Parohiile, scolile si primariile din Dragos Voda si Valcelele, Primaria Municipiului Bucuresti, Asociatia Bucharest Running Club, NewsOutdoor, APT Group, MyPoster, Impression Graphics, Phoenix Media, Elevate, GreenReport, Ecosemnal, Jurnalul National, Cariere, clubul Fabrica, Radio Romania Actualitati, Primaria Municipiului Bucuresti, Orange, Cosmote, CD press, Group Anchor, Avis, Devin, Bricostore, Acuarelle Party, Coca Cola Hellenic, Cami Comexim, Angel Rose, ARC si CEE Trust, Radio Bucuresti,Terra Magazin.
    – Persoane fizice care au sprijinit voluntar realizarea proiectului prin consultanta, network si munca directa de proiect – Petre Bancila, Andrei Chirea, Ioana Ovreiu, Angel Rose, ARC si CEE Trust, Radio Bucuresti, Anca Soare-Minea, Mircea Ilie, Teodora Palarie, Madalina Pruna, Mihaela Alionte, Oana Ionita, Maria Catana,Georgeta Andronache, Veronica Andronache, Gabriela Ticu, Teia Marina Gavrilescu (manager de proiect)
    – ne-au mai sprijinit prin reciclare: Altex, Antalis, Cetelem, Halewood, AVIS, Fundatia Ratiu, Green Report, Bayer, Christian Tour, Pastel Group, InBev Romania SA, RX Atelier, Leadership Development Solutions, Heat Advertising, ADNANI cabinet medical, Re-act now studio, ZITEC, FREE – Fondul Roman pentru Eficienta Energiei, Development Consulting Business, Interactiv Media, Prefectura Municipiului Bucuresti, Ambasada Norvegiei la Bucuresti, Syngenta Agro, Heineken, KIA Romauto, Dentas, Banca Transilvania, Centrul Medical Unirea, MDS Pharma, Alan Dick, BCR Securities, Fundatia Ascendo, Angelo Hotel, Tipografia Everest, Knauf, Peruvision.

Pe scurt, etapele proiectului de impadurire derulate in mod responsabil in fiecare perimetru, sunt:

    • identificarea amplasamentelor de plantare si stabilirea perimetrelor si suprafetelor ce se vor impaduri (inclusiv situatie juridica si demersuri legale pentru infaptuirea acestui lucru, exemplu – hotarare de consiliu local)
    • realizarea unui proiect tehnic, conform normativelor nationale in vigoare si care tine cont de conditiile specifice terenului ales (se fac probe de sol care sunt analizate in laborator, se stabilesc speciile propice a fi plantate si metodologiile de plantare)
    • Realizarea de pregatiri premergatoare plantarilor – cum ar fi: aratul si discuitul terenului, achizitia puietilor, uneltelor, logistica evenimente etc
    • Plantarea puietilor (~5000/ha) – care se realizeaza doar in anumite perioade din an, in functie de vreme si conform specificatiilor din proiectul tehnic.
    • Ingrijirea puietilor – in fiecare vara, timp de 4-5 ani, sunt necesare activitati de ingrijire (prasila), cel putin 2-3/vara
    • Activitati de completare – cel putin in primii 2-3 ani de la prima plantare se completeaza in locurile in care puietii nu au supravietuit. O rata normala de supravietuire dupa primul an de plantare, pe terenuri degradate, este de 70%
    • Dupa atingerea starii de masiv, nu mai este necesara interventia activa (si costisitoare) de completari si ingrjiri. Se mai fac rarituri odata la 4-5 ani si apoi intra in procedurile standard de ingrijire a padurilor (de care se ocupa si Ocoalele Silvice). ViitorPlus continua insa activitatea de monitorizare a dezvoltarii padurii si respectarii responsabilitatilor asumate de comunitatea locala

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here