Zece cauze ale incalzirii globale

drumul lemnuluiIncalzirea globala este un subiect zgomotos – pornind din laboratoarele stintifice pana la dezbateri prezidentiale, subiectul incalzirii globale starneste preocupari in intreaga lume.  Necontrolata, incalzirea globala sta sa ameninte binele omenirii.

 

Tot ce este legat de incalzirea globala este controversat – cauzele, efectele si chiar insasi existenta acestui fenomen sunt puse sub semnul intrebarii. Unii o pun pe seama petrolului, altii isi indreapta acuzatiile fata de carbuni si aproape toti sunt de acord ca achizitionarea unei masini hibrid este de bun augur. Dar sunt acestea oare cauzele primare ale incalzirii globale? Oare noul si „chipesul” Prius este in stare sa reduca amprenta de carbon?
In mod surprinzator, rapsunsul este Nu la ambele intrebari. Cauzele principale ale incalzirii globale sunt mult mai interesante si mult mai diverse decat raspunsurile „carbunii” sau „petrolul”.

Articolul identifica zece cauze socante, neobisnuite si chiar amuzante.

1.Energia nucleara

Unii privesc puterea nucleara ca un panaceu impotriva crizei energetice, cand aceasta , de fapt, cauzeaza mai multe probleme de mediu decat rezolva. Puterea nucleara se bazeaza pe uraniu -un metal greu- pentru a realiza reactia nucleara. In timp ce puterea nucleara este o sursa de energie nepoluanta, procesul de productie este cu mult mai poluant.
Procesarea uraniului este o sursa importanta de poluare a aerului prin emisia de gaze precum oxidul de nitrogen si dioxidul de sulf. Efectul negativ al oxidului de nitrogen asupra incalzirii globale este de 296 de ori mai puternic decat cel al dioxidului de carbon produs de toate masinile din Statele Unite la un loc.

2. Vacile

Metanul – un gaz din grupa hidrocarburilor care se formeaza, pe langa altele, din materia organica aflata in descompunere – genereaza peste 18% din gazele cu efect de sera pe plan global. Animale precum vacile si oile sunt responsabile de formarea a 20% din emisiile globale de metan, eliminand-ul prin flatulenta. Cercetatorii au descoperit ca o vaca matura poate elimina intre 400 si 500 de litri de metan pe zi. Metanul are un efect pe termen lung de 25 de ori mai puternic decat cel al dioxidului de carbon.

3. Fermele

Conform lui Gabrielle Walker, agricultura aduce un aport de 13% la emisiile globale cu efect de sera – aproximativ aceeasi cantitate ca si transportul cu vehicule. Acest fapt se datoreaza gazului metan. Plantele proceseaza nutrientii obtinuti prin radacini si produc metan ca gaz rezidual. Nivelul metanului se datoreaza in parte si ingrasemintelor utilizate – plantele pentru care se foloseste ingrasemant pe baza de metan emit cu 49% mai mult metan decat cele care nu primesc un astfel de ingrasemant .

4.Industria lemnului

Daca un copac cade in padure dar nu il aude nimeni, acesta este totusi daunator mediului?
Industria lemnului aduce doua deservicii importante mediului.
In primul rand, ustensilele folosite pentru taierea si cultivarea copacilor dauneaza mediului inconjurator deoarece acestea functioneaza pe baza de combustibili diesel pe care ii consuma in cantitati foarte mari si care emana gaze extrem de poluante. Mai important este faptul ca acestea afecteaza si improspatarea aerului. Copacii transforma in mod natural dioxidul de carbon in oxigen prin procesul de respiratie. Cu toate acestea, tocmai copacii, cei care absorb dioxidul de carbon si elimina oxigen in atmosfera sunt acum taiati .
Din acest motiv industria lemnului are un aport de 16% la dioxidul de carbon din atmosfera.

5. Cerul poluat

De cate ori nu am vazut la televizor o reclama pentru ultimul model de masina hibrid? Mesaje cu interminabile garantii despre kilometrajul de gaz, rostite cu o viteza de 800 de cuvinte pe minut, ne dau impresia ca investitia prietenoasa cu mediul face toti banii. Dar inafara de masini, ce ziceti de avioane? Poluarea aviatica a crescut mai repede decat orice alta sursa de gaze cu efect de sera. Intre 1990 si 2004, numarul persoanelor care folosesc acest mijloc de transport a crescut cu 120% iar energia consumata de avioane a crescut si ea cu 79%. Emisiile de dioxid de carbon care au rezultat s-au marit considerabil, totalizand 1772954545.45 kg in 2004 si sunt inca in crestere. Se preconizeaza ca industria aviatica isi va tripla numarul de pasageri in urmatorii 20 de ani, lucru ce va cauza si o crestere a emisiilor de gaze.

6.Costumul si cravata

La serviciu trebuie sa ne imbracam in fiecare zi casual ca in zilele de vineri? Majoritatea ar spune da, insa acum exista si un motiv pentru asta.
Costumele si cravatele contribuie de fapt la incalzirea globala. Faptul se datoreaza culorilor in general inchise ale acestora care absorb in mod semnificativ o cantitate mai mare de caldura decat hainele de culori deschise. Aceasta caldura este apoi transportata in incinta birourilor, fapt ce solicita mai mult aparatele de aer conditionat si in acelasi timp creste energia consumata.

7.Armata

In SUA Industria militara este cea mai putin prietenoasa mediului. Emisiile sunt atat de nocive incat a fost necesara o scutire din partea Agentiei pentru Protectia Mediului pe motive de securitate nationala pentru a evita punerea sub acuzatie pentru folosirea unor masini iesite din uz si periculoase pentru mediu.
Armata luase in calcul la un anumit moment sa inlocuiasca cel mai mare consumator de combustibil si anume motorul tancului Abrams cu unul mai eficient. Conducerea armatei s-a opus datorita costurilor prea ridicate. De curand, armata a anulat un program de producere a unor masini Hummer militare hibride si a scos de pe lista de prioritati dezvoltarea unor alte camioane hibride de gabarit mediu si mare. Tancurile si vehicolele militare produc foarte mari cantitati de carbon in SUA si reprezinta o amenintare semnificativa fata de mediul inconjurator.

8.Orasele

Urban Heat Island (efectul de insula de caldura) – nu este un alt reality show de proasta calitate ci una dintre cauzele incalzirii globale. Efectul de insula de caldura se produce in locurile foarte dezvoltate. Cladirile inalte din multe spatii urbane prezinta numeroase suprafete de reflectare si absorbtie a luminii soarelui ceea ce creste gradul de incalzire a suprafetelor urbane. Cladirile devin si o stavila in fata vantului, impiedicand astfel racorirea acestor zone. Caldura reziduala de la automobile, aerul conditionat , industria contribuie si ele la efectul de insula de caldura.
Agentia pentru Protectia Mediului ne informeaza asupra acestui fenomen: Efectul de insula de caldura apare atunci cand vegetatia este inlocuita cu asfalt si beton pentru drumuri, cladiri si alte structuri necesare pentru a face fata populatiei in crestere. Aceste suprafete absorb -mai degraba decat sa reflecte – caldura soarelui , cauzand cresterea temperaturilor de pe suprafete si din ambient.

9.Calculatoarele

Calculatorul personal este o sursa semnificativa de consum de energie. Factori precum rezolutia foarte inalta a ecranului combinata cu o grafica de mare fidelitate fac ca industria IT sa contribuie cu cateva procente la emisiile de dioxid de carbon. In plus, multi utilizatori aleg sa isi lase calculatoarele in modul „idle” sau „hibernate” in speranta de a reduce consumul de energie. Gresit- aceste moduri de lucru ale calculatorului folosesc cam aceleasi cantitati de energie pentru a mentine in lucru programele din calculator numai ca monitorul este stins. Inchiderea calculatorului este una dintre singurele si cele mai eficiente modalitati de a va reduce amprenta de carbon.

10. Masinile hibrid

Hybrid Cars are extremely counter intuitive. While in one moment being touted by car companies as a way to significantly reduce your carbon footprint, the reality is hybrid cars are „one of the most environmentally damaging processes seen today.” Well, not the car itself; production of the nickel-battery for the car.
Masinile hibride sunt extrem de contraintuitive. In timp ce companiile de automobile isi impun acest produs deoarece reduce semnificativ de mult amprenta de carbon, in realitate masinile hibride cauzeaza cele mai daunatoare procese fata de mediul inconjurator la ora actuala. Nu masinile in sine ci bateria cu nichel a acesteia. Extractia si prelucrarea nichelului pentru hibridul Toyota a lasat zona din imprejurimi complet moarta. Cea mai mare platforma de unde provine nichelul folosit pentru motorul Prius se afla intr-un mic orasel numit Sudbury din Ontario. Poluarea rezultata de la rafinaria de nichel precum si ploile acide cauzate de aceasta platforma a ucis intraga vegetatie din jurul rafinariei si a produs o distrugere ecologica totala pe o raza de 10 km. In prezent NASA teseaza masinute de teren pentru Luna si Marte pe aceste suprafete aride . In timp ce cea mai mare parte a acestui dezastru a fost cauzat in ani de poluare, productia acestor baterii este inca foarte toxica pentru mediu.
Odata ce nichelul a fost prelucrat in forma finala, este transportat pe o platforma speciala din China care produce „spuma de nichel” folosita pentru motorul bazat pe baterie a hibridului Prius. Aceasta spuma de nichel este imbarcata si trimisa in Japonia pentru a fi folosita la producerea finala a bateriei. Ne putem imagina cantitatea de combustibil necesara pentru a realiza aceasta calatorie in jurul lumii pentru producerea unei singure baterii pentru Prius.

www.greenexpander.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *