Senatorul Christian Gigi Chiru a declarat, ieri, in cadrul unei conferinte de presa, ca pe nava Flaminia s-ar afla 12.000 de tone de deseuri, nu 9.000, cum se stia pana acum. Acesta a precizat ca detine informatiile de la surse bine informate, pe care nu a dorit sa le dezvaluie, si a subliniat ca ii va cere explicatii oficiale ministrului Rovana Plumb despre cele 3.000 de tone de deseuri in plus, dar si, mai important, despre care este procedura de neutralizare a acestor deseuri.
Senatorul PDL a mai spus ca autoritatile germane ar fi oferit un contract de 100 de milioane de euro pentru operatiunile de descarcare, neutralizare si decontaminare a navei Flaminia. Contractul a fost castigat de romani, care au considerat ca toate acestea se pot face cu numai 30 de milioane de euro. ”Aceasta este suma pe care o incaseaza si agentii economici, si autoritatile romane”, a spus Chiru.
Ce se intampla pe nava
Desi toate autoritatile au dat asigurari ca nava nu contine substante periculoase, senatorul afirma ca lucrurile nu ar sta chiar asa. ”Prefectul si-a pus mana in cap cand a vazut ce e acolo”, a afirmat el. Containerele de pe nava sunt avariate si nu se stie exact ce contin. Mai mult, majoritatea au fost distruse in incediu, iar marfa s-a scurs in interiorul navei, rezultand circa o mie de tone de mal a carui componenta exacta nu se cunoaste. Va dam numai un exemplu: unul dintre containere a fost ridicat de catre operatorii macaralelor UMEX, dar un perete a cedat. Inauntru se afla carne, care a stat acolo un an. Cum instalatia de racire nu mai functionea de la momentul incendiului, adica de un an, carnea era intr-o stare avansata de alteratie.
Mai mult, Chiru afirma ca societatea Umex, unde a ajuns nava, nu are nici macar autorizatie de depozitare tranzitorie a deseurilor. Cu toate acestea, descarcarea navei a inceput.
”Aceasta nava urmeaza sa mearga in portul Midia, pentru finalizarea operatiunii de descarcare”, a spus Chiru. Pentru acest lucru, ar trebui sa fie descarcate cateva mii de tone de marfa in portul Constanta, pentru ca adancimea danelor din Midia este mai mica. De-abia apoi Flaminia va ajunge in portul Mangalia, la santierul DMHI, pentru reparatii.
Gigi Chiru a mai spus ca Flaminia nu este singura nava cu deseuri care se descarca in portul Constanta. El a dat exemplul unui alt vapor, despre care afirma ca nu au vorbit nici autoritatile, nici presa. Este vorba despre Volgobalt, care a ajuns tot in dana 38, in martie 2013, si care este incarcat cu 2.700 de tone.
Despre acest caz ziarultimpul.ro a relatat in exclusivitate la timpul potrivit. Puteti citi mai multe detalii AICI.
”Portul Constanta risca sa devina groapa de gunoi a Europei”, a precizat senatorul.
Reamintim ca nava Flaminia, distrusa partial in urma unui incendiu anul trecut, a acostat, in martie, in portul Constanta. Prefectul Eugen Bola a mentionat atunci ca aceasta nu reprezinta pericol pentru populatie.
„Au fost prelevate mai multe probe de la bordul navei. Am solicitat aceste analize pentru a putea sa preintampinam orice risc pentru lucratorii care vor intra in aceste magazii, si nu pentru populatie, nava nu a reprezentat niciodata un pericol pentru populatie, si nici pentru mediu”, a mai spus prefectul judetului Constanta.
El a precizat ca operatiunea de curatare a containerelor respective ar putea dura aproximativ 20 de zile, dupa care nava Flaminia va merge in Santierul Naval Deawoo Mangalia pentru reparatii.
Eugen Bola a precizat ca in momentul izbucnirii incendiului nava Flaminia transporta 2.875 de containere cu marfuri generale, iar dintre acestea 149 erau incarcate cu substante chimice.
De asemenea, prefectul a mai mentionat ca inainte de a veni spre Constanta de la bordul navei Flaminia au fost preluate aproximativ 30 de mii de tone de apa contaminata de catre danezi.
Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, s-a aflat in rada Portului Constanta, la aproximativ opt mile marine de intrarea in port, de la sfarsitul lunii martie si astepta aprobari de la autoritatile romane pentru a fi decontaminata de deseuri periculoase si reparata la Santierul Maval Daewoo din Mangalia, dupa ce a luat foc in largul Oceanului Atlantic, in 2012.
„Gandul” a relatat ca intre cele 2.876 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, in luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, catre Antwerp, Belgia, in jur de 150 contineau substante chimice clasificate ca deseuri periculoase. In incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate partial aproximativ 120 de containere cu astfel de substante, declara prefectul de Constanta, Eugen Bola, pentru „Gandul”.
Acum, la bordul navei se afla practic un amestec malos, denumit slam, care a rezultat din amestecul resturilor de zeci de substante chimice din containere cu apa de mare folosita la stingerea incendiului si cu agentii de stingere. Decontaminarea principala a avut loc in Germania si apoi in Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide si apa de mare.
„Ce nu s-a putut extrage a ramas pe fundul containerelor si al navei, un fel de mal, de namol. Nemtii ne-au trimis lista cu substantele care se gasesc acolo, buletinele de analiza, noi le-am comparat cu analizele noastre”, a explicat prefectul Bola, citat de Mediafax.
Mai multe institutii si laboratoare specializate din Romania au prelevat probe de la bordul navei MSC Flaminia, a mai explicat prefectul Constantei. Este vorba despre laboratorul Rompetrol Quality, expertii de la Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN) si de la Centrala Nucleara de la Cernavoda, precum si despre un laborator din Ungaria, contractat de santierul naval Daewoo Mangalia, unde urmeaza sa fie reparata nava.
In plus, INSEMEX Petrosani, institut care verifica pericolul de explozie a gazelor acumulate in mine si face studii de securitate miniera, a stabilit ca la bordul MSC Flaminia nu exista risc de explozie, in conditii normale de temperatura si de exploatare.
Odata ancorata in dana Umex din Portul Constanta, decontaminarea MSC Flaminia va fi dusa la bun sfarsit de o asociere de trei firme specializate in domeniu: Uni-Recycling din Bucuresti, Setcar SA din Braila si Glar Construct din Ploiesti. Firmele sunt cunoscute in domeniul operatiunilor de curatare, reciclare si distrugere de deseuri periculoase sau nepericuloase, ele lucrand printre altii si cu OMV Petrom. Firmele au fost contractate de armator, in colaborare cu santierul Daewoo Mangalia, fara sa implice statul roman.
Construita in 2001 de uzinele coreene Daewoo, MSC Flaminia este operata de armatorul elvetian MSC Mediterranean Shipping Company, in numele operatorului german NSB NIEDERELBE SCHIFFAHRTSGES.
Presa a relatat, in ultima perioada, ca apele uzate ramase pe nava Flaminia in urma stingerii incendiului vor fi transportate la o firma din Prahova, unde ar urma sa fie epurate.
Autoritatile din Prahova spun insa ca nu vor fi de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia sa fie aduse la Ploiesti pentru a fi epurate si au solicitat autoritatilor puncte de vedere oficiale privind parcursul acestor deseuri pe teritoriul Romaniei.