Marti, 9 iunie 2009, la Consiliul Judetean Tulcea, a avut loc o dezbatere publica pe tema impactului transfrontalier al proiectului ucrainean „Renovarea caii navigabile de mare adancime Dunare-Marea Neagra – in sectorul ucrainian al Deltei Dunarii”. Cu aceasta ocazie, WWF Romania, Societatea Ornitologica Romana, Asociatia Salvati Dunarea si Delta, Centrul de Consultanta Ecologica Galati, Terra Mileniul III, Agent Green, ALMA-RO, Eco Pontica, Mare Nostrum si-au prezentat pozitia comuna cu privire la documentul emis de Ministerul Mediului din Ucraina, „Assessment of likely transboundary environmental impacts (EIA) of the Danube-Black Sea navigation route in the Ukrainean part of the Danube Delta”.
Organizatiile semnatare sunt de parere ca argumentele folosite pentru justificarea continuarii proiectului sunt arbitrare si lipsite de fond. Proiectul de constructie a Canalului Bistroe reprezinta o amenintare evidenta la adresa integritatii ecologice a Deltei Dunarii, atat in partea ucraineana, cat si in partea romaneasca a acesteia si trebuie luate in considerare alternative cu impact redus asupra mediului.
„De-a lungul intregii dezbateri, delegatii ucraineni au cautat sa evite raspunsul la intrebarile specifice formulate de ONG-urile din Romania, sustinand permanent ca proiectul de constructie a canalului Bistroe nu va avea nici un impact negativ asupra biodiversitatii. In opinia noastra, autoritatile ucrainiene nu au adus nici un argument bazat pe date concrete in sprijinul acestor afirmatii” precizeaza Ileana Giusca, reprezentanta Asociatiei Salvati Dunarea si Delta, prezenta la dezbateri.
Organizatiile au aratat ca lucrarile la proiectul de navigatie sus-amintit vor periclita ireversibil ecosistemele Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii. Populatii de pasari de importanta internationala (aproximativ 4000 de pasari traiesc in aceasta zona) vor fi afectate in mod direct de modificarea conditiilor de viata. Totodata, lucrarile de dragare planificate pe durata construirii si intretinerii canalului vor afecta considerabil conditiile de reproducere si migratie a unor specii valoroase de pesti, estimandu-se o diminuare semnificativa a acestei resurse.
Pe langa argumentele ecologice, organizatiile semnatare considera total arbitrar modul in care a fost realizat procesul de luare a deciziei cu privire la demararea lucrarilor la Canalul Bistroe. Acest fapt incalca prevederile conventiilor si angajamentelor asumate de Guvernul Ucrainei (Conventiile de la Berna, Aarhus, Espoo, Bonn, Ramsar si Bucuresti). Continuarea acestor lucrari se face astfel prin incalcarea legislatiei internationale in vigoare.
Pentru deblocarea acestei situatii, trebuie analizate toate alternativele fezabile din punct de vedere economic si ecologic, cum ar fi reabilitarea unor cai navigabile existente in afara Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii sau negocierea unui acord bilateral special pentru utilizarea Canalului Sulina de catre navele ucrainiene.