Mierea cu hribi din Salaj este, in opinia celor care o produc si o comercializeaza, cel mai exclusivist produs de gen din Europa, nu atat prin pretul sau ce ar putea fi considerat exorbitant, cat mai ales prin forma de prezentare, respectiv recipientul de sticla unicat, decorat cu argint si incadrat intr-o rama de lemn de stejar, cumparatorul primind si o lingurita de argint, un saculet de panza tesuta in razboi, alaturi de cinci stejari ce se planteaza in numele sau.
Combinarea mierii de albine cu diferite alte ingrediente nu este una neobisnuita, insa asocierea ei cu hribi de padure ii apartine unui tanar intreprinzator din Salaj, Alin Prunean, ce si-a dorit sa dea astfel o alta valoare atat unor produse deosebite de la noi, promovand totodata mestesugurile locale.
„Am vazut undeva miere cu trufe si nu mi s-a parut deloc spectaculos. Am degustat-o si nu a fost nimic care sa ma impresioneze. Atunci m-am gandit sa incerc combinatia cu hribi — eu sunt si un amator de ciuperci de padure. Gustul e foarte interesant. Prima data cand gusti e dulce, iar dupa cateva secunde simti aroma de hribi de padure. Hribii sunt uscati partial si, dupa doua luni de stat in miere, aceasta va extrage aroma lor si va prinde gustul de hribi. (…) Ideea a aparut din dorinta de a promova produsele locale realizate de micii producatori. E un produs care promoveaza si mestesuguri, traditii si obiceiuri, pentru ca in pachet, pe langa miere de salcam simpla, cu hribi de padure sau prune uscate, avem un recipient de sticla realizat manual, de un artist sticlar, la Selimbar, avem o rama de stejar, o lingurita din argint masiv realizata intr-un mic atelier la Turda, un saculet de panza tesuta in razboi la Cizer, in care punem lingurita, si, sigur ca pentru fiecare produs vandut plantam cinci stejari ce poarta numele cumparatorului. In felul acesta avem grija si de mediu si de ceea ce distrugem poate zi de zi prin ambalarea produselor sau prin ceea ce facem”, a explicat producatorul, pentru AGERPRES.
Mierea utilizata e colectata de pe Valea Barcaului, o zona din Salaj unde exista multi apicultori, ce sunt astfel sustinuti in practicarea acestei meserii. Ciupercile de padure sunt recoltate din padurile judetului.
„Mierea e de pe Valea Barcaului. Sunt multi apicultori in zona si incercam sa-i sustinem prin faptul ca le dam un pret peste cel al pietei pe miere, dar le cerem o calitate superioara si practici corecte fata de albine si de mediu. E un schimb. Platim un pret mai bun, dar cerem calitate si ne selectam furnizorii. Ciupercile sau hribii de padure sunt un produs cu care Romania ar trebui sa se mandreasca. Din pacate, ciupercile pleaca de la noi neprocesate, dupa care se intorc in tara ambalate, cu valoare adaugata mare. Cred ca Romania e cel mai mare furnizori de hribi din Europa, dar din pacate doar ca materie prima. Ideal ar fi sa le procesam si sa le vindem mai apoi”, afirma acesta.
Mierea cu hribi de padure, considerata de Alin Prunean cel mai exclusivist produs din Europa, a fost lansata la un targ international — SIAL Paris, in 2012, sub denumirea The Art of DAR. De la lansare si pana in prezent a fost apreciata atat pentru gustul sau deosebit, cat si pentru modul inedit de prezentare.
„Avem clienti gen ‘corporate’, firme care cumpara produsul si nu le vine sa creada ca se poate face in Romania ceva asa inovativ si la asemenea standarde. Avem si clienti persoane fizice, si din Romania, si din afara tarii. Asocierea cu Transilvania cred ca e benefica. Am un client care a si venit din Anglia in Romania, ca sa vada Transilvania, pornind de la acest produs. Asta e si ceea ce ne dorim, nu doar sa vindem un produs local, ci sa facem o legatura intre cumparator si locul de unde este produsul. (…) De cele mai multe ori in tara am livrat personal produsul, pentru ca ne dorim sa cunoastem cumparatorul, mai ales ca fiecare din acestia devine ‘proprietarul’ a cinci stejari. Ultimul client, de exemplu, a fost din Targu Neamt, o doamna care a vrut patru produse. Ne-am intalnit la Bucuresti si a fost foarte incantata de produs. Dansa isi astepta copiii sa se intoarca din strainatate si nu stia ce cadou sa le faca de sarbatori si pana la urma a ajuns la noi. A comandat miere de salcam cu cacao — standardul e de salcam, cu prune uscate sau cu hribi, dar ea a vrut cu cacao, fiind foarte incantata de gust”, mentioneaza Alin Prunean.
Faptul ca a reusit sa atraga atentia lumii cu acest produs este confirmat nu doar de laude, ci si de criticile ce s-au facut auzite privitoare la pretul de comercializare, ce este de circa 1.600 de lei pentru un produs.
„Mai sunt comentarii la adresa pretului. Unii spun ca am exagerat. N-am nicio remuscare legata de pret, pentru ca stiu ce inseamna produsul, care e manopera si ce mesaj poarta produsul, partea de plantari din spate, partea de intretinere a acestora. E foarte ciudat ca un roman comenteaza negativ cand vede un produs ce costa in jur de 1.600 de lei. Probabil acelasi comentator acid e foarte incantat de un telefon de 2.000-3.000 de lei si nu are nimic critic la adresa unui produs din import, facut pe un vapor, ce nu aduce aproape nimic economiei romanesti. Criticile se compenseaza cu aprecierile. Chiar am dus o miere cu hribi de padure intr-o mare agentie de publicitate din Bucuresti si nu le venea sa creada ca avem asa ceva”, explica producatorul.
Mai mult decat atat, exista si componenta sociala de care putina lume stie, mierea cu hribi de padure fiind doar varful de gama al unei intreprinderi sociale din Valcau de Jos, care prelucreaza produse apicole si scoate pe piata o linie variata si inedita de mixuri ce pun in valoare mierea romaneasca.
„Acesta este produsul de varf, dar in spate sunt si alte produse diverse: o gama terapeutica ce cuprinde mierea cu polen si propolis, mierea cu nuca si propolis, mierea cu prune uscate, dar si alte produse deosebite din zona ‘gourmet’, precum mierea cu cafea, chimen, anason stelat si, mai nou, mierea cu cacao. Toate acestea le preparam la o intreprindere sociala din Valcau de Jos, prin care ne-am propus crearea de locuri de munca si sprijinirea grupurilor vulnerabile — daca vorbim de exemplu de femei de peste 55 de ani care nu-si gasesc un loc de munca. Parte din profit se reinvesteste in educatia tinerilor din comunitate, care cred ca e foarte importanta. Anul trecut am sprijinit trimiterea a 10 copii intr-o tabara. E vorba de copii care au implinit 18 ani si n-au fost intr-o excursie sau o tabara”, subliniaza Alin Prunean.
Una peste alta, mierea cu hribi de padure din Salaj se doreste a fi nu doar simbolul exclusivitatii si calitatii, ci in primul rand un produs unicat ce uneste natura si obiceiurile din Transilvania, pentru a le face cunoscute in Europa si in intreaga lume.