Calitatea vietii si sanatatii in acelasi timp este influentata serios de mediu, cel putin asa sustin reprezentatii Eco-Europa.Ei trag un mare semnal de alarma asupra poluarii, dand ca exemplu temperaturile care cresc pe an ce trece, solurile foarte aride, frecventa ploilor acide si poluarea produsa de cele aproximativ 1,5milioane de masini din Bucuresti.
Acestea din urma se pare ca sunt foarte periculoase pentru mediu, asta deoarece aproape jumatate din masinile bucurestenilor functioneaza cu benzina cu plumb.Un kg de plumb este eliminat de o masina intr-un an, iar substanta este foarte nociva.Anual, traficul bucurestean produce peste 2 milioane de substante nocive, cu efecte extrem de grave asupra sanatatii locuitorilor.
Se stie ca 80% din bolile de cancer sunt cauzate de substantele nocive din mediu. Aceasta situatie se agraveaza in zonele centrale, unde posibilitatea aparitiei unor decese este de doua-trei ori mai mare decat daca emisia de toxine ar fi in limitele maxime admise.Asa ca daca vrei sa iti cumperi o casa fa tot posibilul sa eviti centrul. Norma de spatiu verde este de 12 mp/locuitor. Dar, la Stockholm este de 70 mp/locuitor, la Viena este de 70 mp/locuitor, iar la Bucuresti este de 2,5 mp/locuitor.
Cel mai bine sta sectorul 1, unde spatiul verde ocupa 11 mp/locuitor, la polul opus fiind sectorul 6, unde unui locuitor ii revin 0,6 mp de spatiu verde, de 20 de ori mai putin decat este necesar.
Din cauza poluarii excesive, Bucurestiul ar putea intra in categoria zonelor urbane cu risc major pentru sanatate si mediu.
Locuitorii Capitalei inspira zilnic resturile gazoase si cancerigene emise de cele aproximativ 1,5 milioane de automobile din oras, traficul auto fiind responsabil de 70a din poluarea orasului.
Singurul oras fara statie de epurare a apei. Specialistii de la Eco-EUROPA mai arata ca Bucurestiul este singurul oras european fara o statie de epurare a apei potabile, motiv pentru care calitatea apei de la robinet este departe de normele cerute de Uniunea Europeana. La capitolul alimentatie, se arata in studiu, bucurestenii stau la fel de prost, in ultimii ani constatindu-se cresterea gradului de poluare chimica si microbiologica a alimentelor.
Pantelimonul este poluat intens de peste 40 de ani, astfel incat s-a ajuns la cote incredibile de contaminare a solului, majoritatea produselor alimentare din zona – fructe, legume, cereale, furaje pentru animale – find purtatoare de toxine
Concentratia de plumb era, la momentul efectuarii studiului, de 230 de ori mai mare decat maxima acceptata la poarta fabricii si de 7 ori mai mare pe o raza de 8 kilometri, iar consecintele sunt usor de inteles: rate ridicate ale mortalitatii si morbiditatii, malformatii ale nou-nascutilor, intoxicatii.
Cel mai aglomerat sector din Bucuresti este sectorul 2, cu 12.724 locuitori pe kilometru patrat, urmat de sectoarele 3 – 12.273 si 6 – 10.874 locuitori/kmp. In schimb, sectorul „rezidential”, 1 adica, are doar o aglomeratie de doar 3446 loc./kmp. Luand in consideratie si faptul ca tot sectorul 1 se bucura si de cel mai mare parc – Herestrau, dar si de cea mai mica densitate a constructiilor in zone extinse – 1 Mai – Kiseleff – Arcul de Triumf – Agronomie – se poate spune ca aceasta parte a Bucurestiului este singura care se apropie de normele europene de spatiu verde (11 metri patrati per locuitor, fata de un standard european de 12). In schimb, tot restul bucurestenilor se „bucura” de procente incredibil de mici, minimul fiind inregistrat in sectorul 6 – doar 0,6 metri patrati de spatiu verde per locuitor.
Zonele care pun in primejdie sanatatea publica sunt:
– Bd. Drumul Taberei – Bd. Timisoara – Bd. Iuliu Maniu;
– Platforma Dudesti – Liviu Rebreanu – Dristor – Baba Novac;
– Piata Unirii – George Cosbuc – Sos. Alexandriei;
– Timpuri Noi – Splaiul Independentei – Calea Vacaresti;
– Piata Victoriei – Dr. Felix – Bd. Ion Mihalache – Bd. Kiseleff;
– Stefan cel Mare – Tunari – Doamna Ghica;
– Sos. Pantelimon – Gara de Est – Electronicii;
– Calea Floreasca – Platforma Aviatiei – Poligrafiei – Romaero – Casa Presei Libere – Sofitel.
Avand in vedere aceste numeroase aspecte, eu zic ca nu este un semnal de alrma numai pentru bucuresteni ci pentru toti locuitorii marilor orase. Bucurestenii ar trebui sa aibe grija si sa repare ce au stricat, iar locuitorii altor orase sa fie atenti sa nu ajunga ei in aceasta grava situatie.