Cererea mare de combustibil impune depasirea fazei actuale, in care folosim biocarburanti precum etanolul din porumb sau bio-dieselul obtinut din plante oleaginoase. Specialistii incearca sa rezolve situatia dezvoltand biocombustibili mai avansati, din materii prime precum biomasa lignocelulozica, inclusiv pentru utilizarea in aviatie, unde cererea este tot mai mare.
Oameni de stiinta de la mai multe universitati, sub conducerea lui George Huber, profesor de chimie s bioinginerie la University of Wisconsin-Madison, si-au unit eforturile pentru a pune la punct o noua tehnologie, capabila sa transforme biomasa lignocelulozica in combustibil pentru avioane, cu ajutorul chimiei catalitice. Metoda a fost prezentata in jurnalul Energy & Environmental Science .
Biomasa lignocelulozica reprezinta materia vegetala prezenta in structura plantelor, in parti precum tulpina plantelor erbacee, lemnul copacilor s.a. Este o resursa extrem de abundenta pe Pamant; partile necomestibile ale plantelor alimentare, rumegusul de lemn si alte resturi pot fi utilizate ca materie prima in industria carburantilor. Din ea se pot obtine diferite tipuri de combustibili si alte substante chimice utile, insa, cu metodele utilizate in prezent, aceste produse nu erau mai ieftine decat cele analoage obtinute din petrol.
Echipa prof. Huber a imaginat insa o metoda promitatoare de a obtine, prin prelucrarea biomasei lignocelulozice, combustibil pentru avioane.
In cadrul acestei metode, furfurolul si acidul levulinic, doua substante ce provin din zaharurile complexe continute in biomasa, sunt transformate intr-un amestec de compusi foarte similar cu cei din combustibilul aviatic derivat din petrol.
Analiza economica arata ca, prin acest procedeu, s-ar putea obtine biocombustibil pentru avioane la un pret competitiv.