Produsele ecologice procesate si noi piete de export, prioritati pentru Romania

Condi?ii mai accesibile pentru certificarea produselor ecologice
Produsele ecologice procesate si noi piete de export, prioritati pentru Romania

Vanzarea de produse ecologice procesate cu valoare adaugata mare, dezvoltarea exporturilor catre zone cu potential de absorbtie si identificarea de noi piete de export se afla printre prioritatile Strategiei Nationale de Export (SNE) 2012-2016 in domeniului agriculturii ecologice din Romania.
“Prioritatile sub-sectorului de agricultura ecologica in SNE 2012-2016 vizeaza, in primul rand, vanzarea de produse ecologice cu valoare adaugata mare, identificarea de noi piete de export si crearea unui sistem eficient de prelucrare si distributie. De asemenea, mai trebuie mentionate ca prioritati in agricultura ecologica dezvoltarea profesionala a participantilor, crearea de asociatii specializate in vanzarea produselor bio, dar si a unui sistem integrat de certificare”, a declarat, vineri, directorul general adjunct in Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA), Cristian Cutas.

Acesta a precizat ca perimetrele stabilite pentru export in Uniunea Europeana sunt Anglia, Austria, Germania, Italia, Franta si Tarile de Jos deoarece acolo se gasesc consumatori avizati care apreciaza calitatea produselor, dar au si putere de cumparare. De asemenea, sunt vizate pentru export si tarile terte precum SUA, Canada, Singapore si Orientul Mijlociu, unde sunt tot mai cerute aceste produse bio.

“Un lucru important ar fi imbunatatirea lantului valoric care se poate realiza numai prin studii de piata care sa ajute la extinderea si dezvoltarea exporturilor catre zone cu potential de absorbtie, prin optimizarea activitatii de promovare de produse eco si selectarea eficienta a canalelor de distributie in strainatate. De asemenea, consider necesara apelarea la servicii de consultanta pentru optimizarea costurilor cu depozitarea, transportul, activitati vamale sau etichetare corecta, dar si utilizarea ambalajelor personalizate si a serviciilor de certificare a produselor ecologice”, a spus Cristian Cutas.

Potrivit reprezentantului MECMA, noua Strategie Nationala de Export 2012-2016 este in momentul de fata in dezbatere publica, fiind aproape finalizata.
“In noua strategie, agricultura ecologica este introdusa in cadrul sectorului dedicat vie-vin, turism si mestesuguri. Strategia abordeaza aceste sectoare impreuna, fara a neglija diferentele sectoriale si avand capacitatea lor de a se potenta la nivel regional si local. Chiar daca aceste sectoare in mod individual sunt creatoare de imagine privind calitatea, traditia, competenta, asocierea locala intre lanturile lor valorice pot aduce beneficii mult mai ridicate pentru intreprinzatorii locali decat daca s-ar promova independent. Legatura dintre aceste sectoare este un obiectiv central in aceasta noua strategie.Viziunea sectorului este de a crea prin export branduri regionale puternice axate pe excelenta, pe traditii, care sa promoveze identitatea locurilor si care pot fi o sursa importanta a dezvoltarii regionale durabile”, a explicat directorul general adjunct din MECMA.

Toate prioritatile din SEN au fost stabilite cu patronatele de ramura, iar 2012 va fi anul promovarii produselor agroalimentare romanesti si a produselor creativ inovative cu valoare adaugata mare.

Potrivit estimarilor facute de reprezentantii MADR, Romania ar putea ajunge la exporturi de produse ecologice de peste 1,5 miliarde euro in urmatorii cinci ani, daca acest sector va fi sprijinit de autoritati, in conditiile in care exporturile de astfel de produse au fost estimate la 200 de milioane de euro pentru 2011. In ceea ce priveste consumul intern de produse ecologice, acesta este estimat de asociatia patronala la circa 80 de milioane de euro, jumatate din aceasta valoare provenind din produsele romanesti, respectiv din miere, vin si panificatie, iar cealalta jumatate din importurile realizate in special de marii retaileri. Romania detine la ora actuala doar un procent din total consum produse ecologice, fata de 6% in Germania.

Suprafata cultivata in sistem ecologic a crescut de la 260.000 hectare in 2010 la aproximativ 300.000 de ha in 2011, dar raportat la suprafata agricola de noua milioane de hectare este inca o suprafata nesemnificativa. Si numarul operatorilor din agricultura ecologica a inregistrat o crestere in 2011, fata de anii 2008-2010, ajungand la 10.000, cei mai multi detinand insa suprafete mici si animale putine.
La fel ca in anii trecuti, Romania continua sa exporte cu precadere cereale, miere, fructe de padure si foarte putin produse procesate, precum branzeturi, vinuri sau produsele de panificatie.Tarile europene sunt principalele piete de export ale Romaniei pentru produsele ecologice, Germania, Austria sau Belgia fiind printre tarile care importa masiv materie prima obtinuta in sistemul ecologic autohton, dar si principalele furnizoare de produse bio procesate pentru piata romaneasca.

Romania este la a cincea prezenta la cel mai mare targ de produse ecologice din lume – Biofach 2012, care se desfasoara in perioada 15-18 februarie la Nürnberg, prezenta justificata de faptul ca este in primele 20 de tari din lume exportatoare de produse agricole certificate ecologic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *