Intre 50 si 125 de milioane de europeni au dificultati, ba chiar nu reusesc sa-si plateasca factura de energie. Persoane in varsta, handicapati, someri, familii monopraentale sunt cele mai afectate de acest fenomen in continua crestere.
Mai multe zeci de milioane de europeni sufera azi de saracie enegetica. Aceste camine nu dispun de resurse suficiente pentru a-si incalzi locuinta la un nivel normal, cresterea pretului energiei si criza actuala agravand aceasta situatie. Lansat in 2006, Proiectul European Fuel Poverty and Energy Effiency( EPEE), are ca scop sa analizeze acest fenomen, sa identifice solutiile deja puse in aplicare si sa aduca propuneri inovatoare. Este vorba de sensibilizarea puterii opiniei pulice si actorilor implicati in cresterea acestui fenomen preocupant si despre urgenta punerii in practica a unor strategii de interventie veritabile.
Trei motive principale explica aceasta saracie: veniturile slabe ale consumatorilor casnici, pretul in crestere al energiei si proasta calitate termica a locuintelor. Un camin european din 7 este estimat ca fiind in prag de saracie, pretul electricitatii crescand in medie de 14 ori intre 2005 si 2007, iar 60% dintre locuinte au fost construite inainte de introducerea reglementarilor termice de habitat. Numerosi consumatori casnici in saracie energetica, chiriasi sau propreietari care locuiesc efectiv acolo, traiesc in aceste locuinte cu proaste performante energetice si care apartin atat spatiului public cat si celui privat.
In aceasta situatie, doar o mica parte dintre statele europene s-au angajat pe calea stoparii acestei saracii energetice.
In Franta, raspunsul guvernamental a fost in esenta curativ, si se bizuie pe tratarea sociala a celui care nu plateste factura de energie, datorita fondurilor de solidaritate energetica, integrate in FSL, pe dreptul la energie(electricitate, gaz, ajutor pentru motorina), si mentinerea unui serviciu minim. Un mare numar de dispozitive si masuri sociale sunt puse in practica pentru a veni in ajutorul consumatorului casnic, dar aceste masuri sunt uneori dispersate si ar castiga daca ar fi mai bine coordonate. ADEME lanseaza in 2010 un obsevator al saraciei energetice pentru sustinerea actiunilor concentratate anuntate de Valerie Letard, Secretar de Stat, insarcinat cu tehnologiile verzi, si negocierile climatice.
Noi initiative iau nastere datorita asociatiilor ca GEFOSAT specializata in directionarea energiei si energiilor alternative cu sediul la Herault. In conceptia directorului sau, Sandrine Buresi, este vorba depsre accesibilizarea energiei pentru consumatorul casnic care nu au mijloace. GEFOSAT a lansat in 2002 Fondul de ajutor in directionarea energiei si apei, care sustine ajutorul social al consumatorului casnic si finanteaza lucrarile, datorita unui perteneriat intre Consiliul general si ADEME, Casa de ajutor familial si GDF-Suez. Obiectivul este de generalizare a acestei actiuni la nivelul intregului judet.
Marea Briatnie, unde numarul persoanelor in cauza s-a dublat in ultimii ani, este pionier in aceasta politica. Este prima tara care s-a dotat cu o definitie precisa a saraciei energetice care corespunde ” situatiei in care un consumator casnic ar trebui sa consacre mai mult de 10% din venituri incalzirii locuintei la un nivel corespunzator” spune Pam Wynne, sef al departamentului Saracie energetica din Ministerul schimbarii climatice si energiei din Regatul Unit al Marii Britanii. Marea Briatnie a lansat de asemenea experienta ” Warm Homes”. Acest proiect consta in apropierea de locuitor, cartier cu cartier pentru a discuta situatia sa energetica, pentru a defini in caz contrar masurile de economie de energie de luat si sa i se propuna ajutoare disponibile in functie de resursele de care dispune.
Italia a creat un tarif social de energie si are in vedere un proiect asemanator pentru gaz. Belgia dispune de un nivel ridicat de protectie sociala si de un arsenal juridic eficace in materie de drepturile consumatorului, dar absenta unei strategii specifice ramane un handicap. In fine, Spania, ultimul partener EPEE, nu cunoaste saracia energetica precum o problema sociala prioritara.
Implicarea furnizorilor de energie.
Certificatele de economie de energie impun furnizorilor realizarea de economii de energie pentru clientii lor. Miza pentru maine este de a gasi cu exactitate si prioritate cu aceste certificate populatia vulnerabila printr-o politica de cote si incitari. Marea Britanie a intuit acest capitol social. Doi consumatori casnici din trei au beneficiat de aceste programe incitative pe perioada 2005-2008, iar un milion de consumatori modesti au primit o subventie pentru a-i ajuta in lucrarile de izolare. In Franta, proiectul de lege Grenelle 2 dorea gasirea cu exactitate a populatiei in dificultate, propunand o bonificatie mai favorabila a actiunilor care dadeau dreptul la a primi certificate, atunci cand este vorba despre lucrari de renovare energetica realizate la consumatorii cei mai modesti.
Saracie energetica este o problema multidimensionala acum la raspantie de schimbari climatice, a alegerii tipului de energie, a sanatatii publice. Impicarea din start a furnizorilor de energie este la fel de cruciala ca si ajutorul si consilierea utilizatorilor aflati in dificultate de plata. Astfel, nicio politica curativa nu va fi eficace fara implicarea furnizorilor.
In Franta, programul electronuclear a favorizat ansamblul energetic fara sa se preocupe de directionarea ei. ” Acesta expansiune a incalzirii cu electricitate s-a facut fara nicio precautie si constrangere reglementate: doar pentru operatiuni de mare amploare, nu exista reglementare termica pentru renovarea locuintelor!” Spune Thierry Salomon presedinte al Asociatiei Negawatt.Consumatorii casnici defavorizati platesc azi factura alegerilor facute in anii 1970.
Tradus de pe www. Actu-environnemment