Cehia: consumatorii cehi cumpara bio in 2008 in principal in magazinele lanturilor comerciale

berlin-bio-frog-large.jpgConform unui articol al agentiei Green Marketing in anul trecut in Cehia au fost cumparate alimente ecologice in valoare de 52,2 milioane Euro in lanturile comerciale, ceea ce corespunde la o crestere de 18 milioane fata de 2007. Astfel procentul de piata a lanturilor a crescut cu 6,5% la rata de 74%. Ponderea magazinelor specializate bio a scazut cu 4,5% la 18%. Cresterea puternica a lanturilor comerciale se poate recunoaste din 2007/2008 cand marcile lor comerciale au fost introduse, explica Tom Vaclavik, autor si editor unui anuar pe tema pietei cehe bio.

Marcile comerciale acopera 30% a ofertelor bio in lanturile comerciale. Intre acestea Tesco dispune de oferta cea mai diversificata: marca Tesco Organic cuprinde 108 de articole, Interspar urmeaza cu marca Natur pur* cu 98 de produse. In oferta Albert Bio se numara 60 de articole, Rossmann detine 49, iar Billa a oferit 40 de produse diferite in iulie 2009. Domeniul alimentelor bio cuprinde 1317 de articole care se impart pe supermarketuri, magazine discount si drogherii. In magazinele specializate cehii au cheltuit 12,7 milioane Euro, 11% mai mult decat 2007. Dar aceasta cifra de afaceri ramane cu mult in urma cresterii pietei intregi cu 40%. „Magazinele de specialitate nu au reusit sa profite de cererea crescuta la produsele bio. Din 2005 au pierdut 19% din volumul pietei” constata Tom Vaclavik. Produse in valoare de aproximativ 1 milion de Euro au fost vandute la poarta sau pe piete alimentare. Suma de 430.000 Euro a fost consumata in restauranturi bio, ceea ce reprezinta o crestere de 260.000 Euro. Segmentul cu cea mai mare dezvoltare este cel de patiserie unde cifra de afaceri a crescut cu 342% (!). Vanzarile de fructe si legume bio au crescut cu 61% la suma de 4,4 milioane Euro. Cheltuielile pe piata bio in Cehia se ridica in 2008 la suma de 70,5 milioane Euro. Cresterea pietei bio in Cehia este remarcabila. 2007 a fost de 70%, iar 2008 40%. Vaclavik spune ca dezvoltarea mai slaba din 2008 este din cauza crizei financiare.

In anul trecut producatorii cehi au exportat alimente bio in valoare de 5,7 milioane Euro, 45% mai mult ca in 2007. In principal marfurile au fost destinate Slovaciei si Poloniei dar si tarilor est-europene. Exporturile spre vest consta mai ales in materii prime bio, ca de exemplu cereale si vite. Agricultorii cehi au avut cu aceste exporturi o vanzare intre 5,1 si 5,9 milioane Euro.

Rata alimentelor bio in consumul alimentar total al Cehiei se afla la 0,75%. Cifra producatorilor certificati a crescut cu 176 la 429. In ciuda acestei dezvoltari, 50% din cifra ce afaceri provine de la produse importate. In ultimii doi ani numarul agricultorilor bio a crescut la 2500 in 2009. 10% a surprafetei agricole cehe a fost cultivata bio.

Mai multe informatii la Tom Vaclavik, Tel: +420 541 263 456, [email protected] Traducerea: Nicoleta & Alexander Thomka

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *