Coalitia pentru Mediu: Romania poate contribui la o productie sustenabila de biocombustibili in UE

0
38
Romania poate contribui la o productie sustenabila de biocombustibili in UE
Romania poate contribui la o productie sustenabila de biocombustibili in UE

Coalitia pentru Mediu din Romania (CMR) a lansat astazi o scrisoare deschisa prin care isi exprima ingrijorarea fata de discutiile ce au loc la nivelul Consiliului UE pe tema biocarburantilor si emisiilor provenite din schimbarea indirecta a utilizarii terenurilor (ILUC). Cele 70 de organizatii neguvernamentale membre ale CMR solicita ministrilor Energiei, Mediului, Agriculturii si Transporturilor sa adopte o pozitie care sa incurajeze o productie sustenabila de biocombustibili in cadrul negocierilor derulate sub egida presedintiei lituaniene a Consiliului UE.

Cel mai recent text propus de Lituania recomanda cresterea productiei de biocarburanti proveniti din culturi alimentare la 7%, cu mult peste nivelul actual de consum si contrar propunerii Comisiei Europene de limitare la 5%. Lituania propune, de asemenea, ca emisiile provenite din schimbarea indirecta a utilizarii terenurilor (ILUC) sa nu se ia in calcul la contorizarea emisiilor provenite din productia si consumul biocarburantilor. In ceea ce priveste biocombustibilii avansati, presedintia lituaniana propune o tinta aditionala, fara a lua in considerare riscurile de mediu ale unora dintre aceste tehnologii.

Potrivit CMR, aceste abordari ar impiedica Uniunea Europeana sa isi atinga scopurile propuse in ceea ce priveste politicile climatice si ar pune in pericol siguranta hranei si mediul. Pentru a realiza o politica de transport care sa reduca emisiile de CO2, consumul de combustibil si poluarea aerului, CMR incurajeaza Guvernul Romaniei sa imbunatateasca propunerile facute de presedintia lituaniana, luand in considerare urmatoarele recomandari:

1. Includerea obligatorie a factorilor ILUC, pentru a ne asigura ca toate aspectele de impact asupra climei, provenite de pe urma biocarburantilor, sunt luate in considerare

Un numar insemnat de studii stiintifice si o serie de institutii reputate (printre care OECD, FAO, JRC, UNEP si Comisia Europeana) indica faptul ca consumul de biocarburanti din UE genereaza emisii importante provenite din schimbarea indirecta a destinatiei terenurilor (ILUC) si poate conduce, in unele cazuri, la depasirea emisiilor de gaze cu efect de sera ale combustibililor fosili.

Prin introducerea obligatorie a emisiilor provenite din ILUC, ne putem asigura ca resursele regenerabile promovate in Europa vor conduce sectorul transportului catre o dezvolare realmente sustenabila, cu emisii scazute.

Afirmatiile reprezentantilor industriei, care sustin ca investitii de miliarde de euro se vor pierde prin introducerea factorilor ILUC, nu au o baza solida de sustinere. O analiza a sectorului transporturilor ne arata ca, de fapt, aproape toate investitiile in infrastructura existenta in prezent vor fi recuperate pana in 2017[1].

2. Reducerea plafonului de biocarburanti care intra in concurenta directa cu productia de alimente pentru teren si culturi

Presedintia Consiliului UE propune cresterea plafonului pentru biocarburanti de prima generatie (obtinuti din culturi destinate hranei) la 7%, in comparatie cu propunerea de 5% a CE. Scaderea arealelor cultivate si a consumului de biocombustibili pe baza de culturi destinate hranei in Europa nu numai ca ar limita emisiile ILUC, dar ar economisi banii guvernelor si contribuabililor si ar despovara o parte din presiunea asupra pietei alimentelor la nivel global.

Nivelurile actuale de consum de biocarburanti costa conducatorii auto si contribuabilii aproximativ 10 miliarde de euro sub forma obligatiilor de consum si a scutirii de taxe[2]. Daca statele membre nu isi revizuiesc pozitia, alte 30 de miliarde de euro vor fi cheltuite pe tehnologii care nu contribuie efectiv la atenuarea efectelor schimbarilor climatice.

Banca Mondiala, OECD, WTO, IFPRI, FMI si alte cinci agentii ale ONU au recomandat guvernelor statelor din G20 sa renunte la impunerea cotelor obligatorii de biocarburanti, specificand ca ”pretul hranei este cu mult mai mare decat ar fi daca nu s-ar produce biocombustibili.”

3. Promovarea alternativelor cu adevarat sustenabile

Presedintia lituaniana propune crearea unei tinte suplimentare destinate numai biocombustibililor avansati si o contabilizare multipla pentru electricitate. Pe de-o parte, aceasta abordare va fi insuficienta pentru ca electricitatea provenita din resurse regenerabile sa atinga maximum de potential. Este nevoie de stimuli mai puternici pentru a inlesni electrificarea din surse de energie regenerabila in UE a transportului feroviar si a celui pe sosea.

Pe de alta parte, stimulii propusi pentru dezvoltarea biocombustibililor avansati produsi din deseuri si reziduuri ar trebui conditionati pentru a se conforma cu practicile managementului sustenabil al terenurilor, insemnand protejarea ecosistemelor agricole si a celor forestiere si respectarea principiului de folosire eficienta a resurselor si a ierarhiei deseurilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here