Impactul sistemelor de transport asupra climei

voitures.jpgMai multi cercetatori finantati de Uniunea Europeana au publicat de curand un raport in care se evalueaza impactul emisiilor datorate transportului rutier, aerian si maritim pentru atmosfera terestra.

Acest raport se inscrie in cadrul QUANTIFY („Quantifying the climate impact of global and European transport systems”), un proiect finantat in cadrul celui de-al saselea program-cadru ce se ridica la 8,39 de milioane de euro. Partenerii acestui proiect vor sa determine impactul actual si viitor al sistemelor de transport europene si internationale asupra climatului.

Emisiile provocate de trafic  reprezinta o parte importanta a poluarii atmosferei in UE si in lume si sunt in capul listei obiectivelor politice asupra schimbarii climatice. In raportul sau, Quantify descrie impactul major al poluarii asupra sanatatii noastre si a randamentelor agricole. Dar asta nu este tot. Ozonul este un gaz al carui efect de sera este important si atata timp cat se produce natural, lumina soarelui si poluantii ii intensifica efectele. Partenerii proiectului Quantify au aplicat sase modele diferite de chimie atmosferica pentru a evalua impactul emisiilor din transporturile rutiere, aeriene si maritime asupra cantitatii de ozon. Ei au evaluat de asemenea impactul radicalului hidroxil(OH), considerat „detergentul” troposferei (partea inferioara a atmosferei) deoarece reactioneaza cu numerosi poluanti si gaze cu efect de sera precum dioxidul de carbon si ajuta la eliminarea lor.Condus de centrul aerospatial german, proiectul Quantify a descoperit ca emisiile datorate transportului sunt la cota maxima in timpul verii in emisfera nordica. Cel mai important impact constatat se intinde din est ,din Statele Unite, traverseaza Atlanticul si ajunge in Europa de Est.

Cercetatorii au mai descoperit ca schimbarile sunt in jur de 50% mai putin importante in emisfera sudica decat in emisfera nordica. Cel mai vinovat pare sa fie sectorul maritim. Conform partenerilor acestuia, acest sector este responsabil in totalitate de impactul asupra bazei troposferei si  cu aproximattiv 50% de schimbarile cantitatii de ozon produse de transporturile din diverse regiuni.

Referitor la emisiile din sectorul aerian, ele nu au un impact major asupra troposferei, dar au un efect important asupra ozonului in zona de tranzitie intre troposfera si stratosfera ( al doilea strat al atmosferei terestre).

Un alt vinovat este traficul rutier care afecteaza partea superioara a troposferei din emisfera nordica. Acest impact se amplifica in perioada estivala.

In concluzie, emisiile din sectorul maritim au cel mai mare impact asupra nivelului global de OH la baza troposferei; astfel, datele au demonstrat ca „cel mai mare impact din acest sector se traduce printr-o reducere a duratei de viata a metanului.

Partenerii proiectului Quantify au mai studiat de asemenea posibilul impact al ozonului si al metanului asupra schimbarii climatice. Insa emisiile din sectorul maritim au un impact negativ asupra sanatatii si favorizeaza eutrofizarea (o acumulare graduala de deseuri organice in apele statatoare, provocand cresterea excesiva a plantelor) si acidificarea.

Uniunea Europeana este hotarata sa diminueze emisiile, incepand cu o reducere de 20% a emisiilor de dioxid de carbon pana in 2020, la nivelul din 1990.

Sursa: www.notre-planete.info

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *