PE a adoptat ieri pachetul privind schimbarile climatice, obiectivul UE pana in anul 2020 fiind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu 20%, cresterea ponderii energiilor regenerabile la 20% din mixul energetic si imbunatatirea eficientei energetice cu 20%.
Prima propunere vizeaza revizuirea sistemului european de comercializare a cotelor de emisii (ETS). In prezent, in cadrul sistemului european de comercializare a cotelor de emisii, Planurile Nationale de Alocare – pregatite de statele membre si aprobate de Comisia Europeana – definesc alocatii privind cantitatea de CO2 pe care fiecare stat si fiecare industrie le poate emite. Cand companiile emit mai mult, acestea sunt nevoite sa cumpere certificate. Daca emit mai putin, pot sa isi vanda alocatiile neutilizate. O alocatie de o tona de CO2 costa in momentul de fata 28 de euro. Scopul sistemului european de comercializare a cotelor de emisii este de a convinge industria sa reduca emisiile de gaz cu efect de sera. Astfel, investitiile care duc la economisirea de CO2 devin mai atractive din punct de vedere economic. In prezent, sistemul ETS se aplica la 10.000 de instalatii din sectorul energetic si industrial, care impreuna cauzeaza aproximativ 50% din emisiile UE si 40% din totalul emisiilor de gaze cu efect de sera. Restul de 60% va fi gestionat de decizia privind eforturile comune de reducere a gazelor cu efect de sera. In prima si a doua perioada de comercializare a ETS (2005-2012) majoritatea permiselor sunt alocate in mod gratuit.
CAPTAREA SI STOCAREA CO2
Cea de-a doua propunere vizeaza eforturile comune in vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera. Propunerea de decizie privind distribuirea eforturilor determina obiective obligatorii pentru statele membre in vederea reducerii emisiilor de gaz cu efect de sera, in perioada 2013-2020, in domeniile care nu sunt incluse in sistemul ETS (transport rutier si maritim, cladiri, servicii, agricultura si instalatii industriale mici). Aceste sectoare produc aproximativ 60% din emisiile UE.
Decizia prevede reducerea emisiilor gazelor cu efect de sera in functie de produsul intern brut, obiectivul fiind de a reduce in medie cu 10%, in perioada 2013-2020, pentru a atinge obiectivul general UE de reducere cu 20%.
Cea de-a treia propunere legislativa vizeaza captarea si stocarea dioxidului de carbon, o tehnologie care impiedica eliberarea in atmosfera a bioxidului de carbon rezultat din arderea combustibililor fosili – in principal, a carbunelui. Tehnologia se foloseste deja, dar la scara redusa. Deoarece dioxidul de carbon este un gaz cu efect de sera important, se considera ca tehnologia captarii si stocarii CO2 ar putea contribui la limitarea emisiilor de gaze cu efect de sera (cu 15% pana la 55%), prin urmare la combaterea incalzirii globale.
STANDARDE PENTRU MASINILE NOI
Cea de-a patra propunere vizeaza promovarea utilizarii energiei din surse regenerabile. Acordul convenit prevede ca pana in 2020 ponderea energiilor regenerabile (combustibili bio, electricitate si hidrogen produse din surse regenerabile) in domeniul transportului sa creasca la 10%.
Cea de-a cincea initiativa legislativa vizeaza stabilirea standardelor de performanta privind emisiile pentru autoturismele noi. Potrivit PE, autoturismele produc 12% din emisiile de bioxid de carbon in UE. Dar in timp ce Uniunea Europeana a redus emisiile cu efect de sera cu aproximativ 5% in perioada 1990-2004, emisiile provenite din transportul rutier au crescut cu 26%.
A sasea initiativa are in vedere monitorizarea si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera care provin din utilizarea carburantilor.
Sursa: Jurnalul National