Mai putine emisii la masini inseamna economii la carburanti

Mai putine emisii la masini inseamna economii la carburanti

Firmele europene de transport ar putea economisi anual carburant in valoare de pana la 825 Euro pentru fiecare autoutilitara pe care o detin, daca Uniunea Europeana ar adopta, din 2020, limite mai stricte pentru emisiile de CO2 pentru autovehiculele utilitare usoare. Aceasta este concluzia unui nou raport, realizat de Institutul de cercetare TNO, la cererea organizatiei T&E – Transport & Environment.

Autoutilitarele constituie una dintre sursele de emisii de gaze cu efect de sera cu cea mai rapida rata de crestere, cu 26%, intre anii 1995-2010. In prezent, emisiile de la autoutilitare reprezinta 8% din totalul emisiilor din transportul rutier, cu tendinte de crestere. Studiul indica faptul ca o limita de 118 gr.CO2/km (in loc de 147gr.CO2/km, asa cum prevede actuala propunere a CE) ar reduce de doua ori volumul anual de emisii de CO2 care ar ajunge in atmosfera (adica o reducere de CO2 cu 2,7 mil.t mai mare). Deoarece emisiile de CO2 sunt direct legate de consumul de carburant, costurile implementarii tehnologiilor de reducere a emisiilor ar fi compensate in trei ani, prin economia de combustibil.

In iulie 2012, Comisia Europeana a adoptat doua propuneri pentru limitele emisiilor de CO2, pana in 2020, pentru automobile si vehicule utilitare usoare. Pentru autoutilitare a fost confirmata limita de 147 gr.CO2/km, o limita mult mai putin restrictiva decat cea de 95 gr.CO2/km propusa pentru autoturisme, deoarece s-a tinut cont ca autoutilitarele sunt mai grele si mai voluminoase.

Costul mediu anual al motorinei pentru o autoutilitara este de 2.400 Euro, ceea ce reprezinta cam o treime din costul total anual de utilizare. Raportul TNO arata ca, daca s-ar fi adoptat o limita de 118 gr.CO2/km (echivalenta ca reducere cu cea de 95 gr.CO2/km de la autoturisme), acest lucru i-ar fi adus proprietarului autoutilitarei o economie de aproape 825 Euro/an, ceea ce ar fi scazut in mod semnificativ costurile de utilizare.

Raportul mai arata ca estimarile initiale ale emisiilor autoutilitarelor au fost mai mari si, din acest motiv, limita de 147 gr.CO2/km este mult mai usor de atins decat s-a crezut atunci. De asemenea, costurile tehologiilor de reducere a emisiilor au fost supraestimate, de 4 pana la 17 ori.

Greg Archer, de la organizatia Transport&Environment, afirma ca ”propunerea Comisiei pentru o limita de 147 gr.CO2/km ii priveaza pe operatorii europeni din transporturi de

autoutilitare mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant si ignora noile dovezi ale beneficiilor economice si de mediu pe care le-ar aduce un standard mai strict. Autoutilitarele ar deveni un ”cimitir” al tehnologiilor, iar solutiile deja aplicate pentru autoturisme vor ramane ingropate in dosare.”

“Nu exista niciun motiv pentru ca limitele de emisii pentru autoutiliare sa fie mai <> decat cele pentru autoturisme. Asta inseamna o limita de 118 gr.CO2/km si nu una de 147 gr.CO2/km”, a mai afirmat Greg Archer.

Fundatia Terra Mileniul III – care promoveaza transportul sustenabil – sustine ca limita de emisii pentru autoutilitare, de 118 gr.CO2/km, pana in 2020, este o tinta realizabila, care ar conduce la o reducere semnificativa a emisiilor de gaze cu efect de sera. Mai mult, adoptarea acestei limite de catre Comisia Europeana ar fi binevenita pentru Romania, in contextul cresterii continue a pretului carburantilor, al unei infrastructuri rutiere precare, al unei economii afectate de criza si, nu in ultimul rand, al impactului schimbarilor climatice asupra mediului, sanatatii umane si economiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *