De ce riscam sa nu mai putem cumpara haine din bumbac organic

De ce riscam sa nu mai putem cumpara haine din bumbac organic
De ce riscam sa nu mai putem cumpara haine din bumbac organic

Dezvoltarea durabila este esentiala cand esti un mare producator, cand multi te-ar putea acuza ca productia ta afecteaza mediul inconjurator. Dar daca ai o idee in linie cu „gandirea verde”, extrem de populara in ziua de azi, lucrurile se pot schimba pentru tine.

Bumbacul, spre exemplu, folosit de orice producator de haine din lume, este un subiect sensibil: in spatele hainelor in care ne simtim atat de bine stau ore de munca pe plantatii, in India, dar si dezechilibre majore la nivel ecologic generate de productia in masa.

Asa s-a nascut cererea de bumbac „organic”.

Business24 a stat de vorba cu reprezentantii unui brand cu un mare succes pe piata romaneasca si nu numai: C&A, cel mai mare utilizator de bumbac organic la nivel global, consumator al aproximativ 20% din capacitatea mondiala de bumbac organic.

Acestia ne-au explicat, insa, ca au mari probleme cu aprovizionarea cu bumbac organic.

„Motivele pentru care poductia stagneaza si scade sunt lipsa de cunostinte in ceea ce priveste metodele de cultivare ecologice si lipsa de cooperare dintre comunitati”, completeaza Gustav Steininger, purtatorul de cuvant C&A Romania, intr-un interviu acordat Business24.

De ce este bumbacul bio atat de important pentru industrie, pentru economie si pentru consumatori?

Bumbacul organic se produce in acelasi mod ca bumbacul conventional, dar are un impact pozitiv asupra mediului si societatii.

Mai mult de 100 de milioane de agricultori din 80 de tari cultiva bumbac, ceea ce creaza venituri si locuri de munca pentru familiile si comunitatile lor.

Producatorii ecologici sporesc biodiversitatea folosind tehnici naturale, prin operatiuni gratuite de fertilizare cu fertilizatori care nu sunt sintetici, fara pesticide toxice si persistente, doar pe baza de substante nutritive naturale.

Acest lucru creeaza mai putina poluare, favorizeaza cresterea bumbacului fara seminte modificate genetic si favorizeaza cunoasterea si expertiza locala.

In plus fata de siguranta sporita a mediului si riscurile reduse pentru sanatatea populatiei, se aplica standarde etice inalta pe tot parcursul procesului de productie.

Bumbacul organic poate oferi un acces mai bun la piete, e mai putin vulnerabil la fluctuatiile preturilor de pe piata si mult mai sigur in privinta platilor.

Fermierii, de asemenea, reduc costurile pe termen lung cu nevoia redusa de pesticide toxice sau fertilizatori sintetici.

Cine si ce ar trebui sa faca pentru a sustine cultivarea bumbacului bio si pentru a impiedica scaderea productiei globale de bumbac organic?

In ciuda faptului ca cererea de pe pietele internationale este in continua crestere, productia mondiala de bumbac organic continua sa scada. Aceasta evolutie are consecinte ecologice, sociale si economice pentru toti cei agrenati in cadrul lantul de aprovizionare cu bumbac organic la nivel mondial.

Masurat in comparatie cu productia globala de bumbac, cota de bumbac organic de astazi este de numai 1 la suta. Desi productia mondiala de bumbac organic a crescut continuu pana in anul 2011, randamentul culturilor a scazut ulterior cu 8 la suta in ultimii 2 ani.

Chiar si cu aceasta scadere, 50 la suta din tarile producatoare au crescut productia de bumbac. Motivele pentru care aceasta situatie se inrautateste sunt, de exemplu, lipsa de cunostinte in ceea ce priveste metodele de cultivare ecologice si lipsa de cooperare intre comunitati.

Din pacate nu este suficient sa se produca la nivel global bumbac organic deoarece cererea este mult peste oferta.

Este nevoie de semnale clare ale pietei si acorduri de cumparare pe termen lung din partea brandurilor si comerciantilor cu amanuntul, care sa conduca productia de bumbac organic spre crestere.

In plus, fermierii in curs de dezvoltare au nevoie de un acces mai bun la lantul de aprovizionare, sa vanda bumbacul bio din productia lor, ca ceea ce este: bumbac bio.

In India, unde majoritatea bumbacului organic este produs, aceasta actiune este limitata la cererea interna, reducand oportunitatile de dezvoltare ale cultivatorilor.

Ce face C&A pentru a impiedica acesta scadere?

C&A lupta prin initiative noi, precum colaborarea cu o companie independenta (infiintata de C&A, in parteneriat cu Textile Exchange si Fundatia Shell) „CottonConnect” – ajuta fermierii sa castige o cota mai echitabila a profiturilor.

Parteneriatul nostru permite agricultorilor sa aiba un acces mai bun la procesatorii ecologici si cumparatori, sa creeze conditii de afaceri si comerciale mai sigure.

Obiectivul „CottonConnect” este de a structura mai durabil lantul de aprovizionare de bumbac la nivel mondial prin colaborarea cu 22 de companii de retail de textile si branduri de moda. Toate profiturile sunt reinvestite in exclusivitate in proiect.

De asemenea C&A prin Cotton Connerct ajuta fermierii sa invete metode de agricultura ecologica. Prin renuntarea la utilizarea ingrasamintelor chimice si pesticidelor toxice, precum si prin introducerea de compost organic, fermierii pot imbunatati starea de sanatate a solurilor, pot salva costurile, si pot face veniturile lor mai rezistente la schimbarile climatice si la socurile de piata.

C&A este in prezent cel mai mare cumparator de bumbac organic si a vandut peste 110 de milioane de produse realizate din bumbac bio, in anul fiscal 2013 – o alta crestere semnificativa in comparatie cu anul precedent.

Cota de bumbac organic in comparatie cu cantitatea totala de bumbac este de 38%.

Toate produsele C&A semnalizate cu eticheta de de bumbac bio sunt realizate din 100% bumbac organic certificat – nu amestec de bumbac din diferite soiuri.

75% din bumbacul organic produs si cultivat fara utilizarea pesticidelor si a ingrasamintelor artificiale vine de la proiectele pe care le avem cu fermele sprijinite de Fundatia C&A – aproximativ 60.000 de fermieri din India beneficiaza de aceste proiecte.

Recent, fundatia in parteneriat cu CottonConnect, a participat la prima masa rotunda pe tema bumbacului organic in India ca un „apel la actiune” pentru partile interesate sa vina impreuna pentru a aborda problema scaderii productiei de bumbac. Sprijinim, prin intermediul Fundatiei C&A, accesul fermierilor la seminte nemodificate genetic.

Lucram impreuna cu doua grupuri agricole ecologice din India – EcoFarms si Pratibha Syntexs Vasudha Organic – pentru a crea surse de seminte mai rezistente, ceea ce ar trebui sa creasca adoptarea de catre fermieri.

Programele sociale si de mediu se concentreaza asupra comunitatilor locale in regiunile de productie, cu scopul de a imbunatati conditiile de trai ale fermierilor care lucreaza acolo.

V-ati propus ca pana in anul 2020 intreaga colectie de articole din bumbac sa fie fabricate din productia sustenabila de bumbac organic. Cat veti investi in atingerea acestui obiectiv?

Conform raportului Textile Exchange din 2013 C&A este cel mai mare utilizator de bumbac organic la nivel global, consumator al aproximativ 20% din capacitatea mondiala de bumbac organic.

Oferta noastra de produse ecologice este in conformitate cu valorile companiei noastre si cu strategia de produs si are un palmares care a inceput cu o mica echipa de cercetare a tesaturilor durabile, in anul 2004.

„Experimentul” a fost un succes si pana in 2007 am realizat vanzari anuale de 2 milioane articole de imbracaminte de bumbac bio. Astazi, gama noastra Bio Cotton este un element-cheie pentru integrarea operatiunii noastre de aprovizionare cu bumbac. Succesul Bio Cotton este esential pentru obiectivele noastre de dezvoltare durabila.

Bumbacul organic reprezinta acum 38% din vanzarile noastre de bumbac in total. Ne-am propus sa dublam vanzarile de Bio Cotton si sa facem toate hainele noastre din bumbac durabil, pana in 2020.

Cumparam bumbac organic, folosind doua standarde, de care beneficiaza producatorii si comunitati: OE100 (Continut Organic Standard) verifica produsele noastre din bumbac bio daca contin 100% bumbac crescut organic. Cele GOT (Global Organic Textile Standard) merg mai departe, asigurand nu doar respectarea legislatiei de mediu, dar, de asemenea, respectarea sociala, inclusiv drepturile omului si standardele de munca.

In ambele cazuri, calatoria Bio Cotton este urmarita si verificata de experti independenti pentru a asigura integritatea abordarii noastre. Verificarea organica protejeaza valoarea materiilor prime si poate premia agricultorii in anumite conditii.

Noi sprijinim acest lucru prin colaborarea cu Fundatia C&A, in parteneriat cu Textile Exchange si CottonConnect, pentru a ajuta fermierii sa aiba acces mai bun la piete, pentru a primi o mai mare certitudine asupra preturilor si de a stabili relatii pe termen lung cu clientii.

Cat ati investit pana acum?

Prin angajarea cu partenerii din comunitatea in crestere si in randul expertilor, noi am fost capabili sa dezvoltam o idee interesanta intr-o afacere durabila de milioane de dolari in termen de trei ani.

La produsele Bio Cotton totul se rezuma la cooperarea dintre parti. Ne bazam pe sprijinul si angajamentul furnizorilor si partenerilor nostri din lantul de aprovizionare pentru a mentine calitatea bumbacului organic pe care il folosim in gama noastra Bio Cotton.

Si noi colaboram pentru a ne asigura ca abordarea noastra continua sa ofere beneficii semnificative de mediu, economice si sociale. Aceasta filosofie este clar demonstrata de partenerii nostri cheie Textile Exchange, Cotton Connect si Water Footprint Network.

Aceste organizatii ne ajuta sa atingem obiectivul nostru ambitios, acela de a avea 100% produse din bumbac durabil pana in 2020.

Care este diferenta din punct de vedere financiar, pentru un mare producator, intre a folosi bumbacul clasic in productia hainelor si a crea haine din bumbac organic?

Succesul de Bio Cotton este esential pentru obiectivele noastre de dezvoltare durabila. Aceasta este una dintre contributiile noastre la imbunatatirea mediului, chiar daca aceasta inseamna pentru noi ca vom plati mai mult pentru bumbac organic certificat.

Si nu vom transpune costul ridicat la consumatori.

Pentru noi este esential ca fiecare client sa se simta minunat cu ceea ce poarta, iar experienta ne-a dovedit ca hainele din bumbac bio dureaza mai mult timp si-si mentin caracteristicele timp indelungat.

Ce potential are piata bumbacului bio in urmatorii ani?

Vom vedea cu siguranta un potential si oricum exista deja intr-adevar o crestere a cererii pe pietele internationale.

Previziunile arata un deficit global de pana la 50% pana in 2015 pentru sectorul de productie al bumbacului organic.

Pentru C&A Europa, care si-a dedicat deja 10 ani pentru promovarea productiei de bumbac organic, contracararea acestui pas inapoi este o prioritate. De aceea, tocmai am lansat brosura de informare „Let’s take Bio Cotton to everyone everyday”, prin care C&A avertizeaza asupra problemei aprovizionarii cu bumbac organic.

Colaborarea este cheia – munca in parteneriat cu experti, comunitati locale si guverne poate permite bumbacului organic sa fie pe deplin produs si comercializat de firmele cu potential si astfel sa se faca o diferenta nu numai in tarile de productie, cat si in pietele de desfacere.

In acest context, fundatia C&A in parteneriat cu CottonConnect s-au intalnit si au sustinut Prima Masa Rotunda in India cu privire la subiectul bumbacului organic, un fel de „Apel la actiune” pentru partile interesate, care sa colaboreze pentru a aborda problematica scaderii productiei.

Participantii la Organic Cotton Roundtable au fost de acord sa infiinteze un sistem intitulat Organic & Fair Cotton Secretariat care va construi un mediu propice pentru dezvoltarea lanturilor de aprovizionare cu bumbac organic si pentru a crea un brand organic indian credibil, astfel sporind mijloacele de trai pentru micii agricultori de bumbac organic.

Organic & Fair Cotton Secretariat se va concentra pe trei aspecte: politici si aparare, identificarea si mobilizarea resurselor si furnizarea de servicii de sprijin – care acopera aspecte sociale, tehnice, juridice, de cercetare si de impact a productiei de bumbac – pentru a accelera cresterea sectorului bumbacului organic.

La C&A am sesizat cu devarat potentialul bumbacului bio si dorim sa fim un catalizator pentru schimbare, suntem dornici sa sprijinim solutiile scalabile si sa depasim provocarile cu care se confrunta sectorul de bumbac durabil.

Si totusi, care este realitatea momentului? De ce este productia de bumbac bio in scadere?

In ciuda faptului ca cererea de pe pietele internationale este in continua crestere, productia mondiala de bumbac organic continua sa scada.

Aceasta evolutie are consecinte ecologice, sociale si economice pentru toti in cadrul lantului de aprovizionare la nivel mondial de bumbac organic.

Masurat in productia globala de bumbac, cota de bumbac organic de astazi este de numai 1%. Dupa ce productia mondiala de bumbac organic a crescut continuu pana in anul 2011, randamentul culturilor a scazut ulterior cu 8% in urmatorii ani.

Chiar daca in tot acest timp 50% din tarile de productie au crescut productia de bumbac.

Motivele pentru care poductia stagneaza si scade sunt lipsa de cunostinte in ceea ce priveste metodele de cultivare ecologice si lipsa de cooperare dintre comunitati.

Cum privesc clientii din Romania hainele realizate din bumbac organic? Sunt atenti la acest detaliu?

In ceea ce priveste gradul de acceptare a „modei verzi”, a fost nevoie de un impuls major in 2011, cand toata compania noastra, la nivel european ne-a sustinut pentru a realiza imbracaminte din bumbac organic.

Am lansat apoi campaniile „WE love Biocotton” la nivel de marketing pentru a promova liniile de produse din bumbac organic. Dincolo de scopul final al vanzarii, am inlocuit bumbacul traditional din articole de imbracaminte precum liniile de noapte pentru copii si lenjeria de corp cu bumbac traditional.

Clientii din Romania si Europa, in general, apreciaza calitatea organica mai ales ca avem un pret foarte bun. Cresterea vanzarilor pe acest segment a facut posibila suplimentarea stocurilor din magazine si cresterea ofertei de produse din bumbac organic.

Noi, ca si companie, platim mai mult pentru bumbac certificat organic, dar nu trecem costul mai ridicat la consumatori Succesul liniei de Bio Cotton este esential pentru obiectivele noastre de dezvoltare durabila. Vindem deja peste 110 de milioane de articole pe an, la acelasi pret ca si produsele din bumbac conventional si lucram din greu pentru a creste acest numar in fiecare an.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *