Restaurantul Magleby’s Fresh din Utah (SUA) este cunoscut printre tinerii de la Brigham Young University (BYU), pentru varietatea felurilor de mancare oferite la micul dejun. In 2009 insa, unul dintre studentii care se ospatau aici a observat altceva, si anume ca resturile de mancare sfarseau in gunoiul localului. Atunci, Dan Blake a vazut o reala oportunitate de afaceri: daca cheltuielile cu materiile prime erau zero, acest lucru ar fi reprezentat o excelenta ocazie pentru demararea unui business.
Asa s-a nascut EcoScraps. Fondata in 2010, compania colecteaza astazi 20 de tone de deseuri alimentare de la peste 70 de bacanii, diversi angrosisti si magazine din Utah si Arizona. Apoi, din reciclarea deseurilor produce ingramasamant pentru flori, pe care il vinde cu 8,5 dolari sacul, in pepiniere si magazinele din vestul Statelor Unite. Compania are opt angajati cu norma intreaga si 14 part-time. Cat despre vanzari, Blake spera caEcoScraps sa atinga o cifra de afaceri de 1,5 milioane de dolari la sfarsitul acestui an. Documentare la biblioteca
La scurt timp dupa ideea revolutionara pe care a avut-o, Blake a mers direct la biblioteca si a facut cercetari. A aflat astfel ca SUA genereaza anual 30 milioane de tone de deseuri alimentare. In plus, in afara celor 17% din fluxul total de deseuri, descompunerea alimentelor in depozitele de deseuri produce metan, un gaz cu efect de sera de 21 de ori mai nociv decat dioxidul de carbon. Transformarea deseurilor alimentare este extrem de utila pentru ca elimina producerea metanului si duce la cresterea duratei de viata a spatiului respectiv. Laborator de cercetare in camera de camin
Impreuna cu doi colegi de grupa, de la Brigham Young University, Brandon Sargent si Craig Martineau, Blake a inceput sa dea tarcoale restaurantului Magleby`s Fresh, pentru a strange gunoaie alimentare pe care sa le foloseasca drept materii prime. In camera de camin, cei trei colegi de facultate au improvizat un laborator de cercetare, unde isitestau tehnicile de transformare a deseurilor, folosind 24 de cosuri de gunoi pline cu diverse conserve alimentare. In urma incercarilor realizate, acestia au descoperit ca unele deseuri produceau ingrasamant bun, iar altele nu.
„Ingrasamantul pe care l-am creat din gunoiul restaurantului chinezesc a fost teribil„, a spus Blake intr-un interviu acordat inc.com. „Aceasta din urma a ucis plantele in aproximativ 12 de ore„, a adaugat tanarul despre primele lor incercari. Cu ajutorul unor profesori din departamentul de agricultura al universitatii la care studiau, trio-ul a dezvoltat o tehnicaprin care transforma fructele si legumele aruncate la gunoi in ingrasamant bogat in nutrienti, iar asta in mai putin de trei saptamani– ceea ce a dus la o afacere mult mai rapida decat transformarea traditionala, ce poate dura pana la treiluni. Blake, Brandon si Craig au adaugat la procesul chimic de transformare, rumegus si zat de cafea, dupa care au aerisit gramezile de deseuri la fiecare trei zile, pentru a oferi raportul corect de carbon-azot. In urma testelor realizate, ingrasamantul s-a dezvoltat la fel de mult precum florile care se bucurau de el.
Ideea celor trei studenti nu a ramas necunoscuta si nepremiata
Mai mult, planul de afaceri al EcoScraps a primit premiul al doilea la competitia BYU Social Venture si a castigat un grantde la Sparkseed, o organizatie non-profit care le-a oferit celor trei asociati bani pentru seminte si diverse servicii dementorat pentru antreprenorii sociali. Blake si-a investit toate economiile, in total 18.000 de dolari, alaturi de premiu primit (alti 20.000 dolari), pentru a-si dezvolta business-ul.
„Am vazut o mare oportunitate, iar daca noi nu o valorificam, ar fi facut-o cu siguranta altcineva„, a explicat Brandon. Care este cheia afacerii lor
Simplitatea ideii, sustine CEO-ul Mike Sparkseed Del Ponte. Si asta pentru ca „in esenta, ei vand doar mizerie„,adauga acesta. Gunoierii pot lasa deseurile pe care le colecteaza direct la sediul companiei EcoScraps, reducand totodata taxele pentru distrugerea si reciclarea gunoaielor, asa cum se intampla in cele mai multe tari. Si firmele de salubrizare castiga in acest fel, putand reduce taxele pentru serviciile oferite catre clienti (organizatii). Mai nou insa, EcoScraps si-a infiintat propriul serviciu de salubrizare, care se ocupa de colectarea deseurilor alimentare din diverse magazine si restaurante, folosindu-si propriile camioane. Este un model de afaceri care ofera un stimulent economic pentru toti cei implicati in acest business „verde”. „Chiar nu exista niciun dezavantaj in aceasta afacere”, este de parere si Bret Gallacher, directorul de marketing al companiei Fresh Market, lantul de magazine detinut de Associated Foods si care colaboreaza cu EcoScraps: ii furnizeaza deseuri alimentare pentru transformarea in ingrasamant si se ocupa totodata cu vanzarea produsului finit. „Este un concept extraordinar. As fi vrut sa ma fi gandit eu inainte la asta vrea sa am gandit la asta”, a incheiatGallacher. Ambitii de viitor
Cele doua laboratoare EcoScraps din Utah si Arizona produc, in medie, 35-40 de metri cubi de ingrasamant pe zi,suficient pentru a furniza pepinierelor locale si florariile din jur, dar nu suficient pentru a permite companiei sa se apropie de nivelul organizatiilor vechi in domeniu, precum Home Depot sau Walmart. Cel putin nu pentru moment.Momentan, fondatorul EcoScraps sustine ca firma sa va deschide alte doua laboratoare de transformare chimica inColorado si Oregon pana la sfarsitul acestui an. Totodata, el vrea sa-si extinda business-ul in California si pe Coasta de Est a Americii, iar asta pana in 2012. Cat despre profitul la care Blake visa atunci cand lua micul dejun in restaurantul studentesc? L-a atins in proportie de 30%. Tanarul spune ca se considera mai degraba antreprenor decat ecologist. Inca de la inceput, cei trei asociati au convenit ca firma lor sa genereze profit. „Problema ONG-urile este ca pot face la fel de mult bine precum investitiile care nu se amortizeaza”, conchide Sargent. „Pentru noi, durabilitatea inseamna a avea un echilibru intre viabilitatea financiara, responsabilitatea fata de mediu si dea fi semnificativ, important pentru toti cei implicati in business. Cu cat producem mai multi bani facem, cu atat mai mare impactul va fi pentru mediu”, isi incheie Blake discursul referitor la utilitatea si avantajele companiei sale.