Primul autobuz ecologic din Romania trage pe dreapta

Proiectul experimental privind dezvoltarea transportului public „eco” din Ploiesti a ajuns la final inainte de termenul prevazut. Singurul vehicul care foloseste un amestec de motorina si ulei de rapita va mai circula in sistem bio numai cateva zile.Combustibilul bio a fost asigurat gratie unei sponsorizari. Pana la urmatoarea donatie, autobuzul va folosi numai carburant traditional.
autobuz ecologic
Autoritatile prahovene anuntau la inceputul acestei luni ca pe strazile municipiului Ploiesti circula primul autobuz „eco” de la noi din tara. Vehiculul utilizeaza, fara a suporta transformari de ordin tehnic, un amestec de motorina – in proportie de 80% – si ulei de rapita – in proportie de 20%.

Ca urmare a implicarii Universitatii Petrol si Gaze (UPG) din Ploiesti intr-un proiect ecologic european, institutia a incheiat un parteneriat cu Regia Autonoma de Transport Public (RATP), in baza caruia autobuzul a devenit functional.

Odata cu punerea vehiculului in circulatie, RATP, in calitate de exploatator, a primit 200 de litri de biocombustibil de la UPG, in calitate de beneficiar al proiectului. Biocarburantul a fost obtinut ca urmare a unei sponsorizari.

Ultima alimentare a fost facuta alaltaieri

Insa, la numai trei saptamani de la intrarea pe traseu, RATP a epuizat stocul de ulei de rapita. Ultima alimentare cu ulei vegetal a autovehiculului a fost facuta alaltaieri, inainte de intrarea in cursa, pe traseul numarul 7 – cartier Dorobantu – Centru – Bariera Rudului.

Conform estimarilor facute de cei de la regia de transport, autobuzul va mai putea circula in sistem bio numai cateva zile, in functie de programarile de trafic pe care le va avea. Continuarea curselor in sistem „eco” depinde de o alta sponsorizare, intrucat legislatia nu permite universitatii sa achizitioneze biocombustibil. „Pentru a putea achizitiona carburant bio, conform legislatiei noastre in privinta uleiurilor, trebuie sa fii autorizat ca antrepozit fiscal”, ne-a explicat directorul Regiei Autonome de Transport Public Ploiesti, Radu Popescu.

„Nicio firma nu poate sa sponsorizeze la infinit”

La randul lor, reprezentantii UPG Ploiesti se declara destul de sceptici in privinta primirii unor noi sponsorizari. „Cantitatea de 200 de litri de biocombustibil a fost obtinuta ca urmare a unei sponsorizari de la o societate producatoare din tara, dar nicio firma nu are posibilitatea sa sponsorizeze la infinit si nici legea nu-i permite acest lucru, decat respectand anumite procente”, a declarat profesorul Dorin Stanica din cadrul Universitatii Petrol si Gaze din Ploiesti.

Stanica spune ca, din cauza ca institutia pe care o reprezinta nu este antrepozit fiscal, proiectul va dura mai putin decat fusese prevazut. „Avem alocati bani pentru 500 de litri de ulei, dar aici nu este vorba despre o pierdere de bani, ci despre o pierdere de informatie. In loc sa dureze sase luni, asa cum ne doream, experimentele noastre dureaza mai putin. Exista o reglementare in legislatie care impiedica achizitionarea acestor produse. Chiar daca s-ar gasi la pompa, noi sau dumneavoastra – cetatenii – nu putem face plinul”, spune profesorul Dorin Stanica, de la UPG.

Directorul regiei de transport afirma ca, daca ar putea fi cumparat biocombustibilul, autobuzul ar putea circula folosind uleiul de rapita in proportie mai mare de 20%. „Uleiul vegetal poate fi folosit drept combustibil si in proportie de 100%. Noi am ales 20% in aceasta prima etapa si probabil ca, in functie de cum vom putea sa achizitionam acest produs, vom incerca sa ridicam procentul. Dar iata ca, pe un proiect demonstrativ, suntem in situatia in care nu putem sa cumparam carburant bio decat prin tot felul de artificii si la limita maxima admisa de lege, pentru a nu le provoca niciun fel de problema celor care ni-l pot furniza”, spune Radu Popescu.

Ploiestenii sunt multumiti

Din punctul de vedere al conditiilor de transport, autobuzul cu biodiesel are acelasi regim de viteza si ofera acelasi confort ca toate celelalte autovehicule de serie din dotarea RATP Ploiesti.

Totusi, perspectiva transportului in comun ecologic nu-i lasa indiferenti pe localnici. „Daca aceasta forma de alimentare pentru autobuze este mai economica si mai ecologica, sunt de acord sa continue acest proiect. In ceea ce priveste legea care pune piedici, avem destui oameni care sa se ocupe si de lege. Sa o faca asa cum trebuie”, a declarat Vasile Irimia, unul dintre calatori.

„Nu am auzit de biodiesel, dar orice polueaza mai putin e bun. Nu se stie daca va continua un astfel de proiect cata vremea legea e potrivnica. Ar trebui sa fie luate masuri pentru modificarea ei”, a spus Cristian Ionescu.

Pentru a putea achizitiona carburant bio, conform legislatiei in privinta uleiurilor, trebuie sa fii autorizat ca antrepozit fiscal.
Radu Popescu
directorul Regiei Autonome de Transport Public Ploiesti

Daca aceasta forma de alimentare pentru autobuze este mai economica si mai ecologica, sunt de acord sa continue acest proiect.
Vasile Irimia
calator


Nu am auzit de biodiesel, dar orice polueaza mai putin e bun. Daca legea e potrivnica, ar trebui sa fie luate masuri pentru modificarea ei.

Cristian Ionescu
calator

Motorul nu necesita modificari tehnice

Autobuzul bio ofera aceleasi conditii ca si celelalte vehicule din dotarea regiei de transport

Universitatea Petrol si Gaze din Ploiesti a obtinut finantarea pentru acest proiect experimental prin implicarea in proiectul international Bionic din cadrul programului „Intelligent Energy Europe Programme”.

In acelasi program mai sunt inscrise regiuni din Marea Britanie, Suedia, Spania si din Bulgaria. Proiectul isi propune diversificarea surselor de energie in domeniul transportului prin promovarea combustibililor alternativi, in special a biocombustibililor, in ideea substituirii, pana in anul 2010, a benzinei si a motorinei cu biocombustibil, in proportie de aproximativ 6%.

Din punct de vedere tehnic, autovehiculul care circula cu biodiesel este un autobuz obisnuit, ce foloseste uleiul vegetal in amestec cu motorina. „Autobuzul exista in dotarea noastra si nu a fost nevoie de modificari pentru a putea folosi acest combustibil. Din punctul de vedere al intretinerii nu sunt costuri suplimentare, cu exceptia faptului ca in primele luni trebuie schimbate filtrele de ulei si de motorina mai des pentru ca uleiul are si proprietati detergente”, sustine directorul RATP, Radu Popescu.

In privinta nivelului de emisii poluante, Popescu spune ca nu se poate vorbi deocamdata in cifre concrete pe acest subiect. „Avem nevoie de ceva timp pentru a face o curba a acestor emisii pentru ca de doua ori pe saptamana se iau esantioane, se analizeaza in laborator si probabil la o luna sau la o luna si jumatate putem sa avem un rezultat mai aproape de adevar”, a explicat Popescu.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *