APNM este gata sa emita acordul de mediu pentru ca betonierele sa intre in „inima” Muntilor Retezat pentru a continua amenajarea „Drumului lui Basescu”
Organizatiile ecologiste au luat, din nou, pozitie impotriva intentiei autoritatilor de a relua lucrarile de construire a DN 66 A, cunoscut si sub numele de „Drumul lui Basescu”.
Agent Green, unul dintre aceste ONG-uri, a depus deja o plangere prealabila la Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM) cu scopul de a impiedica emiterea autorizatiei de mediu pentru inceperea lucrarilor la DN 66 A. Ecologistii ii cer ministrului Mediului, Laszlo Borbely sa opreasca procedura eliberarii acordului de mediu pentru DN 66 A si sa comande o ancheta in cazul firmei Ecoterra, acuzata ca a fraudat studiul de impact destinat acestui drum. Toate aceste demersuri vin dupa ce, in urma cu circa o saptamana, ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Elena Udrea a declarat in Valea Jiului, ca, in cel mai scurt timp, va fi reluata construirea „drumului lui Basescu”, care leaga Uricani de Baile Herculane, trecand chiar prin „inima” Parcului National Retezat (PNR).
Promisiuni neonorate
Drujbe, basculante, betoniere si muncitori „la negru” ar putea face loc asfaltului in Muntii Retezat inca din aceasta vara, deoarece ANPM ignora frauda confirmata si rezultatele contra-studiului de biodiversitate realizat la DN 66A si invoca siguranta nationala pentru a incepe imediat lucrarile. Agent Green si organizatiile partenere (WWF, Milvus, Societatea Carpatina Ardeleana, Societatea Romana de Herpetologie, Asociatia pentru Protectia Liliecilor din Romania) au depus, in ianuarie 2011, contra-studiul la DN 66A. In aprilie a fost dezvaluit un caz de frauda in cadrul studiului de impact la DN 66A realizat de beneficiarul drumului. „Am fost mai mult decat surprins sa descopar ca ANPM acopera frauda Ecoterra si ca este pe cale sa permita distrugerea Muntilor Retezat, unde este adapostit ultimul Peisaj Forestier Intact din zona de clima temperata a Europei. La un nivel si mai inalt, ministrul Mediului, Laszlo Borbely care promisese anul trecut ca legea va fi respectata in cazul DN 66A, il acopera pe presedintele ANPM, Iosif Nagy. Se invoca siguranta nationala pentru o situatie in care aceasta nu se justifica. Nu exista suficienti beneficiari, iar drumurile nationale din proximitate au trafic redus (ma refer la DN 66 si DN 67D)”, a spus Gabriel Paun, presedinte Agent Green.
Ultima padure virgina, in lupta cu asfaltul
In luna mai, revista de publicatii stiintifice „Ocrotirea Naturii” a Academiei Romane a confirmat existenta Peisajului Forestier Intact (PFI) din Retezat si a publicat articolul intitulat: „Muntii Retezat-Godeanu-Tarcu, ultimul PFI din zona de clima temperata a Europei”. In anul 2007, Ministerul Mediului a comandat un studiu ce a fost realizat de ICAS (Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice) care confirma, de asemenea, existenta PFI. „ANPM ignora studiul publicat de Academia Romana al carui autor sunt, iar ministrul Borbely nu stie ce studii are in biblioteca institutiei sale de vreme ce nu intervine in cazul DN 66A, construit chiar prin PFI”, adaugat Paun.
Ecologistii sustin ca, prin construirea celui de-al treilea tronson al DN 66 A, care are o lungime de circa 19 kilometri, va fi distrus ultimul peisaj intact forestier (PFI) din zona temperata a Europei, practic, ultima padure virgina, adapostit in Muntii Retezat – Godeanu – Tarcu. Acest PFI masoara 97.926 de hectare dintre care circa 18.000 sunt paduri virgine si cuprinde 22 de ecosisteme diferite.