Mediu: 80 % din europeni sunt ingrijorati de impactul produselor asupra mediului

Mediu: 80 % din europeni sunt ingrijorati de impactul produselor asupra mediului
Mediu: 80 % din europeni sunt ingrijorati de impactul produselor asupra mediului

Conform unui nou sondaj, europenii ar fi dispusi, in majoritatea lor, sa isi schimbe obiceiurile de cumparare si sa se orienteze catre produse mai ecologice, insa multi dintre ei considera ca nu au acces la suficiente informatii si nu au incredere in afirmatiile producatorilor legate de caracterul ecologic al produselor. Sondajul privind „Atitudinile europenilor fata de construirea pietei unice a produselor ecologice” indica faptul ca mai mult de trei sferturi din respondenti ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru produsele ecologice daca ar avea certitudinea ca produsele respective sunt cu adevarat ecologice (77 %). Cu toate acestea, doar cu putin mai mult de jumatate din cetatenii UE (55 %) considera ca sunt suficient de informati cu privire la impactul asupra mediului al produselor pe care le cumpara si le utilizeaza.

Janez Potočnik, comisarul pentru mediu, a declarat: „Bineinteles ca dorim cu totii sa vedem mai multe produse ecologice pe rafturi, dar acest sondaj arata ca cei mai multi dintre noi suntem derutati de afirmatiile privind caracterul ecologic al produselor si nu le consideram demne de incredere. Acest lucru este in detrimentul consumatorilor si nici nu recompenseaza acele societati care depun cu adevarat eforturi in acest sens. Colaboram cu societatile si cu alte parti interesate pentru a stabili acele informatii credibile pe care consumatorii le cauta atunci cand cumpara produse. Acest lucru va contribui la dezvoltarea pietelor si la crearea de oportunitati pentru inovare si investitii in economia verde.”

Marea majoritate a cetatenilor UE considera ca achizitionarea de produse ecologice poate avea un impact pozitiv asupra mediului (89 %) si ca produsele respective sunt la fel de eficace ca si produsele obisnuite (74 %). Cetatenii care au declarat ca au incredere ca produsele etichetate ca fiind ecologice sunt mai putin daunatoare pentru mediu sunt cei mai numerosi in Portugalia (84 %), Malta (82 %), Franta (81 %) si Belgia (81 %), in schimb numarul acestora este semnificativ mai scazut in Germania (44 %), Romania (46 %) si Tarile de Jos (47 %).

Putin peste jumatate din cetatenii UE (52 %) au, in general, incredere in afirmatiile producatorilor cu privire la performantele de mediu ale produselor lor, insa majoritatea (54 %) considera ca rapoartele societatilor cu privire la propriile lor performante de mediu nu sunt demne de incredere. Cetatenii UE vor considera cel mai probabil ca afirmatiile care le sunt prezentate sunt exagerate sau inselatoare in Romania (40 %), Bulgaria (40 %), Grecia (39 %) si Letonia (37 %). Aceasta reticenta este mai rara in Malta (17 %) si in Estonia (20 %). Cu toate acestea, este sustinuta puternic (69 % din respondenti) ideea de a impune societatilor obligatia de a publica rapoarte privind performantele lor globale de mediu si privind performantele de mediu ale produselor lor .

In intreaga UE, doua treimi dintre cetateni (66 %) ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru un produs daca garantia de fiabilitate a acestuia ar fost extinsa la cinci ani. Mai mult de noua din zece respondenti (92 %) considera, de asemenea, ca ar trebui sa fie indicata durata preconizata de viata a produselor. Aproape jumatate dintre toti respondentii (47 %) au decis in ultimele 12 luni sa nu duca la reparat un produs defect din cauza costurilor prea ridicate de reparare.

Un procent important din respondenti (45 %) considera ca produsele alimentare nu sunt sigure pentru consum dupa data inscrisa in indicatia „a se consuma de preferinta inainte de ”. Aceasta inseamna ca, in fiecare zi, cantitati mari de alimente comestibile sunt irosite sau aruncate la gunoi. Mai mult de trei sferturi din cetatenii din Suedia (81 %), Austria (77 %) si Regatul Unit (77 %) cred ca produsele alimentare sunt sigure pentru consum dupa data din indicatia „a se consuma de preferinta inainte de ” de pe eticheta. Acest punct de vedere este impartasit de mai putin de unul din cinci cetateni in Romania (14 %) si in Lituania (17 %).

Context
Societatile care doresc sa puna in lumina performantele de mediu ale produselor lor intampina numeroase obstacole; acestea se confrunta cu existenta mai multor metode diferite promovate de autoritatile publice si de initiativele private si, prin urmare, sunt obligate sa plateasca numeroase costuri ca sa furnizeze informatii legate de mediu. Consumatorii sunt derutati de multitudinea de etichete diferite, pline de informatii care fac dificila compararea produselor.

Comunicarea privind crearea pietei unice pentru produse ecologice si Recomandarea privind utilizarea unor metode armonizate la nivelul UE, adoptate de Comisie in aprilie 2013 (a se vedea IP/13/310), au lansat o schema-pilot in cadrul careia partile interesate vor contribui la dezvoltarea unor modalitati mai bune de masurare a impactului produselor asupra mediului. Acest lucru ar trebui sa contribuie la definirea unor informatii comparabile si fiabile in materie de mediu, consolidand astfel increderea consumatorilor, a intreprinderilor, a investitorilor si a altor parti interesate. O mai buna intelegere a comportamentului si a atitudinilor consumatorilor este esentiala pentru a putea aplica in mod corespunzator aceasta noua initiativa de politica.

Sondajul a fost realizat in cele 28 de state membre ale Uniunii Europene. Au fost intervievati prin telefon, in limba lor materna si in numele Comisiei Europene, peste 25 568 de respondenti din diferite categorii sociale si demografice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *