UE recunoaste ca nu a analizat efectele economice, ecologice si sociale ale trecerii la biocombustibili.

Executivul Uniunii Europene (UE) a decis sa-si reanalizeze strategia privind promovarea biocombustibililor ca modalitate de combatere a incalzirii globale, recunoscand ca nu a luat in calcul toate implicatiile acestor politici, informeaza BBC si EuObserver.

Stavros Dimas, comisarul european pentru Mediu, a anuntat ca UE va regandi metodele prin care va incuraja productia si consumul de biocombustibil, dupa ce o serie de organizatii ecologiste au atras atentia ca, in absenta unor reglementari stricte, cresterea cererii europene de biodiesel va duce la distrugerea de habitate naturale deja amenintate si la accentuarea saraciei in anumite zone ale lumii.

“Am constatat ca problemele ecologice si sociale generate de biocombustibil sunt mai mari decat credeam”, a recunoscut Dimas. El a precizat, totodata, ca prefera ca UE sa amane atingerea obiectivului stabilit in martie 2007 pentru trecerea la biodiesel, decat sa afecteze mediul. Conform acordului european din martie pentru combaterea incalzirii globale, UE s-a angajat ca, pana in 2020, sa introduca 10% combustibil bio in carburantii auto.

Pericole ecologice si sociale

Anuntul comisarului Dimas vine la o saptamana dupa avertismentul trimis Comisiei Europene de 17 organizatii nonguvernamentale care au atras atentia ca lipsa unor reguli stricte la importul de biocombustibili ar putea duce la distrugerea de habitate naturale in tari in curs de dezvoltare, fapt care se intampla deja in Indonezia, unde padurea tropicala este taiata pentru a face loc culturilor pentru biodiesel.

Mai mult, ONG-urile sustin ca extinderea culturilor de plante pentru biodiesel va genera o crestere a preturilor alimentelor, ce vor fi cultivate pe suprafete mai restranse. Goana dupa noi suprafete cultivabile va stimula, totodata, un alt fenomen negativ, sustin ONG-urile.
Din cauza cererii ridicate, marii producatori ar putea fi tentati sa evacuze comunitati sarace pentru a folosi terenul pentru culturile de plante folosite in producerea de biocombustibili.

OBIECTIV

Strategia Romaniei: subventii si facilitati fiscale

Pana in 2020, biodieselul trebuie sa reprezinte 10% din carburantii de pe piata, potrivit obiectivelor europene asumate in 2005 de Romania. Conform foii de parcurs concepute de autoritatile romane, in 2008, 3% din motorina (si 4% incepand din iulie) trebuie sa contina biodiesel. Din iulie 2009, si benzina trebuie sa contina bioetanol minimum 4% din volum.

In 2007, stimularea productiei si a comercializarii biocarburantilor a fost incurajata fiscal – motorina si benzina cu minimum 2% biomasa au fost taxate cu accize reduse cu pana la 10 euro/tona. De la 1 ianuarie 2008 insa, accizele pentru combustibilul ecologic sunt la fel ca pentru cel fosil, adica 325 euro/tona, stimularea acestui sector urmand sa se faca prin subventionarea culturilor.

Sursa: Evenimentul Zilei

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here