Curentul care ne fereste de incalzirea globala

Curentul a fost descoperit in urma unor masuratori ale oamenilor de stiinta islandezi, pe o nava in apele arctice

Recent descoperit de oamenii de stiinta pe coasta Islandei, curentul rece ar putea compensa procesul de incalzire din zona Atlanticului de Nord. Curentul nordic islandez, care si-a facut de curand aparitia in previziunile climatologice, va regla climatul Atlanticului de Nord, sustin oamenii de stiinta.

Un curent oceanic rece si de mare adancime, descoperit recent langa coasta Islandei, ar putea face ca Atlanticul de Nord, adica Europa si America de Nord, sa fie mai putin influentat de schimbarile climatice decat se credea, scrie publicatia britanica „The Daily Mail”. Curentul nordic islandez (North Icelandic Jet – NIJ) alimenteaza principalul sistem de curenti din Atlanticul Meridional, Atlantic Meridional Overturning Circulation (AMOC), un model gigant cunoscut drept „marea centura transportatoare a oceanului”, care regleaza climatul ­Americii de Nord si al Europei.

Racirea emisferei nordice

Pana la aceasta descoperire, oamenii de stiinta credeau ca cea mai mare parte a apelor reci care formau curentii de mare adancime venea din zona coastei Groenlandei si era de fapt apa dulce rezultata din topirea ghetarilor. Totusi, spun specialistii, se pare ca acest curent contribuie mai mult la sistemul AMOC decat o face curentul din ­Groenlanda. Curentul „centurii transportatoare”, introdus in filmul despre protectia mediului „An Inconvenient Truth” al lui Al Gore, transporta apa calda de suprafata din zona tropicala a Atlanticului spre zonele arctice.

In cadrul acestui proces, apa incalzeste aerul la latitudini mai mari, se raceste, coboara, apoi se intoarce spre Ecuator, sub forma unui curent oceanic de adancime. Din moment ce apa dulce ingheata la temperaturi mai ridicate decat apa sarata, ­acesti specialisti au sugerat ca apa dulce, provenita din topirea ghetarilor si din alte fenomene care au legatura cu incalzirea, ar ajunge in Atlanticul de Nord, unde ar ingheta si ar impiedica apa sa coboare pentru a forma baza centurii transportatoare.

Daca s-ar intampla asta, iar sistemul AMOC ar fi intrerupt si incetinit in zona din nordul extrem unde apa calda de la suprafata se raceste si coboara – proces numit „overturning” (inversare – trad.) – s-ar putea ajunge la racirea emisferei nordice. „Conform actualului rationament, cantitatea marita de apa dulce din Atlanticul de Nord, provenita din topirea ghetii si din cresterea cantitatii de precipitatii dintr-un climat in incalzire, va incetini sau va opri inversarea circulatiei din sistemul AMOC”, spune coautorul studiului, ­Robert Pickart, de la Woods Hole Oceanographic Institution.Specialistul spune ca aceasta situatie s-ar putea sa nu fie valabila daca inversarea circulatiei are loc in interiorul Marii Islandei, care alimenteaza curentul nordic islandez.

„Nu este de neconceput ca acest proces din largul oceanului sa fie mai putin sensibil la influenta apei dulci decat actualul mecanism acceptat, ­ceea ce ne-ar putea permite sa speculam ca partea de la cea mai mare adancime a circulatiei inversate ar putea fi mai putin sensibila la schimbarile climatice”, a explicat Pickart, citat de „The Daily Mail”.

Nu e vazut din satelit

Despre existenta curentului nordic islandez se banuia de cateva decenii, dar a fost confirmata doar recent de cercetatori islandezi, in urma unor masuratori ale vitezei apei la mare adancime, luate de la bordul unei nave.

Curentul nu poate fi vazut de sateliti sau detectat prin prisma temperaturii sau a salinitatii, dar circula putin mai repede decat apa din jur. Cercetatorii nu stiu nici daca acest curent circula tot timpul anului sau cum variaza in timp. Potrivit „The Daily Mail”, echipa de specialisti porneste saptamana aceasta intr-o calatorie in timpul careia vor folosi instrumente oceanografice pentru a masura direct Curentul nordic islandez pe durata unui an intreg, pentru a-si da seama unde si cum se formeaza. Cercetarea apare in publicatia Nature Geoscience.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *