Zepelinul se intoarce!

Ineditul mijloc de transport, inventat de fratii Montgolfier in 1783, revine in forta.

Silueta lui masiva in forma de tigara a incantat mai multe generatii de visatori ai aerului si de pasionati ai zborului. Apoi, in urma unui tragic accident, zepelinul a ramas timp de decenii doar o amintire pe o carte postala ingalbenita. Astazi insa, el isi pregateste o relansare spectaculoasa. Mai multe tari, printre care Rusia si Germania, au pus la punct noi modele de zepelinuri.

Data de 6 mai 1937 marcheaza un eveniment teribil din istoria aerostatului in forma de tigara: in timp ce cobora spre Lakehurst (New Jersey), zepelinul Hindenbrug, sau LZ 129, a luat foc, provocand victime, astfel ca increderea in acest mijloc de transport a scazut brusc si drama-tic.

Germania nazista nu se va servi de acest „carnat zburator” (dupa cum il denumea Hitler) decat pentru scopuri propagandistice, desfiintand la un moment dat fabricile de profil. 60 de ani mai tarziu, in aprilie 1997, zepelinul NT al societatii Zeppelin Luftschifftechnik GmbH avea sa se inalte pe cerul Germaniei. A fost momentul reinvierii unei traditii.

Desi mai mic ca dimensiuni decat stramosii sai, masurand „numai” 75 de metri, acest nou aerostat made in Germany beneficiaza de o tehnologie de varf in materie de pilotaj si de orientare prin satelit. Un zepelin la Polul Nord Germania nu a fost insa singura tara care si-a redescoperit interesul pentru balonul asemanator unui trabuc aerian.

Societatea rusa RosAeroSystems s-a lansat in producerea mai multor tipuri de aerostate. Unul dintre ele, AU30, va fi mijlocul de locomotie pentru viitoarea expeditie in Arctica a cercetatorului Jean-Louis Etienne, prevazuta pentru 2008. Britanicii iau si ei parte la aceasta „intrecere” a constructiei de zepelinuri: au anuntat ca anul viitor mai multi entuziasti vor face inconjurul lumii cu Skycat-20. La randul sau, Agentia americana de Cercetari pentru Proiecte Avansate in Aparare (DARPA) ia in calcul idea realizarii unor aerostate de inalta performanta.

Si totusi, de ce revine dirijabilul?

Noile modele de zepelinuri functioneaza cu heliu, element ce prezinta enormul avantaj de a nu fi inflamabil. Apoi, raza de actiune a lor nu este de neglijat: chiar Zeppelin NT (modelul „invechit”) este capabil sa parcurga 900 km, iar Skycat-20 se poate deplasa pe o distanta de 6.000 km, mentinand o viteza de croaziera de 120 km/ora. Argumentul cel mai convingator prin actualitate il constituie faptul ca zepelinul este un mijloc de transport mult mai ecologic decat orice Airbus sau Boeing, care ard tone de kerosen la fiecare zbor.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *