Sarbii si statiile de monitorizare a calitatii aerului sunt de vina pentru praful din Timisoara
Sarbii si statiile de monitorizare a calitatii aerului sunt de vina pentru praful din Timisoara

Romania este la un pas de a fi sanctionata de catre Comisia Europeana cu amenzi de sute de mii de euro pentru nerespectarea limitelor poluarii. Printre judetele care inregistreaza cele mai multe depasiri ale normelor se afla si Timisul. Autoritatile locale gasesc explicatii, cateodata ilare, pentru poluare: praful vine de la sarbi, statiile de monitorizare nu functioneaza bine, timisorenii nu intretin spatiile verzi de langa blocuri.

Atmosfera Timisoarei e sufocata de praf!Prefectul reclama poluare in centrul Timisoarei si in Calea SaguluiPrimaria Timisoara cheama cetatenii la maturat prafulPoluare peste limite in Timisoara, Sag si Remetea MarePrimaria Timisoara obliga soferii la parcare alternativa ca sa spele strazileTimisoara este unul dintre cele mai prafuite orase ale Romaniei
Situatia este deja grava. Dupa numeroase avertismente, Comisia Europeana ar putea declansa impotriva Romaniei asa-numita procedura de infringement, pentru nerespectarea obligatiilor asumate de tara noastra prin Tratatul de aderare. Procedura de infringement, care inseamna amenzi de sute de mii de euro, ar putea fi declansata din cauza nerespectarii limitelor poluarii. Doar in Timisoara s-au inregistrat, in primele zece luni ale lui 2010, dublul depasirilor permise ale particulelor mai mici de zece microni (de fapt a prafului) la fiecare statie de monitorizare.

Autoritatile locale par depasite de situatie si incearca sa gaseasca mai multe explicatii pentru calitatea proasta a aerului din Timisoara, decat solutii pentru remedierea situatiei. Luni dimineata, la Prefectura Timis a fost organizata o intalnire la care au participat subprefectul Zoltan Marossy, directorul Agentiei Regionale de Protectie a Mediului Timisoara, directorul Directiei de Mediu din cadrul Primariei Timisoara, Vasile Ciupa, si altii.

Gabriela Lambrino a afirmat ca, desi situatia s-a imbunatatit fata de anul trecut, totusi, la statia de monitorizare din Calea Sagului au fost inregistrare, anul acesta, 50 de depasiri ale limitelor admise privind cantitatea de praf in aer, iar pe Calea Aradului au fost inregistrate 37 de depasiri in aceeasi perioada, limita admisa fiind de 35 de depsiri pe an.

In timp ce Gabriela Lambrino afirma ca situatia in ultimele doua luni s-a inrautatit fata de luna septembrie, directorul Directiei de Mediu din cadrul Primariei Timisoara, Vasile Ciupa, afirma exact contrariul, din cifrele sale reiesind o scadere a numarului acestor depasiri cu 65 la suta in ultimele doua luni, fata de perioada ianuarie-august.

Ciupa are si o explicatie pentru datele contradictorii: „statiile de monitorizare ofera date incomplete. Cu ajutorul Agentiei de Mediu as dori sa aducem, in decembrie, o statie de monitorizare mobila de la Oradea, sa vedem diferentele. Sa vedem daca nu exista probleme cu statiile, nu la inregistrare, ci la transmitere. Culmea, aceste date explodeaza sambata si duminica cand traficul e mai calm”.

Mai mult, directorul Directiei de Mediu sustine ca statiile sunt amplasate in Timisoara prea aproape de carosabil, in timp ce la Cluj si Oradea ele se afla la zeci de metri de trafic. O alta explicatie oferita de Vasile Ciupa pentru numeroasele depasiri ale limitelor de poluare este faptul ca, din cauza disparitiei unor zone impadurite, in Timisoara ajunge mai mult praf de la… sarbi. „Vantul din Iugoslavia aduce in Timisoara praf. Au disparut perdelele verzi”, a afirmat Ciupa.

In opinia lui, odata cu constructia centurii ocolitoare sud a orasului si finalizarea lucrarilor la autostrada Timisoara-Arad, aceste probleme vor disparea de la sine. Ciupa a mai anuntat, in premiera, si introducerea de catre Primaria Timisoara a unor stimulente pentru ca timisorenii sa foloseasca mai mult mijloacele de transport in comun, printre acestea fiind si eliminarea biletelor pe anumite trasee. „Insa asta depinde si de decizia Consiliul Local”, a conchis Ciupa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here