La 16 iulie 2009, cele 150 de gropi de deseuri neconforme de pe teritoriul judetului au fost, oficial, inchise. Data nu reprezinta mare lucru, anul insa da. Pentru ca, in aceeasi perioada, Ialomita lansa la apa cinci proiecte finantate din fonduri europene prin care se incerca crearea unei alternative la sistemul judetean de gestionare a acestor deseuri. Proiectele au strins sub aceeasi umbrela cam jumatate dintre comunele judetului si majoritatea oraselor, iar autoritatile judetene au declarat ca implementarea lor este o reusita indubitabila. In anul urmator, in plina campanie de mediatizare a succesului, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara ECO 2008 de la Sfintu Gheorghe, prima beneficiara a fondurilor, inregistra datorii de 1,4 milioane de lei… La doi ani si jumatate de la acel moment, Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara ECOO 2009 Tandarei se afla la un pas de insolventa. Saptamina trecuta, Consiliul Local al orasului Tandarei s-a reunit (si) pentru a dezbate un raport care viza activitatea societatii in ultimii doi ani…
Cine bate seara la usa administratiei din ºandarei?
Raspunsul corect ar fi insolventa. Joi, 27 septembrie a.c., in cadrul Consiliului Local Tandarei a fost facut public un raport al SC ADI ECOO 2009 SRL Tandarei, societate infiintata pe scheletul Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara ECOO Tandarei in care sint membre localitatile Giurgeni, M. Kogalniceanu, Movila, Platonesti, Saveni, Suditi, Ograda si Tandarei. Potrivit raportului, sereleul infiintat in martie 2011 a preluat printr-un protocol activitatea economica a Asociatiei «cu tot ce insemna patrimoniul destinat acestei activitati, cu exceptia datoriilor catre bugetele de stat si bugetele fondurilor speciale inregistrate la acea data, lucru neacceptat de ANAF Ialomita». Altfel spus, pentru a nu returna fondurile europene pompate in aceasta Asociatie (peste un milion de euro potrivit documentelor oficiale), administratia din Tandarei a creat o societate pe spinarea careia sa se poata descarca efectele incompetentei manageriale ale membrilor Asociatiei. La un an de la aceasta golanie administrativa, administratia locala se confrunta cu efectul de bumerang al deciziei. Potrivit declaratiilor administratorului societatii, Iulian Barbu, firma se afla in pragul insolventei si are datorii de 140 mii lei. «Situatia este cunoscuta din 2010! Si trebuie sa tineti cont ca, desi societatea si-a gestionat singura activitatea, nu a existat nicio modalitate legala prin care sa poata solicita sprijinul membrilor Asociatiei» a declarat acesta in incercarea de a justifica falimentul firmei care i-a fost incredintata.
Primarul Cristian Roman se spala pe miini
Trecind peste cheltuielile greu de justificat pe care le-a efectuat in anul din urma (de exemplu, pentru statia de colectare de linga oras au fost achizitionate motocoase pentru toaletarea spatiilor verzi) si peste salariile celor aproximativ 50 de angajati, din raport reiese un fapt revoltator. Desi a fost dimensionata pentru a deservi 34 mii de beneficari, dupa un an de zile au fost incheiate contracte de prestari servicii cu doar 8500. Iar efectele acestei politici iresponsabile produc acum un efect de bumerang. In pofida situatiei ingrijoratoare in care se afla Asociatia pe care acum o conduce, primarul Cristian Roman nu pare a fi ingrijorat. Imediat dupa inchiderea sedintei de Consiliul Local, el a facut o declaratie in care acuza voalat fosta administratie si sustine ca exista solutii pentru evitarea falimentului: «Aceasta este situatia la momentul preluarii Primariei de catre mine. Am tot interesul sa se faca lumina si am si solutii pentru evitarea intrarii in insolventa a Asociatiei. De fapt, nici nu poate fi vorba despre acest lucru si nici nu exista pericolul returnarii fondurilor europene. Vom face o esalonare de plata si, incepind cu 1 ianuarie 2013, vor fi platite cotizatiile care vor stinge aceasta creanta catre bugetul de stat. Numai Primaria Tandarei cotizeaza cu 800 milioane lei vechi. Iar solutia de viitor este introducerea unei taxe obligatorii de salubrizare…». Tradusa, declaratia primarului orasului Tandarei confirma faptul ca administratia intentioneaza sa descarce proasta gestionare a acestor proiecte in buzunarele contribuabililor. Care vor plati din nou de doua ori. O data din bugetul local prin taxe si impozite si a doua oara din buzunarele proprii, prin intermediul unei taxe obligatorii de salubrizare…
Socoteala de-acasa nu se potriveste cu cea de la orase si sate
Vestea buna este ca aceasta ultima taxa, cea de salubrizare, va fi mai mica pentru locuitorii din Tandarei si localitatile afiliate ADI ECOO. Adica, fata de cei 9 lei per capita pe care ii platesc acum (cel mai mare pret din judet), vor plati cu 20 la suta mai putin. Vestile proaste sint insa mai multe. Spre exemplu, localitatea Platonesti nu a platit niciodata cotizatia, iar primarul comunei, Florinel Negraru, a amenintat public in repetate rinduri ca se retrage din Asociatie. Adaugati la acest fapt acuzatiile facute publice in cadrul sedintei de vineri, potrivit carora administratiile membre refuza sa coopereze la incheierea contractelor individuale sau faptul ca la Suditi nu exista niciun contract incheiat in decursul unui an si aveti un prim crimpei de imagine a acestui puzzle urias in care Uniunea Europeana a pompat circa 8 milioane de euro…
Ce se intimpla in cazul celorlalte asociatii? Situatia e la fel de dramatica, am spune noi. Noul primar al comunei Munteni Buzau, presedintele asociatiei ADI ECO de la Sfintu Gheorghe, Stan Florin ne-a declarat ca oamenii au renuntat demult la contracte. «Lumea nu are bani sa plateasca. Si chiar daca are, nu vrea sa plateasca. Asta ca sa nu mai vorbim ca multi si-au pus in tomberoanele alea de le-au primit varza, muraturi… Ca sint bune, de ce sa mint?, l-as minia pe Dumnezeu!». La celalalt capat al judetului, primarul de la Adincata, Gheorghe Marin, cooptat si el intr-o astfel de asociatie cu epicentru la Dridu, si-a luat lumea in cap si s-a afiliat la o structura similara tocmai in Prahova. Si exemplele pot continua…
Cit despre taxa unica de salubrizare, singura care a implementat o astfel de inventie administrativa este Primaria Slobozia. Decizia a fost adoptata in noiembrie 2011 si a fost justificata astfel: «La acest moment, doar 66% dintre contribuabilii slobozeni platesc aceasta taxa. Restul de 34% nu platesc aceasta taxa, nu au contracte incheiate si depoziteaza gunoiul in containerele asociatiilor de proprietari sau pe terenurile virane»…