Semnal FP. Odata cu topirea ghetii ca urmare a incalzirii climatice s-a deschis o noua linie de navigatie mult mai scurta intre Europa si Asia de Est, de-a lungul coastei arctice a Rusiei. Trecatorile nordice sunt deja disputate de Rusia, Canada si SUA.
Saptamana viitoare doua vase comerciale germane plecate in urma cu doar o luna din Vladivostok, vor ajunge la Rotterdam. Noua ruta este mult mai scurta si mai repede de parcurs decat cea care ducea prin Marea Chinei de Sud, pe langa Singapore, India si prin canalul Suez, spre Mediterana si apoi in sus pe coasta de vest a Europei.
Pe langa acest pasaj nord-estic, mai exista si pasajul nord-vestic, o alta posibila scurtatura intre Europa si Asia de Est care trece prin arhipelagul arctic canadian, dar care n-a fost strabatuta de vreun vas commercial.
In 2007 omul de stiinta rus Artur Chilingarov a plecat cu un submarin rusesc spre Polul Nord si a infipt un steag rusesc pe fundul marii, ceea ce a provocat o replica puternica din partea Canadei care considera ca aceasta zona ii apartine, scrie jurnalistul independent Gwynne Dyer intr-un editorial publicat de ziarul pakistanez Dawn .
„Canada are de ales cand vine vorba de apararea suveranitatii noastre in Arctica. Fie o folosim, fie o pierdem iar acest guvern intentioneaza s-o utilizeze”, a spus Harper la vremea respectiva, anuntand totodata un plan de construire a unui numar de 6-8 vase militare de patrulare a acestor ape.
Rusii au respins acuzatiile, sustinand ca n-au pretentii teritoriale asupra apelor si tarmului de la Polul Nord si nu sunt interesanti de pasajul nord-vestic deoarece au propriul culoar nord-estic devenit si functional intre timp. Disputa este de fapt intre canadieni si americani, care spera sa faca navigabil pasajul de nord-vest si sa sustina ca acesta este o ruta maritima internationala care deci nu apartine nimanui, subliniaza Dyer.
In opinia sa, premierul canadian incearca sa evite un conflict deschis cu SUA, sustinand ca baza navala si vasele de lupta care vor fi construite in zona sunt menite sa-i tina departe pe rusi.
Dyer arata insa ca pasajul de nord-vest nu va fi niciodata o ruta navala functionala, in timp ce concurentul sau nord-estic este usor navigabil acum datorita topirii ghetii si datorita infrastructurii de porturi si de spargatori de gheata de care dispune.
Sursa: Adevarul