…si catre Comisia de Analiza Tehnica a proiectului Rosia Montana,
Stimate Domnule Ministru Attila Korodi,
Stimati membri ai Comisiei de Analiza Tehnica a proiectului Rosia Montana,
Asociatia Alburnus Maior si Campania Salvati Rosia Montana va solicita sa actionati in acord cu legislatia in vigoare, si in acest nou mandat de ministru, si sa avizati negativ acordul de mediu solicitat de Rosia Montana Gold Corporation in 2004.
In argumentarea acestor demersuri, va aducem la cunostinta urmatoarele aspecte privind proiectul Rosia Montana:
1. Mina de la Rosia Montana ar fi cea mai mare exploatare aurifera, de suprafata, din Europa. Impactul acesteia asupra naturii Muntilor Apuseni va avea consecinte certe devastatoare asupra peisajului, biodiversitatii, panzei freatice si surselor de apa. Patru masive muntoase ar fi aruncate in aer; carierele ar avea un diametru de peste 8 kilometri. Actualul sat Corna ar fi in intregime acoperit de un lac de decantare, cu cianuri si metale grele, care s-ar intinde pe 300 de hectare. In plus, La Rosia Montana s-ar folosi de 10 ori mai multa cianura de sodiu decat toata cantitatea folosita actualmente pe continent. Lipsa impermealizarii si siguranta precara a iazului sunt un motiv suplimentar de ingrijorare, barajul din anrocamente de 185 de metri fiind propus la 2 km in amonte de Abrud, unde locuiesc peste 5000 de oameni.
2. Proiectul de minerit aurifer propus la Rosia Montana presupune devierea cursului natural al Raului Corna pentru a permite constructia iazului de decantare. Conform Directivei Cadru pentru Apa devierea este permisa doar in cazul proiectelor de interes public deosebit. Transpunerea Directivei Cadru pentru Apa in Romania s-a realizat prin Legea Apei nr. 107 din 25 septembrie 1996. Cu toate acestea, Legea Apei 107/1996 nu stipuleaza autoritatea competenta pentru a declara un proiect ca fiind de interes public deosebit si nu stipuleaza o procedura care sa fie urmata de catre autoritatea competenta cand declara un proiect ca fiind de interes public deosebit. In lipsa unor astfel de prevederi, autoritatile din Romania s-ar in situatia de incalcare a Directivei Cadru pentru Apa in eventualitatea eliberarii acordului de mediu.
3. Rosia Montana Gold Corporation nu este proprietarul sau concesionarul tuturor terenurilor incluse in proiect. Exista proprietari de terenuri private, esentiale in avansarea proiectului (ex. locatia uzinei de procesare), care refuza vehement vanzarea acestor proprietati ceea ce face imposibila obtinerea de catre operatorul minier a permiselor necesare. Mai mult, imobilele administrative si terenurile aflate in proprietate publica, sunt conform legislatiei actuale, imposibil de transferat catre un operator privat, fara dezbatere sau licitatie publica.
4. Certificatul de descarcare de sarcina arheologica 9/2011 emis in data de 14 iulie 2011 de catre Directia Judeteana pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National a Judetului Alba, prin care s-a descarcat arheologic intreaga suprafata a Masivului Carnic este suspendat printr-o sentinta definitiva a Tribunalului Suceava din ianuarie 2014. Acelasi certificat face obiectul unei actiuni in anulare. Procesul se afla pe rolul Tribunalului Buzau, Sectia de Contencios Administrativ, dosarul nr. 8243/117/2011.
5. Masivul Carnic este inregistrat in Lista Monumentelor Istorice , versiunea revizuita, actualizata si republicata in 2010. Masivul Carnic este clasat ca monument istoric in intregime, cu toate elementele sale, atat ca extindere teritoriala, cat si ca tipologie si cronologie a vestigiilor.
Potrivit Legii minelor nr. 85/2003 suprapunerea carierelor peste obiective clasate ca monumente istorice incalca prevederile art. 11, alin.1: „Efectuarea de activitati miniere pe terenurile pe care sunt amplasate monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de interes deosebit […], precum si instituirea dreptului de servitute pentru activitati miniere pe astfel de terenuri sunt strict interzise.” Prin urmare, titularul proiectului minier se afla in imposibilitatea de a obtine acordul de mediu, ce are la baza inclusiv evaluarea impactului asupra patrimoniului cultural.
6. Avizul de mediu pentru Planul de Urbanism Zonal modificat pentru Zona de Dezvoltare Industriala a RMGC, eliberat de de Agentia Regionala pentru Protectia Mediului Sibiu in martie 2011, face obiectul unei actiuni in anulare, ce se judeca de catre Tribunalul Covasna sub numarul de dosar 8318/117/2011. Suspendarea aceluiasi aviz este ceruta prin dosarul 740/117/2012, aflat pe rolul Tribunalului Bacau. Avizul de mediu este un act obligatoriu pentru aprobarea planului de urbanism zonal pentru perimetrul de dezvoltare industriala propus de Rosia Montana Gold Corporation, plan care nu a fost inca supus aprobarii Consiliului Local Rosia Montana. Avizul de mediu contravine legislatiei in vigoare, fiind eliberat pentru o zona protejata arheologic supusa unui program de reabilitare ecologica din fonduri guvernamentale. Mai mult, insusi auditul juridic solicitat de dumneavoastra in mandatul anterior recomanda oprirea analizei proiectului minier de la Rosia Montana in urma deciziei definitive a Curtii de Apel Alba Iulia, decizie care anuleaza Hotararea Consiliului Local Rosia Montana nr.1/2009 de confirmare a planurilor de urbanism initial votate in 2002. Pe aceasta cale, va invitam sa publicati acest audit pentru a respecta criteriile de transparenta privind studiile realizate din fonduri publice.
Procesul de avizare de mediu a acestui proiect minier dureaza deja de zece ani. Consideram ca aceasta perioada de timp a fost mai mult decat suficienta pentru ca titularul de proiect sa parcurga procesul de avizare. In tot acest timp, proiectul nu a reusit sa isi demonstreze viabilitatea, rand pe rand, avizele emise fiind anulate in justitie.
Prezenta companiei miniere la Rosia Montana este foarte toxica pentru orice plan de dezvoltare durabila a localitatii si pentru reecologizarea din fonduri europene a vechii mine de stat. Mentionam ca prin atitudinea responsabila a ministerului mediului de respingere si nu suspendare a acordului de mediu, se deschide calea realizarii unor noi planuri de urbanism care sa deblocheze economic zona.
Tinand cont de cele prezentate mai sus, va solicitam sa dispuneti respingerea acordului de mediu, luand in considerare o simpla suspendare a procedurii de evaluare nu reprezinta o solutie pe termen lung pentru comunitatea din Rosia Montana si protectia mediului inconjurator.
Cu respect,
Eugen David
Presedinte Alburnus Maior
Asociatia Alburnus Maior