Alimente de calitate

Bogatia resurselor agroalimentare a tarii noastre trebuie transformata intr-o sursa de profit pentru toti factorii implicati, printr-un management eficient. Intelegerea naturii complexe a domeniului alimentatiei se bazeaza pe cunoasterea intregii retele, mai mult decat pe lanturile simple care o alcatuiesc.
alimente de calitate
Lantul alimentar cuprinde, in general, toti participantii si procesele implicate in productia alimentara, de la producatorii primari (agricultori, fermieri), procesatori (companii ce fabrica alimente), comercianti (firme si lanturi de distributie) pana la consumatorul final.

Un management eficient al lantului alimentar necesita competente multidisciplinare si reprezinta o provocare pentru viitorul sectorului agroalimentar autohton. Un astfel de management presupune oameni bine pregatiti in diferite domenii, capabili sa implementeze cu succes tehnologii moderne de procesare, bune practici financiare, eficienta economica, marketing si practici privind protectia mediului. Directiile de actiune ale managementului eficient al lantului alimentar sunt: siguranta alimentara: cadrul legal general, managementul calitatii si al riscului, trasabilitatea, protectia marcii si responsabilitatea; calitatea: senzoriala (gust, miros, aspect, structura), igienica (lipsa reziduurilor etc.), nutritiva (caracteristici nutritionale), reputatie, recunoasterea marcii si productie durabila; eficienta: flexibilitate, oferta continua, volum mare si pret mic.

Aceste directii afecteaza „jucatorii” implicati la toate nivelurile lantului. In viitor, un obiectiv important al industriei de profil va fi acela de a gestiona diferitele interese ale participantilor individuali de pe piata in ce priveste activitatile economice, de mediu, etice si de a examina felul in care acestea pot sa influenteze cat mai intens obtinerea de rezultate care sa creasca beneficiile consumatorilor, in timp ce aduc, de asemenea, beneficii si producatorilor. Conflictele asociate cu practicile concurentiale, dinamica pietei si legislatia in vigoare, trebuie sa fie rezolvate impreuna cu acelea care rezulta din cererile societatii si perceptia publica. Integrarea unei companii in lantul alimentar intalneste bariere manageriale care constau in primul rand in oferta slaba de materii prime atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ, precum si de lipsa personalului calificat.

MASURI CE TREBUIE LUATE
Implementarea unor controale eficiente ale calitatii alimentelor poate fi garantata numai prin avansarea continua, din ce in ce mai sofisticata si bine coordonata, a sistemelor de management al lantului alimentar, inclusiv sistemele de management al calitatii, al sigurantei alimentare si managementul de mediu. In final, coordonarea valorii lantului alimentar trebuie sa aiba ca rezultat crearea unei valori aditionale, suplimentare nevoilor de baza pentru asigurarea sigurantei si calitatii alimentelor. Consideratiile asupra raportului cost/beneficiu al companiilor trebuie extinse in tot lantul agroalimentar. Dezvoltarea si implementarea acestor noi procese economice vor necesita sprijin din partea diferitelor discipline fundamentale ale stiintei. Cercetarea in domeniul agroalimentar trebuie sa identifice politicile de asigurare a securitatii si sigurantei alimentare si conduce la cresterea competitivitatii industriei procesatoare de alimente.

Datorita structurii industriei agroalimentare, sunt necesare eforturi substantiale pentru a transfera rezultatele din cercetare-dezvoltare in special catre IMM-uri. Pentru a defini domeniile de succes ale cercetarii, trebuie sa fie identificate cerintele si nevoile consumatorilor, cei pentru care se produc alimentele. Reprezentantii autoritatilor centrale care elaboreaza politicile, precum si companiile trebuie sa fie pusi in situatia de a face distinctie intre rolul organizatiilor de consumatori si comportamentul consumatorilor individuali la punctele de vanzare.

NECESITATILE SISTEMULUI
Pentru dezvoltarea si exploatarea lantului alimentar si a retelei in totalitate trebuie sa se tina cont de cresterea cererilor consumatorilor privind dezvoltarea de produse si servicii inovative, cresterea cererii de activitati tip retea, influenta tehnologiilor de informare si comunicare asupra tranzactiilor intre companii si logistica acestora, mecanisme noi organizationale si tehnice pentru feedback, comunicare, sisteme de conversie, sisteme de trasabilitate si de supraveghere a calitatii, integrarea sistemelor de management al productiei de alimente, cererea pietei pentru managementul eficient al lantului alimentar in ce priveste inovarea proceselor si produselor si atragerea efectelor colaterale.

Cerinta de schimbare a rolului alimentelor necesita schimbare si in domeniul comercial, si anume: de la pietele bazate pe oferta, in prezent, la cele bazate pe cerere, in viitor. Va fi necesar sa se ia in considerare punctul de vedere al consumatorului la fiecare etapa a dezvoltarii, procesarii si marketingului produselor alimentare. In concluzie, pentru un management eficient al lantului alimentar, toate greutatile aparute vor fi tratate ca simple provocari ce trebuie depasite prin imbunatatirea capacitatii manageriale a celor implicati si care doar printr-o colaborare efectiva vor avea puterea de a raspunde semnalelor pietei, cerintelor unei legislatii tot mai restrictive si, bineinteles, pretentiilor si asteptarilor consumatorilor.

Sursa: Jurnalul National

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *