Cum facem avioanele sa mearga cu lemne? Inventia ne-ar putea ajuta sa scapam de dependenta de petrol

0
381
Pilo?ii ?i personalul de la bordul avioanelor sunt de dou? ori mai expu?i riscului de a dezvolta cancer de piele decât restul popula?iei, potrivit analizei rezultatelor a 19 studii efectuate pe mai bine de 266.000 de persoane, transmite AFP. Acest fenomen este pus pe seama expunerii mai mari la razele ultraviolete ale soarelui, care trec prin hublourile sau prin geamul de la cabina avionului care zboar? la mare altitudine. La 9.000 de metri, altitudinea la care zboar? majoritatea avioanelor comerciale, intensitatea razelor ultraviolete — a c?ror ac?iune cancerigen? este cunoscut? — este de dou? ori mai mare decât la sol, relev? cercet?torii. Aceste niveluri pot fi ?i mai ridicate atunci când avioanele se deplaseaz? deasupra stratului de nori care pot, asemeni unei oglinzi, reflecta pân? la 85% din razele ultraviolete. Publicate în Journal of the American Medical Association (JAMA), Dermatology, studiul 'are implica?ii importante pentru medicina muncii ?i pentru protec?ia acestei categorii profesionale', a afirmat principalul autor al cercet?rii, Martina Sanlorenzo, de la Universitatea California din San Francisco.
Piloții și personalul de la bordul avioanelor sunt de două ori mai expuși riscului de a dezvolta cancer de piele decât restul populației, potrivit analizei rezultatelor a 19 studii efectuate pe mai bine de 266.000 de persoane, transmite AFP. Acest fenomen este pus pe seama expunerii mai mari la razele ultraviolete ale soarelui, care trec prin hublourile sau prin geamul de la cabina avionului care zboară la mare altitudine. La 9.000 de metri, altitudinea la care zboară majoritatea avioanelor comerciale, intensitatea razelor ultraviolete — a căror acțiune cancerigenă este cunoscută — este de două ori mai mare decât la sol, relevă cercetătorii. Aceste niveluri pot fi și mai ridicate atunci când avioanele se deplasează deasupra stratului de nori care pot, asemeni unei oglinzi, reflecta până la 85% din razele ultraviolete. Publicate în Journal of the American Medical Association (JAMA), Dermatology, studiul 'are implicații importante pentru medicina muncii și pentru protecția acestei categorii profesionale', a afirmat principalul autor al cercetării, Martina Sanlorenzo, de la Universitatea California din San Francisco.
Cum facem avioanele sa mearga cu lemne? Inventia ne-ar putea ajuta sa scapam de dependenta de petrol
Cum facem avioanele sa mearga cu lemne? Inventia ne-ar putea ajuta sa scapam de dependenta de petrol

Cererea mare de combustibil impune depasirea fazei actuale, in care folosim biocarburanti precum etanolul din porumb sau bio-dieselul obtinut din plante oleaginoase. Specialistii incearca sa rezolve situatia dezvoltand biocombustibili mai avansati, din materii prime precum biomasa lignocelulozica, inclusiv pentru utilizarea in aviatie, unde cererea este tot mai mare.

Oameni de stiinta de la mai multe universitati, sub conducerea lui George Huber, profesor de chimie s bioinginerie la University of Wisconsin-Madison, si-au unit eforturile pentru a pune la punct o noua tehnologie, capabila sa transforme biomasa lignocelulozica in combustibil pentru avioane, cu ajutorul chimiei catalitice. Metoda a fost prezentata in jurnalul Energy & Environmental Science .

Biomasa lignocelulozica reprezinta materia vegetala prezenta in structura plantelor, in parti precum tulpina plantelor erbacee, lemnul copacilor s.a. Este o resursa extrem de abundenta pe Pamant; partile necomestibile ale plantelor alimentare, rumegusul de lemn si alte resturi pot fi utilizate ca materie prima in industria carburantilor. Din ea se pot obtine diferite tipuri de combustibili si alte substante chimice utile, insa, cu metodele utilizate in prezent, aceste produse nu erau mai ieftine decat cele analoage obtinute din petrol.

Echipa prof. Huber a imaginat insa o metoda promitatoare de a obtine, prin prelucrarea biomasei lignocelulozice, combustibil pentru avioane.

In cadrul acestei metode, furfurolul si acidul levulinic, doua substante ce provin din zaharurile complexe continute in biomasa, sunt transformate intr-un amestec de compusi foarte similar cu cei din combustibilul aviatic derivat din petrol.

Analiza economica arata ca, prin acest procedeu, s-ar putea obtine biocombustibil pentru avioane la un pret competitiv.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.