”Tarile Uniunii Europene ar putea importa din Moldova produse agricole ecologice. Aici exista conditii climaterice favorabile, sol fertil, insa producatorii agricoli nu sunt promovati pe piata externa strategic, intr-un mod consolidat”, a mentionat expertul german Hatto Brenner, in contextul trainingului ”Formarea preturilor de export”, care a avut loc pe 29 noiembrie 2012, la Camera de Comert si Industrie a Moldovei.
Sursa citata considera ca fructele, legumele, nucile, vinurile si alte produse alimentare autohtone s-ar putea bucura de succes pe piata comunitara, daca micii producatori s-ar consolida, si-ar eficientiza munca prin implementare know-how-ului si ar fi promovati intr-un mod consolidat, printr-un coordonator unic, in tari concrete, conform unei strategii de marketing bine gandite.
”Imi este cunoscuta situatia din Moldova, deoarece si Germania de est s-a confruntat cu dificultati similare. Este necesar sa aveti o viziune complexa asupra problemei. Fermierii nu au experienta de export. Ei trebuie instruiti pentru ca ei sa-si schimbe mentalitatea si sa abordeze pragmatic agricultura. Puteti prelua experienta Olandei in domeniu”.
Referindu-se la impactul pe care l-ar putea avea asupra sectorului agricol semnarea Acordului de Comert Liber cu UE, Hatto Brenner a spus ca vor exista si unele pierderi, insa, per ansamblu, concurenta libera va stimula dezvoltarea pietei.
”Italia, Spania, Austria, Germania, alte state UE care produc anumite marfuri agricole s-ar putea opune asupra importului de produse similare moldovenesti. In acest caz, intreprinderile din Moldova trebuie sa dea dovada de competitivitate si calitate. Si infiintarea companiilor mixte va permite modernizarea agriculturii.
Avantajul Moldovei este ca, piata UE duce lipsa produselor alimentare sigure, ecologice. Germania importa din China fructe si legume, insa ele au o calitate nesatisfacatoare. Moldova este mult mai aproape de Germania si are premise mult mai mari sa produca alimente ecologice. Scandalurile cu produsele alimentare contaminate sunt din ce in ce mai frecvente, iar in UE nu exista prea multe tari care sa se laude cu o clima favorabila si soluri bune”.
La trainingul ”Formarea preturilor de export” au participat peste 20 de agenti economici din diverse domenii de activitate. Ei au manifestat un interes sporit fata de tema pusa in discutie.
Sergiu Guzun, director al companiei ”Panilino” a afirmat ca, intreprinderea pe care o conduce doreste sa-si extinda piata de desfacere. ”Am implementat standardul international de management al calitatii ISO. Exportam deja produse de panificatie in Romania si negociem cu Rusia si tarile baltice. Particip la seminar pentru a afla modalitatile de formare a preturilor de export, deoarece ne-am confruntat cu anumite dificultati in domeniu. Este o tema actuala, pentru ca ducem lipsa de informatii referitor la acest subiect”.
Seminarul a fost organizat de Camera de Comert si Industrie a Moldovei, cu scopul de a familiariza intreprinzatorii autohtoni cu procesul de formare a preturilor de export si regulile de comert de pe piata internationala.
Hatto Brenner este expert al companiei germane ”AWI”- International Business Services.
www.chamber.md sau pagina CCI pe facebook