Poluarea in orasul Pascani

Putem opri poluarea localitatii noastre?

Inv.Gradul I, Pasat Carmen

Liceul Teoretic,,Miron Costin”Pascani

liceul teoretic pascani

Descrierea unei activitati extrascolare

In activitatea initiala scopul urmarit a fost stabilirea unui plan de actiune pentru identificarea factorilor de poluare din orasul Pascani, aplicand metode ca: cercetarea, cunoasterea, problematizarea, brainstormingul.

Obiective urmarite:

  • studierea formelor si a efectelor poluarii in general;
  • identificarea principalelor surse de poluare si modalitati de protectie specifice
  • contactarea unor institutii ce ar putea oferi date suplimentare despre orasul nostru (Oficiul de Protectia Mediului, Apele Romane,s.a.);
  • cautarea in ziarele locale a unor exemple concrete ale efectelor poluarii sau protectiei mediului 9Implicare scoala, parinti, alte persoane interesate) ;
  • efectuarea de fotografii in diferite zone poluate ;
  • activitate de teren pentru constatari directe.

Activitatea a fost structurata pe trei etape: Evocare, Realizarea sensului si Reflectie.

  gunoaie5.jpggunoaie4.jpg

1. Evocare

Din discutiile purtate cu copiii a rezultat faptul ca acestia aveau cunostinte de baza referitoare la caile de poluare si protectie din zona in care traiesc, si cunosteau si o parte a surselor poluante din oras.

S-a facut un exercitiu de imaginatie cerand copiilor sa-si aminteasca ce au vazut ei prin oras si nu le-a placut . S- a impartit grupa de copii in doua grupe: o grupa de copii a identificat modul de poluare al orasului , iar cealalta grupa a urmarit atitudinile oamenilor, copiilor.

Grupa 1.

  • resturi menajere lasate peste tot, chiar si acolo unde exista cosuri de gunoi
  • desene si picturi pe garduri si peretii cladirilor
  • spatii verzi distruse
  • in parcuri este prea multa galagie
  • miros neplacut atunci cand trece pe langa noi cate o masina , mai ales autobuze

Grupa 2.

  • oamenii arunca pachetul de tigari si resturile de la tigara pe unde trec
  • in parc oamenii joaca table, carti , beau bere, suc si lasa sticlele pe jos
  • copiii calca iarba, florile, se leagana pe crengile copacilor
  • copiii desfac dulciuri, guma si arunca ambalajele acolo unde se gasesc

Le dau posibilitatea celor doua grupe sa se completeaze reciproc, punand intrebarea: „Ce mai stiti, ce-ati mai observat?”.

2. Realizarea sensului

A devenit evidenta, insa, necesitatea unei informari suplimentare.

Am invitat in grupa un reprezentant al Oficiului pentru Protectia Mediului, care a adus material informativ ilustrat pe care l-a folosit in explicarea surselor de poluare pe care copiii nu le-au amintit : fabricile, tigara, gazul emis de masini, diferite tipuri de ingrasaminte, aruncarea deseurilor in apa etc.

Cu materialele aduse s-a amenajat un colt intitulat – Toti impotriva poluarii ! –

Am trecut la organizarea unei activitati de teren in vederea imbogatirii materialului informational.

Am urmarit realizarea unei atmosfere relaxante, de cooperare care sa stimuleze participarea fiecarui prescolar, dezvoltarea gandirii critice si a aptitudinilor creative.

Brainstorming. Am adresat intrebarea : „Ce masuri si atitudini pot lua oamenii pentru a avea un oras curat?”

  • sa faca observatii atunci cand observa ca cineva arunca orice tip de ambalaj pe jos
  • fabricile sa aiba filtre de gaz, sa nu arunce resturile in ape
  • oamenii sa nu fumeze pentru ca nu este sanatos
  • sa planteze multi pomi,
  • sa amenajeze mai multe parcuri
  • politia sa pedepseasca pe cei care fac mizerie
  • oamenii de la Primarie sa amenajeze containere mai multe si mai mari si pe fiecare containar sa fie desenat ce tip de deseuri trebuie puse
  • sa organizam mitinguri pentru a atrage atentia asupra faptului ca dorim sa crestem sanatosi

Am optat pentru realizarea unei harti a orasului, pe care, prin semne conventionale, am marcat zonele poluante sau protejate, sustinute de materialul fotografic realizat si de scurte prezentari realizate de copii, prin desene, picturi, sau machete cu materiale din natura.

Reactia pozitiva a copiilor mi-a dat incredere ca, desi mici, ei se comporta ca adevaratii ecologisti si in viitor ne putem baza pe actiunile lor de protejare a mediului inconjurator.

gunoi-constructii.jpg

3. Reflectia

Jurnalul reflexiv.

Copiii au inteles ca fiecare dintre noi trebuie sa devina prieten al naturii, sa protejeze solul ca fiind un sustinator al vietii pe Pamant. Majoritatea si-au schimbat comportamentul de manifestare in diferite imprejurari.

In Jurnalul reflexiv am notat opinii si interactiuni ale copiilor in situatii diferite, iar din numeroasele idei ale copiilor le-am ales pe cele mai interesante:

  • Maria – eu n-am sa mai arunc niciodata hartii pe jos
  • Teona – cand am fost in padure cu mama si tata am adunat resturile de mancare si hartiile intr-o punga si am aruncat-o in oras intr-un containar
  • Andreea – m-am plimbat cu mama si tata prin oras si in fata mea un om si-a aprins o tigara si a aruncat pachetul pe jos.Am strigat la el ca trebuie sa-l arunce la un cos de gunoi, dar el a plecat mai departe. Desi mama m-a certat, spunand sa las oamenii pe care nu-i cunosc, in pace , eu i-am povestit despre experientele facute la gradinita si ce mult pot imbolnavii aceste gesturi Pamantul.
  • Amalia – constata ca un vecin, elev si el,{l-a trimis mama lui cu gunoiul la containar} a arucat punga cu gunoi in parculetul din fata blocului in care locuim amandoi, eu i-am spus sa o duca la container, dar el mi-a raspus: nu vreau, ce-ti pasa tie ce fac eu. L-a vazut si mama mea care i-a spus sa o duca unde trebuie, dar, mama lui, care a auzit discutiile,a spus sa lasam copilul ei in pace. Atunci am rugat-o pe mama sa luam punga si sa o ducem la container, deoarece am invatat la gradinita cum se poate imbolnavi pamantul din cauza deseurilor aruncate oriunde.

Actiuni prin cooperare desfasurate pe baza opiniilor din Jurnalul reflexiv.

1. Harta conceptuala.

1. Am desenat conturul orasului in mijlocul unei coli de hartie si am impartit elevii din clasa in grupe de patru copii. Doua grupe au primit cate o coala in care trebuiau sa deseneze in contur ceea ce distruge orasul nostru, iar celelalte doua grupe au primit cate o coala in care trebuiau sa deseneze ce poate salva orasul nostru. Timp de lucru 30 minute.

A urmat Turul galeriei , copiii din primele doua grupe au afisat lucrarile pe un panou pe care era scris „Asa nu”, iar celelalte grupe au afisat lucrarile pe un panou pe care era scris „Asa da”.

Cele patru grupuri au vizualizat lucrarile si fiecare a putut completa lucrarile, chiar daca n-au facut parte din grupul respectiv. Astfel, prin cooperare, s-au format opinii corecte, constructive despre ceea ce este bine sau rau pentru orasul Pascani.

2. Am impartit clasa de elevi in doua grupe de cate paisprezece copii: fiecare copil din prima grupa a trebuit sa deseneze elemente care polueaza pamantul, iar fiecare copil din a doua grupa a trebuit sa deseneze elemente care impiedica poluarea.

Copiii din prima grupa s-au grupat, au expus desenele, au „citit” elementele desenate,iar copiii din cea de-a doua grupa au putut completa cu alte elemente{care n-au fost amintite}

La fel s-a procedat si cu cea de-a doua grupa, iar copiii din prima grupa au putut face completari pana cand toate elementele care impiedica poluarea au fost amintite.

Concluzie

pungi gunoi

Toate activitatile desfasurate in scoala, trebuie continuate si perfectionate la varste mai mari, in nici un caz nu trebuie abandonate. In tot acest timp copilul trebuie incurajat sa puna intrebari, sa caute raspuns singur la unele dintre ele si sa gaseasca alternative de solutionare la unele probleme. El trebuie invatat sa aleaga, sa fie selectiv, sa gandeasca in favoarea naturii.

Aprofundarea unui astfel de program va pregati copilul de astazi, de la cea mai frageda varsta, pentru momentul in care va fi cetatean al unei Europe fara granite, dar cu reglementari stricte in domeniul protectiei mediului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *