Mircea Toma a cerut CNA sa interzica spoturile de promovare pentru proiectul de exploatare de la Rosia Montana, pentru ca „stimuleaza comportamente daunatoare mediului”, precizand ca CNA are posibilitatea astfel sa faca istorie, insa Consiliul a considerat ca aceste clipuri nu incalca legea.
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a analizat, in sedinta de joi, spoturile publicitare pentru Rosia Montana difuzate pe posturile de televiziune si radio in lunile februarie – martie. De asemenea, CNA a analizat o reclamatie primita de Active Watch-Agentia de Monitorizare a Presei si l-a audiat pe Mircea Toma, presedintele Active Watch, prezent la sedinta CNA.
Mircea Toma a spus ca toate spoturile publicitare, difuzate pe televiziune sau radio, care promoveaza proiectul de exploatare a aurului de catre Rosia Montana Gold Corporation incalca articolul 29 punctul g din Legea audiovizualului, potrivit caruia „Comunicarile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie sa respecte urmatoarele conditii: sa nu stimuleze comportamente daunatoare mediului”.
Mircea Toma a atras atentia ca respectivele spoturi promoveaza beneficiile proiectului de exploatare miniera – beneficii financiare si locuri de munca, incurajand comportamentele care dauneaza mediului.
„Uniunea Europeana nu accepta comunicarea comerciala care promoveaza comportamente daunatoare mediului. Reclamele despre care vorbim noi promoveaza proiectul de la Rosia Montana pentru ca el genereaza locuri de munca. Viitorii muncitori pentru care face campanie RMGC urmeaza sa arunce in aer patru munti, sa umple o vale cu un iaz de reziduri (…) este o interventie descrisa in proiect, in documentatia depusa la Ministerul Mediului, pentru acordul de mediu, si care descrie detaliat care este impactul asupra mediului (…) Promovarea job-urilor pentru acest tip de activitate inseamna in mod natural o incurajare a comportamentelor care dauneaza mediului (…) O atitudine a CNA care ar fi ferma pe acest subiect ar avea consecinte in comportamentul populatiei. Pana una alta, are efect asupra comportamentului populatiei campania despre care vorbesc”, a spus Mircea Toma.
El a spus ca, potrivit unui studiu sociologic, realizat in noiembrie 2011, 46% dintre romani stiu ca proiectul acesta distruge mediul. Totusi 64% dintre acestia sustin proiectul, pentru ca el produce locuri de munca, dupa cum sustin 78% dintre romani. „Este o campanie foarte eficienta, care transmite populatiei ideea ca, daca ai job-uri, merita sa distrugi mediul. Aceasta ierarhie valorica este contrara intentiei textului de lege, care este inspirat dintr-un sistem de valori pe care Uniunea Europeana incearca sa-l promoveze, si anume sa punem respectul fata de mediu si fata de sanatate inaintea altor interese sociale”, a spus Toma.
El a precizat ca Active Watch nu cere CNA sa se pronunte asupra proiectului in sine. „Noi ne adresam dumneavoastra doar cu privire la acest mesaj promotional, care este, din punctul nostru de vedere, daunator, pentru ca el acopera o activitate nociva pentru mediu, promovand o alta calitate a proiectului si anume ca genereaza locuri de munca sau ca aduce foarte multi bani”, a precizat Toma.
El a precizat ca banuieste ca, pana in prezent, CNA nu a folosit in deciziile luate acest articol din Legea audiovizualului care face referire la comportamentele daunatoare mediului.
„Ati avut atitudini din aceasta familie atunci cand a fost interzisa publicitatea la tigari, dar si asta a fost importata. Mai recent, ati avut o atitudine in acelasi spirit, interzicand publicitatea la tigarile electronice. Nu este exact aceeasi paradigma, pentru ca vorbim (in cazul RMGC, n.r.) despre un tip de publicitate care prezinta fata roz a lucrurilor, in timp ce in spate se petrece si altceva. Nu spun ca partea roz este mincinoasa, dar ceea ascunde acest tip de publicitate este foarte daunator, pentru ca modifica gandirea, mentalitatea populatiei careia i se adreseaza, promovand alte valori ca prioritare in fata celor care inseamna grija fata de mediu. Stiu ca e nevoie de curaj, nu am venit cu sperante foarte mari la dumneavoastra, pentru ca stiu ca lobby-ul companiilor este mai puternic decat al unor organizatii neguvernamentale, dar puteti face istorie. Va incurajez”, le-a spus Mircea Toma membrilor CNA.
Valentin-Alexandru Jucan, membru al CNA, a spus ca, in eventualitatea in care membrii Consiliului vor lua o decizie ca aceste spoturi reprezinta o promovare a unor actiuni care dauneaza mediului, de fapt s-ar pronunta cu privire la acest proiect.
„Nu este de competenta noastra si oricat de mult lobby ar face aceasta companie, legea pentru mine este ceva sfant, iar legea in aceasta faza se afla in curtea Ministerului Mediului (…) Am vizionat si reclamele si nu reusesc sa gasesc in acele reclame un gest care sa ma impinga sa am un comportament daunator mediului. Vad ca este sustinuta campania, promovand locurile de munca, ceea ce mi se pare un drept (…) Pana ce institutiile cu adevarat competente nu se pronunta, nici noi nu ne putem pronunta”, a spus Jucan.
El a citat din date puse la dispozitie de RMGC, potrivit carora, din 12.472 de articole care au aparut in toata presa in 2011, 34% au fost pozitive, 30% neutre si 36% negative. „Ei practic nu cred ca au incercat sa fenteze spre un verdict al nostru. Cred ca o decizie a CNA este prematura in acest moment”, a spus Jucan.
Pe de alta parte, Lorand Turos, un alt membru al CNA, a spus ca, daca este acceptata logica lui Mircea Toma, Consiliul trebuie sa interzica si publicitatea la autoturisme, pentru ca si utilizarea acestora este daunatoare mediului. „Orice activitate umana este daunatoare mediului”, a spus Lorand Turos.
„Nu spunem ca desfiintam poluarea din Romania, dar nu o promovam la televizor”, a spus Mircea Toma.
El a mai spus ca va merge prin analogie cu Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), care, desi primeste foarte multe sesizari, alege sa intervina impotriva „celor mai importante si care au valoare de simbol”. „Noi consideram ca ceea ce se intampla la Rosia Montana are valoare de simbol”, a spus Toma.
El a precizat ca avizul de mediu este cerut de RMGC „in valuri de opt – noua ani” si nu este relevant pentru cazul de fata, in care CNA trebuie sa judece „daca se promoveaza activitati durabile sau nu” in mediul audiovizual.
La randul sau, Christian Mititelu, membru al CNA, a declarat ca spoturile RMGC „stimuleaza o mentalitate potrivit careia o prioritate sociala, locala (reducerea somajului intr-o zona) primeaza asupra interesului fata fata de protectia mediului si a sanatatii publice”. Mititelu a spus ca, in acest sens, vede aplicabilitatea articolului 29, literele f si g din Legea audiovizualului, potrivit caruia „Comunicarile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie sa respecte urmatoarele conditii: f) sa nu stimuleze comportamente daunatoare sanatatii sau sigurantei populatiei; g) sa nu stimuleze comportamente daunatoare mediului”.
El a mai spus ca obiectia ridicata de Mircea Toma i se pare justificata. „Este clar ca se promoveaza o mentalitate, aceea ca o prioritate sociala, limitata geografic si ca amploare, adica crearea unui numar destul de limitat de locuri de munca in zona respectiva, primeaza in fata interesului general pentru mediu, pentru protectia mediului si pentru sanatatea publica. In acest sens, cred ca demersul este justificat. Parerea mea personala este ca aceste reclame folosesc si tehnici subliminale, ele creeaza o presiune asupra decidentilor. Nu cunosc alte situatii in istoria recenta a Romaniei cand cineva sa fi dus o campanie atat de intensa si ampla ca sa influenteze decizii pe care trebuie sa le ia Executivul, nu Ministerul Mediului, care este o rotita (…) Evident, in primul plan acum este Ministerul Mediului, pentru ca, de opt ani, nu reuseste sa se pronunte. Daca nu se pronunta inca 20 de ani, putem sa acceptam ca o situatie atat de intensa pe toate televiziunile poate sa continue 20 de ani, fara ca CNA sa ia in discutie lucrul asta?”, a mai spus Mititelu.
Narcisa Iorga a spus ca nu stie unde in reclamele respective poate fi aplicat articolul 29, litera g din Legea audiovizualului.
„Libertatea de exprimare a gandurilor, a opiniilor sau credintelor sunt inviolabile. Cenzura de orice fel este interzisa. Practic, dumneavoastra ne indemnati sa cenzuram gandurile celor care privesc la acest spot si nu sunt de acord cu aceasta propunere”, a spus Narcisa Iorga. Referitor la lobby-ul pe care il face RMGC, Narcisa Iorga i-a spus lui Toma: „Avem un coleg care va sustine ca vicepresedinte al unui ong”, a spus Iorga, referindu-se la faptul ca Christian Mititelu este vicepresedinte al Aliantei Civice.
„Eu am gandit interventia CNA in sens pozitiv”, a spus Toma.
„Orice proiect minier care transforma niste munti in niste cariere poate fi considerat ca distruge mediul. Ministerul Mediului nu s-a pronuntat de atatia ani, deci noi nu suntem conditionati in niciun fel de nicio alta decizie si avem dreptul la interpretarea noastra pe lege. Suntem liberi sa interpretam conform legii audiovizualului”, a spus si Rasvan Popescu, presedintele CNA. In ceea ce priveste comparatia cu automobilele, care sunt daunatoare pentru mediu, dar sunt promovate prin campanii publicitare, Popescu a spus ca „masinile sunt autorizate”, in timp ce in cazul exploatarii de la Rosia Montana „nu exista un aviz”.
Pe de alta parte, Bogdan Naumovici, cel care a creat spoturile RMGC, a spus, referindu-se la cuvantul „daunator”, ca este o eticheta, pe care cineva abilitat din aceasta tara este dator sa o puna sau nu proiectului RMGC. „Pana acum nu a pus nimeni o astfel de eticheta (…) Noi nu am vorbit niciodata despre distrugerea mediului (…) Am vorbit despre cum se vor curata apele toxice, prezente acum la Rosia Montana, despre cum se va impaduri si cum se va reecologiza (…) Am spus ca proiectul face locuri de munca si aduce foloase economice intregii Romanii. Nu incurajam pe nimeni sa distruga mediul”, a spus Naumovici.
El a mai spus ca scopul campaniei este ca oamenii sa inteleaga ca in zona aceea este un somaj de peste 80% si ca oamenii de acolo – calificati ca mineri – au dreptul sa-si sustina nevoia pentru locuri de munca. „Ei chiar au o sansa sa munceasca in meseria lor (…) Mi se pare onest sa poata sa-si promoveze aceasta doleanta absolut legitima”, a mai spus Naumovici.
Andreea Nastase, vicepresedinte de comunicare la Rosia Montana Gold Corporation, a spus: „De trei ani de zile, noi am demarat o campanie integrata de informare cu o componenta foarte vizibila de advertising, dar este o campanie de informare si nu de manipulare sau de presiune asupra nimanui. In urma sondajelor sociologice, am remarcat faptul ca populatia Romaniei stie foarte putine fapte despre efectul Rosia Montana si stie foarte multe mituri. Atunci campania noastra este o campanie reactiva de corectare a miturilor”.
Ea a mai spus ca, in septembrie – octombrie 2009, RMGC a derulat o campanie care promova beneficiile pentru mediu ale proiectului Rosia Montana. „In fiecare zi, 12 milioane de litri de ape acide se scurg in Aries, apa aceasta rosie, contaminata, da numele localitatii Rosia Montana”, a spus Andreea Nastase, precizand ca, inainte de inceperea exploatarii, proiectul Rosia Montana vizeaza tratarea acestei ape. „Da, se taie niste copaci, in mare parte vegetatie spontana (…) insa legea te obliga sa plantezi de trei ori mai multi copaci decat tai. Inainte de demararea lucrarilor de exploatare, compania noastra va planta o mie de hectare inainte sa taie primul copac”, a spus Andreea Nastase, precizand ca tehnologia aplicata va fi una moderna si sigura.
In urma discutiilor care au durat circa doua ore, CNA a decis ca spoturile RMGC nu incalca legislatia audiovizualului si pot fi difuzate in continuare pe posturile de televiziune si radio.