Cota de biocarburanti din benzina comercializata in Romania va scadea anul viitor de la 5% la 4,5%, potrivit unui proiect de hotarare de Guvern initiat de Departamentul pentru Energie, informeaza Agerpres.
Aceasta desi calendarul initial stabilit in 2011 prevedea ca, de anul viitor, ponderea componentei bio din motorina va creste la 6%. Urmatorul pas in cresterea cotei componentei bio este 1 ianuarie 2018, cand ponderea obligatorie va fi de 8%.
La motorina, cota de biodiesel este in prezent tot 5% si va ramane asa pana la 1 ianuarie 2016, cand va ajunge la 6,5%.
Cotatiile bursiere ale componentelor bio care se amesteca in benzina si motorina sunt mai mari decat cele carburantilor, astfel ca scaderea ponderii biocomponentelor determina, teoretic, reducerea pretului final la pompa.
In prezent, cotatia biodieselului este de circa 1.360 de dolari pe tona, iar pretul motorinei este de 950 de dolari pe tona.
In ceea ce priveste cotatia biocomponentelor pentru benzina, aceasta este de circa 975 de dolari pe tona, in timp ce cotatia benzinei este de 960 de dolari pe tona.
In nota de fundamentare a proiectul de HG, reprezentantii Departamentului pentru Energie precizeaza ca ‘in perspectiva aplicarii de la 1 ianuarie 2014 a obligatiei de a introduce pe piata benzina cu un continut de biocarburant de minim 6% in volum (v/v), au fost semnalate o serie de aspecte care pot genera disfunctionalitati la nivelul pietei carburantilor’.
Printre aceste disfunctionalitati se numara ‘existenta impedimentelor de natura tehnica constatate in utilizarea acestui tip de benzina de catre autovehiculele aflate in circulatie, produse in general anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind insa eterogena si diferind functie de fiecare producator de autovehicule. Acest fapt reprezinta o situatie obiectiva ale carei efecte prejudiciabile asupra consumatorilor, furnizorilor de carburanti si producatorilor si importatorilor de autovehicule trebuie diminuate in mod corespunzator’
In nota explicativa se mai arata ca, daca s-ar fi sarit la cota de 6%, petrolistii ar fi trebuit sa introduca pe piata doua tipuri de benzina, unul pentru masinile mai noi, care permit o astfel de pondere a biocomponentelor, si un tip de benzina pentru masinile mai vechi.
‘Mentionam ca la nivel comunitar exista in prezent doar 3 state membre (Franta, Germania si Finlanda) care au impus utilizarea benzinei de tip E10, circumstantele economice si de natura tehnica existente in aceste state fiind mult mai prielnice decat cele din Romania. Trebuie subliniat faptul ca chiar si in aceste state este mentinuta disponibilitatea pe piata si a benzinei E5. Comercializarea de catre furnizori numai a benzinei cu continut de biocarburant de minim 6%, va lasa detinatorii de autovehicule a caror functionare nu este compatibila cu E10 fara o alternativa viabila de alimentare cu carburanti’, se numara printre argumentele Departamentului pentru Energie.
Nivelul de biodiesel ar fi trebuit sa ajunga la 6% inca de la inceputul acestui an, insa, in toamna anului 2012 companiile petroliere au reclamat faptul ca nu au pregatit infrastructura necesara trecerii la noile retete, dar au exprimat si suspiciunile privind eventualele probleme pe care acestea le-ar crea motoarelor la masinile de generatie mai veche.