Ioan Popa, Transavia: „Disputa organismelor modificate genetic este doar un conflict de interese economice”

Ioan Popa, Transavia: "Disputa organismelor modificate genetic este doar un conflict de interese economice"
Ioan Popa, Transavia: „Disputa organismelor modificate genetic este doar un conflict de interese economice”

Disputele privind utilizarea sau nu a organismelor modificate genetic(OMG) reprezinta, in fapt, un conflict de interese economice si nu are nicio legatura cu siguranta alimentelor, a spus ieri Ioan Popa, proprietarul celui mai mare producator de carne de pui din tara noastra, Transavia.

Potrivit domniei sale, in acest conflict sunt implicati, pe de o parte, producatorii agricoli, iar pe iar pe de alta parte furnizorii de pesticide si ingrasaminte. Domnia sa a explicat: „Producatorii vor un randament mai mare al productiei, pentru ca urmaresc, ca orice agent economic, o mai buna marja de profit. Ar prefera, deci, sa foloseasca OMG-uri. In acelasi timp, organismele nemodificate genetic au nevoie de mai multe pesticide si ingrasaminte. Prin urmare, furnizorii acestor produse sunt in spatele tuturor miscarilor impotriva OMG-urilor”.

Transavia intentioneaza ca, in urmatorii doi ani, sa isi extinda activitatea de productie vegetala prin cultivarea a inca 5000 de hectare cu soia. „Noi vom respecta cerintele europene cu privire la soia nemodificata genetic, insa acest lucru nu inseamna ca sunt de acord cu practicile europene in aceasta privinta”. Ioan Popa sustine ca pozitia europea¬na cu privire la OMG nu este foarte etica, deoarece, in timp ce agricultorii comunitari nu le pot utiliza, Uniunea Europeana importa anumite produse despre care nu se stie cum au fost obtinute.

     Transavia cultiva in prezent 8000 de hectare cu produse vegetale (n.r.-cereale) pe care le foloseste pentru a-si asigura necesarul de consum pentru fermele de pasari pe care le detine. Managementul companiei intentioneaza, insa, sa isi extinda aceasta suprafata la 15.000 de hectare in urmatorul an. „Astfel ne vom asigura cam 80% din nutreturile necesare cresterii pasarilor”, a spus Ioan Popa. 

Produsele Transavia provin dintr-un sistem de productie integrat. Compania a infiintat acum doi ani o divizie vegetala pentru a produce cerealele in regim propriu, avand in exploatare terenuri din judetele Alba, Sibiu si Cluj.

Potrivit proprietarului, Transavia a ajuns la un nivel la care nu se mai poate dezvolta decat prin achizitii sau investitii de la zero. Estimarile companiei pentru anul 2013 includ o crestere a cifrei de afaceri cu 10-15% fata de 2012, dupa ce investitiile din acest an au depasit suma initial bugetata, respectiv 8 milioane de euro. „Lucram profitabil pentru ca am stiut sa nu ne indatoram prea mult si ne-am respectat partenerii”, a aratat Ioan Popa.

In ultimii sapte ani, Transavia a realizat investitii de peste 60 milioane de euro. In acest an compania a investit in modernizarea a trei ferme de pasari, un depozit frigorific de carne, achizitionarea de masini pentru transportul de marfa si utilaje agricole pentru fermele vegetale. Ioan Popa a aratat ca, in 2014, Transavia va continua investitiile in tehnologia procesului de productie si in comunicare.
Anul trecut, producatorul de carne de pasare a avut afaceri de 426,9 milioane lei (95,8 milioane euro), in crestere cu 19% fata de 2011, si un profit net de 33,7 milioane lei (7,5 milioane euro), cu 28% mai mare.

Compania ramane lider de piata in productia de carne de pasare, cu o cota de 20% in contextul in care importurile ilegale nu sunt luate in calcul, conform lui Ioan Popa.

*  Marea Britanie – cea mai mare piata de desfacere pe plan extern pentru Transavia
In ceea ce priveste exporturile, acestea au reprezentat circa 15% din afaceri si au avut ca destinatie tari precum Marea Britanie, Franta, Spania si Croatia. „Anul acesta, vanzarile au mers mai greu, viteza de rotatie a carnii s-a schimbat, dar am incheiat contracte cu parteneri europeni si ne-am extins pietele”, a spus directorul general care a adaugat ca Transavia exporta mai ales pe piata britanica. In acelasi timp domnia sa a punctat acum doua zile in cadrul targului international de carne Carnexpo ca, in 2012, a fost nevoit sa gaseasca clienti pe pietele externe pentru carne in valoare de 10 milioane de euro.

*  Majoritatea romanilor consuma zilnic carne de pasare
Conform unui studiu realizat de compania Transavia, anul trecut, 65,5% dintre romani consuma carne de pui aproape zilnic, iar 77% saptamanal, cantitatea medie lunara consumata fiind de 2-3 kilograme. Majoritatea celor care o consuma prefera pieptul de pui. De asemenea, 70% dintre res¬pondenti considera acest tip de carne sanatos, datorita continutului scazut de colesterol, in timp ce 57% si-ar dori sa afle mai multe beneficii ale consumului pentru sanatate.
„Transavia promoveaza alegerile alimentare naturale. De aceea, am demarat un program de nutritie in scoli, program care se desfasoara deocamdata numai in Bucuresti”, a spus Ioan Popa.
De asemenea domnia sa a punctat ca, uneori, a consuma alimente biologice nu este chiar sigur din punct de vedere al normelor sanitare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *