Silviu Iordache, 30 de ani, care a devenit antreprenor in urma cu zece ani cu o firma care furniza internet si telefonie fixa, a decis in urma cu cinci ani sa intre in productie cu o fabrica de panouri solare, echipamente care sunt folosite la obtinerea apei calde menajere.
Omul de afaceri a investit 300.000 de euro in unitatea de productie din localitatea Spataru la 15 kilometri de orasul Buzau, iar doua treimi din bani au venit din fondurile europene pentru investitii in agricultura si mediul rural. „Am ajuns la panourile solare termice cand mi-am dat seama ca sunt mai eficiente si se amortizeaza mult mai repede comparativ cu cele fotovoltaice“, a spus el.
Iordache spune ca a simtit potentialul de crestere al pieteie de panouri solare odata cu asa-numitul program „Casa Verde“, prin care statul a sustinut financiar investitiile in locuinte pentru instalarea de sisteme de incazire cu energie regenerabila.
„In Europa sunt relativ putini producatori, iar produsele lor sunt de obicei cu 50-60% mai scumpe decat cele pe care le vindem noi, insa este o concurenta extrem de puternica si distructiva de pe piata chineza“, a spus Iordache, proprietarul firmei Panosol Power, cu afaceri de 0,2 mil. euro anul trecut. Omul de afaceri estimeaza ca va ajunge la afaceri de un milion de euro in acest an ca urmare a cresterii vanzarilor pe fondul redeschiderii platilor in cadrul programului de stat pentru sustinerea investitiilor in sistemul de incalzire alimentat cu energie verde, dar si pentru ca s-a aliniat in piata cu preturile produselor de import.
„Am reusit in ultimul an, printr-o eficientizare a liniei de productie si parteneriate directe cu producatorii de materii prime, sa aducem produsele noastre la preturi competitive cu cele care vin de pe piata chineza“, a spus Iordache, in cadrul unui eveniment organizat de Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR), institutia care gestioneaza programul de 9 miliarde de euro de investitii in agricultura si mediul rural.
Panourile solare produse in judetul Buzau sunt distribuite la nivel national prin intermediul magazinelor de bricolaj iar aproximativ 5% din vanzari vin din online.
Cei mai multi cumparatori† provin din judete cu populatie mare, unde nivelul salarial este peste medie, precum Bucuresti, Constanta sau Iasi. Alte 10% din vanzari vin si din vanzarile catre piete externe precum cele din Egipt, Grecia, Italia sau Republica Moldova, pe care Panosol Power a ajuns sa livreze dupa participari la targuri de profil in Europa.
Panourile iesite pe poarta fabricii lui Silviu Iordache concureaza cu cele ale Altius Fotovoltaic, o alta fabrica inaugurata in judetul Giurgiu in acest an, si o investitie de 8 milioane de euro. Reprezenantii Altius Fotovolatic declarau in urma cu doua luni intr-un interviu in Ziarul Financiar ca panourile fotovoltaice au potential la export pe piete din Orientul Mijlociu si Africa sub-Sahariana, ca urmare a lipsei unei infrastructuri dezvoltate de distributie a energiei electrice in aceste regiuni.