CRIZA GUNOAIELOR. Cum calatoresc deseurile in toate directiile, sute de kilometri

In urma inchiderii gropii de gunoi de la Pata Rat si in conditiile nefinalizarii depozitului ecologic de deseuri din Feleacu, primariile oraselor si comunelor din judet s-au vazut nevoite sa transporte gunoiul la zeci de kilometri distanta, dupa modelul Clujului.

Acest lucru implica costuri mai mari cu transportul deseurilor, iar fiecare dintre primari declara ca incearca sa gaseasca solutii financiare pentru acoperirea acestor cheltuieli.

Gunoiul din Turda, dus la Odorheiu Secuiesc

Primarul municipiului Turda, Tudor Stefanie, a afimat ca municipalitatea a gasit solutia transportarii deseurilor la depozitul ecologic din Odorheiu Secuiesc si a incheiat un contract pe o perioada de trei luni. Distanta pana in localitatea din judetul Harghita este una destul de mare, 175 de kilometri, ceea ce inseamna 350 de kilometri dus-intors.

Primarul Tudor Stefanie spune ca in acest moment turdenii platesc 6,22 de lei / persoana / luna fara TVA pentru ridicarea gunoiului, iar agentii economici 38 de lei / mc si ca primaria va incerca sa nu mareasca foarte mult tarifele, pentru a compensa cresterea costurilor de transport pana la Odorheiu Secuiesc. Administratia municipiului nu a luat inca o decizie in privinta cresterii pretului.

„ Problema transportului este foarte grea. Am cazut de acord cu firma care colecteaza deseurile sa faca transferul acestora cu un autovehicul de mare capacitate. Noi ne-am obligat sa ducem o anumita cantitate pe luna, iar si daca ducem mai putin, platim cat pentru cantitatea asumata prin contract”, a precizat primarul muncipiului Turda, Tudor Stefanie.

La Dej, primaria plateste din bugetul local transportul deseurilor

„ Am analizat posibilitatea depozitarii deseurilor menajere la o rampa autorizata din apropierea noastra, dar in judetele vecine, Bistrita-Nasaud, Salaj si Maramures, nu ne-au putut primi”, a spus primarul municipiului Dej, Costan Morar. Si Dejul a fost nevoit sa aleaga pana la urma calea Odorheiului pentru transportul gunoaielor, dar asta implica transportul pe o distanta mai mare cu 130 de kilometri fata de cat era pana acum de la Dej la Pata Rat.

Primarul Dejului declara ca la un cost suplimentar de 37 de lei pe tona de deseuri si la o cantitate de peste 900 de tone pe luna, reiese o cheltuiala in plus de circa 35.000 de lei. Costan Morar spune ca a convocat pentru vineri, 23 iulie, de la ora 14.00 o sedinta de indata a Consiliului Local Dej, unde consilierii sunt chemati sa aprobe ca acesti bani sa fie suportati de la bugetul local. Primaria Dej a ales astfel sa nu mareasca pretul de colectare a deseurilor de la populatie si va sustine costurile suplimentare de transport tot din banii cetatenilor, dar din bugetul mare al municipiului.

Contractul firmei de salubritate din Dej cu depozitul ecologic din Odorheiu Secuiesc a fost incheiat tot pentru o perioada de 3 luni de zile.

Gherla are rampa proprie

Municipiul Gherla este singurul din judetul Cluj care mai are posibilitatea de a depozita gunoiul pe o rampa proprie, care inca nu a fost inchisa de Garda de Mediu. Primarul localitatii, Marius Sabo a afirmat pentru ZIUA de CLUJ ca deocamdata nu se pune problema cresterii pretului de colectare a deseurilor pentru locuitorii din Gherla.

Orasul Huedin nu a fost afectat de inchiderea gropii de gunoi de la Pata Rat, deoarece deseurilor de aici sunt transportate la Alesd, in judetul Bihor, la circa 65 de kilometri distanta.

Nici florestenii nu platesc mai mult

Cea mai mare comuna din Romania, Floresti, care are circa 30.000 de locuitori, va duce deseurile, la fel ca si Clujul, la depozitul ecologic de la Oradea. Spre deosebire insa de clujeni care platesc mai mult de la jumatatea acestei luni, florestenii platesc acelasi tarif pentru ridicarea gunoiului. Primarul Horia Sulea a declarat ca in urma discutiilor purtate cu operatorul de salubritate, s-a luat decizia ca „deocamdata sa nu fie modificat pretul”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *