Lipsa de transparenta a Agentiei Nationale de Resurse Minerale sanctionata de justitie

Lipsa de transparenta a Agentiei Nationale de Resurse Minerale sanctionata de justitie
Lipsa de transparenta a Agentiei Nationale de Resurse Minerale sanctionata de justitie

Asociatiile Centrul Independent pentru Dezvoltarea Resurselor de Mediu, Efectul Fluture (parte a retelei Mining Watch Romania) si Asociatia Vira au cerut in cursul anului 2013, prin numeroase cereri de informare intocmite in temeiul legii 544/2001, mai multe clarificari privind activitatea Agentiei Nationale de Resurse Minerale in raport cu exploatarea zacamintelor aurifere sau de gaze de sist. Informatiile cerute fac referire la documentatia aferenta licentelor miniere pentru perimetre din judetele Hunedoara si Maramures, precum si informatii referitoare la proiectul implementat de ANRM si finantat de Uniunea Europeana cu titlul “Campanie de informare si dezbatere publica privind gazele de sist”.

In fiecare din aceste cazuri ANRM fie nu a raspuns cererilor, fie a refuzat publicarea informatiei cerute, motivand lipsa de transparenta prin interpretarea eronata si rau-voitoare a legislatiei in vigoare. Prin urmare, asociatiile au decis sa se adreseze instantelor de judecata pentru obligarea ANRM la redactarea de raspunsuri oficiale. Pe parcursul proceselor, ANRM a invocat mereu in apararea sa Ordinul 202/2003 prin care toate informatiile cerute de reclamante sunt clasificate ca „secret de serviciu”. Desi instantele au cerut in nenumarate randuri ca ANRM sa depuna acest Ordin, Agentia a refuzat. Ordinul nu este publicat in Monitorul Oficial, prin urmare instantele au constatat ca acesta nu poate produce efecte juridice.

Instantele de judecata au decis asadar sa oblige ANRM la comunicarea tuturor informatiilor cerute (Dosarele 8731/117/2013, 8733/117/2013 si 37111/3/CA/2013), nerecunoscand astfel pretentia ANRM ca activitatea sa de administrare a resurselor naturale sa fie una secreta. Tocmai secretomania ANRM ridica numeroase suspiciuni de favorizare nelegitima a companiilor miniere carora Agentia le supravegheaza activitatea la nivel de atribuire a licentelor si a concesiunilor de explorare si exploatare. Transferul de licenta din 1995, de la Minvest Deva catre compania ce ulterior s-a divizat si acum incearca avizarea proiectelor de la Rosia Montana si Certej, a fost tot unul secret, realizat in conditii ce justifica acuzatii de conflict de interese. Documentele publicate de Rise Project despre cedarea licentei miniere denunta incapacitatea ANRM de a gestiona zacamintele in interesul statului. Actele transferului au fost semnate la acel moment de functionari ce ulterior s-au regasit pe statele de plata ale companiilor beneficiare iar castigul Statului Roman a fost reprezentat de plata unui program informatic si deplasarea a patru angajati ai ANRM la Las Vegas si Rio de Janeiro.

Documentele cerute de Asociatia Efectul Fluture urmareau sa verifice activitatea Deva Gold, companie de detine prin transfer de la Minvest Deva licenta de exploatare pentru perimetrul Certej din comuna Certeju de Sus, Hunedoara. Agentiei i-au fost cerute acte aditionale ale licentei, cantitatea de rezerve, obligatiile titularului, planul de refacere a mediului, dovada constituirii garantiei de mediu si documente de autorizare a inceperii activitatii miniere. CIDRM a cerut informatii referitoare la perimetrele miniere din judetul Maramures: licentele de exploatare a produselor miniere reziduale detinute de Romaltyn Mining alaturi de documentele ce au stat la baza emiterii lecentelor, dovada garantiei financiare si stadiul de avizare al lucrarilor. Asociatia Vira a cerut informatii referitoare la finantarea obtinuta de ANRM pentru derularea proiectului de informare publica privind extractia gazelor de sist prin fracturare hidraulica: contractul de finantare, bugetul, alaturi de informatii privind sondajul realizat de institutie in cadrul proiectului.

Mining Watch alaturi de Asociatia Vira reclama atitudinea feudala a ANRM ce se comporta precum un proprietar al zacamintelor de pe teritoriul Romaniei, in vreme ce rolul sau este de administrator al acestora in interes public. Lipsa transparentei din activitatea acestei institutii nu face decat sa alimenteze continuu suspiciuni de coruptie la cel mai inalt nivel. Zone extinse din tara pot fi afectate ireversibil prin activitati de minerit la suprafata sau de fracturare hidraulica, prin urmare este necesara o mai mare transparenta astfel incat comunitatile sa isi poata asuma constient decizia de a urmari un model de dezvoltare durabila sau monoindustriala.

Pentru mai multe informatii, nu ezitati sa ne contactati:

Mining Watch Romania,

Roxana Pencea, mobil: 0723024300, email: [email protected]

Asociatia Vira,

Vlad Catuna, mobil : 0754029180, email : [email protected]

Mining Watch Romania este o retea de monitorizare creata pentru optimizarea eforturilor de supraveghere, planificare si interventie a societatii civile si a comunitatilor locale cu privire la activitatile miniere din Romania. In acest sens, reteaua desfasoara activitati de monitorizare si analiza a proiectelor miniere propuse in tara noastra si deruleaza actiuni de advocacy pentru a influenta factorii de decizie astfel incat comunitatile locale din Romania sa aiba un cuvant de spus in conturarea propriului viitor.

Asociatia Vira este o organizatie nonguvernamentala cu profil cultural infiintata la Barlad in anul 2006. Incepand cu ianuarie 2012, Asociatia Vira incepe sa se implice in proiecte ce au ca scop informarea, stimularea participarii si responsabilizarii civice in problema explorarii si exploatarii gazelor de sist prin fracturare hidraulica pe teritoriul Romaniei, in special in zona vaslui.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *