Ecotichetul exista deja de cativa ani in Europa, fiind o buna modalitate prin care statul poate incuraja achizitionarea masinilor eco, electrice si hibride. Incepand de la 15 martie, o data cu noul timbru de mediu, va fi introdus in Romania si ecotichetul. Totusi cat de eficient va fi el in tara noastra?
Guvernul a votat ieri noul timbru de mediu, in care este prevazut si ecotichetul. Astfel, statul ii va oferi fiecarui cumparator in parte un tichet de 2750 euro / 12.000 RON la achizitionarea unei masini electrice. Cum se va proceda inca nu stim, insa statul va trebui sa evite incadrarea ecotichetului ca ajutor de stat, ceea ce ar contraveni normelor europene.
Masura vine foarte tarziu, in contextul in care in alte tari ea a fost luata deja de cativa ani. Mai mult de atat, suma oferita de stat este destul de modesta. Franta spre exemplu a avut cel mai mare succes in implementarea ecotichetului. Insa Franta ofera nu mai putin de 7000 euro pentru fiecare masina electrica sau hibrida achizitionata, ceea ce inseamna un discount consistent.
„Anul acesta [n.r. 2012] s-au vandut in Romania mai putin de 20 de masini electrice, fata de Franta unde numarul acestora a ajuns la 1600, desi in urma cu trei ani si aici era de zeci de ori mai mic”, declara pentru Romania Libera, in cadrul 4Tuning Fest 2012, Liviu Rogojinaru, proprietarul E-Motion Electric, importatorul MIA in Romania. Nici Germania si Norvegia nu stau rau, in 2011 fiecare reusind sa inmatriculeze circa 2000 de noi autoturisme electrice.
Rogojinaru era la acea data in discutii cu primarul Capitalei pentru dezvoltarea infrastructurii necesare masinilor electrice. Pana acum nu a fost facut publicul niciun astfel de proiect, cu toate ca pentru a vorbi de masini electrice in Romania ar trebui sa existe mai intai statii electrice de incarcare, la fel ca in orasele din Vest. Gratie tehnologiilor noi masinile electrice pot fi incarcate si la prize normale, insa statiile de incarcare raman in continuare necesare, mai ales pentru a te putea aventura in afara orasului.
Pe cine ajuta cei 2750 euro?
Oferta de masini electrice pe piata romaneasca este destul de limitata, majoritatea modelelor situandu-se in jurul sumei de 30.000 euro. Mitsubishi i-MiEV a fost lansat in Romania in 2011 si are un pret de 36.640 euro, insa autonomia este de 160 km. Pentru o autonomie mai extinsa exista Opel Ampera, care foloseste un motor pe benzina pe post de generator al propulsiei electrice, ceea ce inseamna o autonomie oficiala de pana la 500 km. Pretul pentru acest model este de 45.900 euro.
Cel mai ieftin model la care au acces romanii este unul cu propulsie hibrida, Toyota Yaris Hybrid, care costa 16.000 euro. In acest caz, cu decontul de la stat, putem vorbi de un pret de sub 14.000 euro. Totusi aceasta este o masina de clasa mica. Inca este asteptata in Romania lansarea lui Renault Zoe, singurul autoturism electric, cu dimensiuni normale, incapator pentru patru persoane si ceva bagaj, care ar costa sub 20.000 euro, cu tot cu discountul guvernului.
Vezi si Dorinta Kremlinului: un brand rusesc de LUX, care sa lupte cu Mercedes si BMW
In aceste conditii masura luata de guvern, la fel ca si timbrul de mediu, ramane mai mult una de forma, deoarece ea nu vizeaza fondul problemei, existenta prea multor masini care polueaza peste limita admisa si preturile prea mari ale automobilelor nepoluante. Orice tehnologie noua costa si, avand in vedere ca masinile electrice insumeaza anual doar cateva zeci de mii de unitati vandute la nivel global, este normal ca preturile sa fie foarte mari. De aceea datoria guvernului, mai ales a ministerului condus de Rovana Plumb, este de a stimula cresterea.
Avand in vedere vanzarile oricum foarte slabe ale masinilor electrice in Romania, cateva zeci anual, aducerea valorii ecotichetului pana la nivelul din Vest, adica 5-7000 euro, ar fi insemnat o cheltuiala anuala cel mult egala cu intretinerea pentru ianuarie si februarie a Casei Poporului. Crezi ca ecotichetul de 2750 euro va avea succes in Romania?