Sectorul transporturilor din SUA consuma anual peste 5 miliarde de barili de petrol. De altfel, SUA, per ansamblu, este o tara dependenta de petrol, iar autoritatile americane considera situatia periculoasa – orice incident pe pietele externe poate cauza o criza majora pe piata interna. Ca urmare, SUA cauta permanent solutii pentru a-si reduce aceasta dependenta. Si solutia cea mai la indemana pare a fi imbunatatirea performantelor vehiculelor care circula pe strazile americane: cat mai multi kilometri cu cat mai putina benzina.
Solutia aceasta nu este noua. Ea a fost luata in calcul inca de acum 40 de ani, cand embargoul impus SUA de catre tarile OPEC (vezi criza petrolului din 1973) a impus o analiza serioasa a eficientei consumului de carburant pe teritoriul american. S-a stabilit atunci ca pana in 1985 masinile trebuie sa ajunga sa parcurga 14 km cu 1 litru de benzina, atingerea acestui standard cazand in sarcina producatorilor auto. Standardul a fost atins si el a ramas neschimbat pana in 2011, cand evenimentele din Libia l-au determinat pe presedintele Barack Obama sa intervina cu niste corectii semnificative.
Astfel, Barack Obama a anuntat atunci ca pana in 2025 producatorii auto vor trebui sa creasca eficienta masinilor lor la 23 km parcursi cu 1 litru de benzina, simultan cu o reducere semnificativa a emisiilor de gaze cu efect de sera. Iar planul sau a primit imediat sustinerea unor companii ca Ford, GM, Chrysler, BMW, Honda, Hyundai, Jaguar/Land Rover, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Toyota si Volvo care, conform Casei Albe, acopera 90% din vanzarile de masini pe teritoriul SUA.
Beneficiul major ar fi reducerea cu 2,2 milioane de barili a consumului zilnic de petrol, ceea ce ar insemna ca SUA nu ar mai fi nevoita sa importe petrol din Arabia Saudita, Mexic, Venezuela etc. Petrolul adus din Canada – cel mai important furnizor pentru SUA in acest moment – ar fi suficient. In bani, asta ar presupune o economie de 1.700 miliarde $.
Planul lui Obama are insa si fisuri. Exista specialisti care considera ca standardul de 23 km parcursi cu 1 litru de benzina este nerealist. Consumul cel mai eficient ii apartine in acest moment modelului hibrid Toyota Prius – 21,5 km cu 1 litru de benzina pe autostrada si 20,3 km in oras – si, pentru ca aceste performante sa fie depasite, ar fi nevoie sa se reduca greutatea vehiculului (o masina mai usoara necesita mai putina benzina pentru a fi accelerata si mentinuta la o anumita viteza). Problema e ca aceasta masura ar duce la scaderea gradului de siguranta, deoarece masa vehiculului joaca un rol important pentru securitatea ocupantilor.
Solutia care sa impace si capra si varza ar fi folosirea unor materiale speciale, foarte usoare dar si foarte rezistente, de genul celor intalnite la constructia masinilor de curse (fibra de carbon si titan). Aceste masini sunt insa foarte scumpe – un model obisnuit costa sute de mii de dolari. Cine isi va permite sa achizitioneze asa ceva? Ar ramane in final varianta reducerii dimensiunilor, ceea ce ar insemna ca masina lui Obama ar fi de fapt un model cu doar doua locuri, care nu poate satisface insa nevoile unei familii cu 4-5 membri.
Si, apropo de nevoi, aici se afla pana la urma fisura cea mare a planului lui Obama: s-ar putea ca pana in 2025 preferintele consumatorilor sa elimine pur si simplu masinile pe benzina de pe piata, facand loc celor electrice, hibrid sau care folosesc noile forme de energii alternative. Caz in care preocuparile presedintelui american pentru cresterea eficientei consumului de benzina ar deveni depasite.