Deputatii au votat marti acordul informal cu Consiliul privind o propunere legislativa de a limita productia de biocarburanti derivati din plante si de a accelera folosirea surselor alternative, cum ar fi gunoiul sau reziduurile sau a celor complet noi, cum ar fi culturile de alge. Propunerea legislativa are ca scop si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cauzate de utilizarea intensiva a terenului agricol pentru culturi destinate biocarburantilor.
”Am reusit sa avansam intr-un dosar foarte tehnic, tehnologic si ideologic”, a spus raportorul Nils Torvalds (ALDE, FI), dupa aprobarea proiectului legislativ de catre Parlament (propunerea fusese agreata informal de deputati si ministrii). Torvalds s-a intrebat, totusi, daca legea, chiar modificata, este suficient de puternica. ”Am avut tinte mai mari. Atat in ceea ce priveste reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, cat si progresul tehnologic. Daca Europa nu progreseaza, va ramane in urma. Avem si problema sistematica a minoritatii care blocheaza in Consiliu, care uneori se transforma in dictatura minoritatii, cu statele membre care se tem de viitor”, a mai spus el.
Prima generatie de biocarburanti sub supraveghere
Legislatia actuala cere statelor membre ca, pana in 2020, cel putin 10% din energia consumata in transporturi sa fie regenerabila. Compromisul aprobat astazi prevede:
- Prima generatie de biocarburanti (din recolte crescute pe teren agricol) trebuie sa reprezinte maximum 7% din consumul final de energie in transporturi, pana in 2020
- Furnizorii de carburanti vor raporta statelor membre si Comisiei Europene nivelul estimat de emisii generate de”modificarea indirecta a utilizarii terenului” (ILUC), cum ar fi eliberarea unor suprafete mai mari de teren pentru a creste recolte agricole, necesare pentru a echilibra pierderile de teren agricol in favoarea culturilor pentru biocarburanti
- Comisia trebuie sa raporteze si sa publice date privind emisiile rezultate ca urmare a ILUC
- Comisia trebuie sa raporteze Parlamentului si Consiliului de Ministri in ce masura datele privind emisiile cauzate de ”modificarea indirecta” sunt incluse in criteriile existente de sustenabilitate
Sprijin pentru biocarburantii avansati
Statele membre vor fi obligate sa stabileasca o tinta nationala, maximum 18 luni dupa intrarea in vigoare a directivei, pentru includerea biocombustibililor avansati in consumul total din domeniul transporturilor. Biocombustibili avansanti sunt cei din unele tipuri de gunoi sau reziduuri sau din surse noi, cum ar fi culturile de alge.
Legislatia va trebui transpusa pana in 2017.
Utilizarea terenului agricol pentru a produce recolte pentru biocarburanti reduce suprafata disponibila pentru recoltele agricole. Acest lucru duce la nevoia de a elibera mai mult teren, de exemplu prin defrisari, pentru a cultiva mai multe recolte agricole, acest proces fiind cunoscut sub numele de modificare indirecta a utilizarii terenului. Defrisarile, la randul lor, cresc emisiile de gaze cu efect de sera, ceea ce ar putea duce in unele cazuri la anularea partiala sau chiar totala a efectelor benefice ale utilizarii biocombustibililor.