Fiecare dintre noi isi doreste ca orasul in care traieste sa fie cit mai verde si mai curat. Cu toate acestea, putini sunt cei dispusi sa lase masina acasa si sa plece la serviciu cu bicicleta.
Aceasta este insa principala recomandare a ecologistilor pentru ca orasele sa-si reduca semnificativ amprenta de carbon. Iar daca oamenii nu reactioneaza, atunci autoritatile locale sunt cele care trebuie sa ia masuri. Asa ca organizatiile ecologiste au propus 7 idei de imbunatatire a calitatii aerului in orase.
Prima ar fi infiintarea de spatii pietonale cit mai vaste, in detrimentrul soselelor pentru masini. Pe scurt, interdictii de circulatie in zonele centrale, turistice si istorice, pentru ca oamenii sa se bucure linistiti de frumusetea orasului.
Al doilea pas ar fi pistele pentru biciclete. Odata interzisa circulatia masinilor in zonele cele mai importante, un mijloc de transport rapid si ecologic ramine bicicleta. Important e ca pistele sa se prelungeasca si in zonele intens circulate, unde vor avea nevoie de o foarte buna delimitare, pentru siguranta biciclistilor.
Strins legata de cele doua masuri este si dezvoltarea unei retele de transport public nepoluant (asta inseamna tramvai sau troleibuz), care sa acopere toate zonele orasului si sa asigure transportul pasagerilor intr-un mod civilizat.
Si tot pentru linistea cetatenilor si pentru un aer cit mai curat, orasul va trebui sa aiba cit mai multe spatii verzi.
Principala problema pentru indeplinirea acestor prime criterii este mentalitatea: industria automobilelor ne-a facut sa credem ca ele ne sunt indispensabile, si a facut ca spatiul dedicat masinilor pe strazile oraselor sa fie mai mare decit spatiul dedicat oamenilor, dar asta se poate schimba. O dovedesc majoritatea oraselor din vest, unde europenii au invatat sa mearga cu bicicleta si sa se bucure de o clipa in natura mai mult decit de o masina impresionanta care stirneste invidia vecinului.
Urmatorul punct pe lista este energia regenerabila. Ce-i drept, asta nu tine prea mult de municipalitate, ci de initiativa fiecaruia. Cu toate acestea, montarea de panouri solare sau alte sisteme alternative pe cladirile oficiale ale orasului ar putea contribui la reducerea cheltuielilor de la bugetul local si va fi cu siguranta un model de luat in seama de catre cetateni.
Un alt aspect foarte important este existenta unui depozit ecologic, devenit de altfel o cerinta obligatorie la nivel european. Aici materialele reciclabile vor fi separate de gunoi si va exista de asemenea o instalatie de compostare. Iar in paralel, o educatie corespunzatoare si posibilitatea colectarii selective vor reduce semnificativ cantitatea de gunoi din oras.
Ultimul criteriu, dar nu cel din urma, este sprijinirea producatorilor locali. Acestia au nevoie de locuri special amenajate pentru a-si vinde produsele si, bineinteles, sa beneficieze de infrastructura necesara pentru a putea ajunge sa-si vinda produsele in pietele specializate din oras. Beneficiile consumului de alimente produse local sut deja bine cunoscute: in afara de criteriile economice si emisiile scazute pe care le genereaza transportul pe distante mici, majoritatea producatorilor locali sunt fermieri mici, care nu folosesc pesticide si ierbicide, si care aduc pe piata alimente mai sanatoase decit cele din marile magazine.
Sursa: Unda Verde