Seminţele de chia, miraculoase pentru sănătate. Conţin de 5 ori mai mult calciu decât laptele
Seminţele de chia, miraculoase pentru sănătate. Conţin de 5 ori mai mult calciu decât laptele
Semintele de chia, miraculoase pentru sanatate. Contin de 5 ori mai mult calciu decat laptele
Semintele de chia, miraculoase pentru sanatate. Contin de 5 ori mai mult calciu decat laptele

Desi inca nu sunt foarte populare in dieta romanilor, semintele de chia au un continut bogat in fibre, acizi grasi omega-3 (scad colesterolul rau), proteine, vitamine (A, B, E, D), antioxidanti si minerale (calciu, fosfor, potasiu, sulf, fier, iod, cupru, zinc, sodiu, magneziu, mangan), care le recomanda a fi miraculoase pentru sanatate.

Semintele de chia sunt niste seminte mici si negre ce provin de la o planta denumita Salvia Hispanica, inrudita cu menta. Planta este originara din America de Sud semintele de chia fiind un aliment important pentru azteci si maiasi in vremurile de demult. Acestia le apreciau pentru capacitatea lor de a furniza energie substantiala… de fapt, chia inseamna putere in limba veche a maiasilor.

In ciuda vechimii lor istorice ca mostra alimentara, doar recent au fost recunoscute ca superalimente iar in ultimii ani popularitatea lor a explodat de-a dreptul si sunt in prezent consumate de toti oamenii preocupati de sanatate pretutindeni in lume, scrie viataverdeviu. Semintele de chia sunt micute si par nesemnificative, insa sunt un cocktail de nutrienti puternici. Semintele de chia sunt foarte bogate in nutrienti: au de 30 ori mai multi antioxidanti decat afinele, de 5 ori mai mult calciu decat laptele, de 3 ori mai mult fier decat spanacul, de 14 ori mai mult magneziu decat broccoli si de 8 ori mai mult omega 3 decat somonul.

Valori nutritive

O portie de 30 grame de seminte de chia contine:

Fibre: 11 grame.

Proteine: 4 grame.

Grasimi: 9 grame (din care 5 sunt Omega-3).

Calciu: 18% din DZR (doza zilnica recomandata).

Mangan: 30% din DZR.

Magneziu: 30% din DZR.

Fosfor: 27% din DZR.

Mai contin si cantitati semnificative de Zinc, Vitamina B3 (Niacina), Potasiu, Vitamina B1 (Tiamina) si Vitamina B2.

 

Beneficii

 

Alunga pofta de mancare si previne ingrasarea

Celebrul Dr. Oz recomanda consumul a doua linguri cu seminte de chia la micul dejun, pentru ca ajuta la un control mai bun al glicemiei si au rolul de a alunga pofta de mancare. Datorita continutului bogat in fibre solubile, semintele de chia confera o senzatie de satietate, regleaza nivelul glicemiei, scad colesterolul rau si impiedica absorbtia grasimilor. Amesteca doua linguri cu seminte de chia intr-un pahar cu apa si bea-l dimineata, la micul dejun, recomanda eva.ro, citand una dintre retetele minune ale doctorului Oz. Fibrele din chia nu duc la cresterea zaharului din sange, nu au nevoie de insulina pentru a fi distribuite, deci nu ar trebui luate in calcul ca si carbohidrati. Continutul real de carbohidrati este de 1 gram la 30, ceea ce este foarte scazut. Acest lucru face din semintele de chia un aliment cu continut scazut de carbohidrati. Datorita continutului bogat in fibre, semintele de chia pot absorbi apa de pana la 10-12 ori greutatea lor, devenind gelatinoase si marindu-se in stomac. Maresc satietatea, scad absorbtia mancarii si ajuta, implicit, la un consum mai scazut de calorii.

Imbunatateste calitatea somnului

Semintele de chia contin triptofan, o substanta care determina cresterea nivelului de melatonina si serotonina. Acest lucru te va ajuta sa ai un somn odihnitor si sa te trezesti plina de energie dimineata. Triptofanul se mai regaseste in carnea de curcan, insa semintele de chia au o cantitate dubla.

3. Redau stralucirea si vitalitatea parului

Datorita continutului bogat in proteine complete, semintele de chia au grija de sanatatea parului tau, redandu-i stralucirea si vitalitatea.

4. Previn inflamatiile in corp

Datorita continutului bogat in proteine de calitate, acizi grasi omega-3 si multitudinea de vitamine si minerale, semintele de chia furnizeaza energie pe tot parcursul zilei si previn inflamatiile in corp. Consuma zilnic doua linguri cu seminte de chia in diverse preparate.

5. Perfecte pentru exfolierea tenului

Poti sa prepari un scrub perfect din seminte de chia pentru a exfolia tenul de celulele moarte. Amesteca 2 linguri de seminte de chia cu 1/2 cana cu ulei de masline/cocos si 1 lingurita cu zeama de lamaie. Lasa amestecul sa stea putin pentru a obtine o consistenta gelatinoasa.

6. Semintele de chia furnizeaza un volum urias de nutrienti cu un aport foarte redus de calorii

Doua linguri de chia furnizeaza doar 137 de calorii si un singur gram de carbohidrati digerabili, dar daca ar fi sa scadem fibrele, care nu tot timpul ajung sa fie transformate in calorii pentru corp, semintele de chia contin doar 101 calorii la 30 de grame. Si pentru ca totul sa fie de-a dreptul perfect, semintele de chia sunt un aliment “integral”, crescute de regula organic, nu sunt modificate genetic si nu contin gluten.

7. Contin foarte multi antioxidanti

Acesti antioxidanti protejeaza de rancezeala grasimile delicate din seminte si lupta contra radicalilor liberi, care pot deteriora moleculele din celule, favorizeaza imbatranirea si aparitia unor boli precum cancerul.

8. Previn bolile de inima si diabetul de tip 2

Datorita faptului ca semintele de chia sunt bogate in fibre, proteine si Omega-3, acestea imbunatatesc  metabolismul corpului. In doua studii diferite, o dieta cu seminte de chia, proteina din soia, ovaz si nopalin, s-a dovedit ca reduce colesterolul LDL si trigliceride, mareste colesterolul HDL si reduce inflamatiile (23, 24). Studiile pe hamsteri au aratat ca semintele de chia reduc trigliceridele, cresc colesterolul HDL (“bun”) si reduc inflamatiile, rezistenta la insulina si grasimea abdominala.

Cum se mananca

Semintele de chia sunt incredibil de usor de incorporat in dieta zilnica. Avand un gust neutru, semintele pot fi adaugate practic la orice. Nu trebuie macinate precum semintele de in, ceea ce le face usor de preparat. Pot fi mancate crude, inmuiate in suc, adaugate la budinci, sau la mancaruri gatite. Le poti presara peste cereale, in iaurt, peste legume sau orez. Datorita capacitatii lor de a absorbi atat apa, cat si grasimea, pot fi folosite pentru ingrosarea sosurilor, sau chiar ca inlocuitor de oua in retete. Pot fi amestecate cu apa pentru a le face gelatinoase. Adaugarea de seminte de chia la retete le va creste drastic valoarea nutritiva. O doza zilnica recomandata este de 20 g de seminte de chia, de doua ori pe zi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here