Mediu: sprijinirea intreprinderilor si a consumatorilor pentru a se descurca in labirintul ecologic

Mediu: sprijinirea intreprinderilor si a consumatorilor pentru a se descurca in labirintul ecologic
Mediu: sprijinirea intreprinderilor si a consumatorilor pentru a se descurca in labirintul ecologic

Comisia Europeana propune metode cu aplicabilitate in intreaga UE pentru a masura performanta de mediu a produselor si a organizatiilor si incurajeaza statele membre si sectorul privat sa le adopte.

Astazi, intreprinderile care doresc sa evidentieze performanta de mediu a produselor lor se confrunta cu numeroase obstacole. Ele au de ales dintre mai multe metode promovate de guverne si de initiative private, sunt deseori obligate sa suporte costuri multiple pentru a furniza informatii referitoare la impactul asupra mediului si se confrunta cu neincrederea consumatorilor care sunt derutati de prea multe etichete continand informatii care fac dificila compararea produselor.

Conform ultimului sondaj Eurobarometru referitor la produsele ecologice, 48 % dintre consumatorii europeni sunt derutati de fluxul de informatii pe care le primesc referitoare la impactul asupra mediului. Mai multe federatii industriale au lansat indemnuri de a se aplica o metoda paneuropeana, bazata pe evaluari stiintifice si pe analize ale ciclului de viata realizate in intreaga UE. Ele au exprimat temerea ca existenta mai multor initiative la nivelul statelor membre ar fi in contradictie cu principiile pietei unice, derutand consumatorii si crescand costurile pentru industrie.

Janez Potočnik, comisarul pentru mediu, a declarat: „Pentru a stimula cresterea durabila, trebuie sa ne asiguram ca produsele realizate prin cea mai eficienta utilizare a resurselor si care au cel mai favorabil impact asupra mediului sunt cunoscute si usor de recunoscut. Oferind consumatorilor informatii fiabile si comparabile despre impacturile asupra mediului si despre caracteristicile produselor si organizatiilor, le oferim posibilitatea sa aleaga. Iar ajutand intreprinderile sa isi uniformizeze metodele, le reducem costurile si sarcinile administrative.”

Propunerea de astazi, o Comunicare privind crearea pietei unice pentru produse ecologice si o Recomandare privind utilizarea metodelor, ar trebui sa ofere informatii referitoare la impactul asupra mediului comparabile si fiabile, sporind increderea consumatorilor, a partenerilor comerciali, a investitorilor si a altor parti interesate din randul intreprinderilor.

Propunerea

  • prezinta doua metode de a masura performanta de mediu de-a lungul intregului ciclu de viata, amprenta de mediu a produselor (AMP) si amprenta de mediu a organizatiilor (AMO);
  • recomanda statelor membre, intreprinderilor, organizatiilor private si comunitatii financiare utilizarea voluntara a acestor metode;
  • anunta o perioada de testare de trei ani pentru a elabora norme specifice produselor si sectoarelor prin intermediul unui proces care implica multipli factori interesati, inclusiv posibilitatea pentru organizatii de a evalua si alte metode;
  • contine principii pentru comunicarea performantei de mediu, cum ar fi transparenta, fiabilitatea, integralitatea, comparabilitatea si claritatea;
  • sprijina eforturile internationale in directia unei mai bune cooperari in ceea ce priveste elaborarea de metodologii si disponibilitatea datelor.

Etapele urmatoare

Se preconizeaza ca perioada de testare de trei sa fie lansata la scurt timp dupa adoptarea comunicarii. Comisia va publica un anunt de recrutare de voluntari pe site-urile dedicate amprentei de mediu a produselor (AMP) si amprentei de mediu a organizatiilor (AMO), invitand intreprinderile, organizatiile din industrie si ale altor parti interesate din UE si din afara acesteia sa participe la elaborarea de norme specifice produselor si sectoarelor.

O a doua etapa se va baza pe o evaluare amanuntita a rezultatelor testelor cu durata de trei ani si a actiunilor suplimentare desfasurate ca urmare a comunicarii si a recomandarii. Pe baza acestei evaluari, Comisia va decide cu privire la aplicarea ulterioara a politicii in materie de metode AMP si AMO.

Context

Aceste actiuni contribuie la implementarea Foii de parcurs catre o Europa eficienta din punct de vedere al utilizarii resurselor, in special a sectiunii referitoare la consumul si productia durabile. Actiunile prevazute au inclus instituirea unei abordari metodologice comune bazate pe evaluarea ciclului de viata, care sa permita statelor membre si sectorului privat sa evalueze, sa afiseze si sa compare performanta de mediu a produselor, a serviciilor si a intreprinderilor, precum si sa furnizeze informatii mai bune despre amprenta de mediu a produselor.

Piata unica pentru produse ecologice a fost anuntata ca fiind o actiune-cheie in Actul privind piata unica1 din 2011 si in comunicarea actualizata din 20122 privind politica industriala.

Metodele referitoare la amprenta de mediu a produselor si la amprenta de mediu a organizatiilor au fost elaborate de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene. Ele sunt bazate pe evaluarea ciclului de viata, prin urmare, ele pot cuprinde impacturile asupra mediului (si pot indica posibilitatile de imbunatatire), de la extragerea materiilor prime la eliminarea unui produs (sau un portofoliu de produse in cazul organizatiilor).

Pentru mai multe informatii:

Link catre comunicare/catre recomandare:

http://www.ec.europa.eu/environment/eussd/smgp/index.htm

A se vedea, de asemenea:

http://ec.europa.eu/environment/eussd/product_footprint.htm

http://ec.europa.eu/environment/eussd/corporate_footprint.htm

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *