Proiectul WANDA, impreuna impotriva poluarii Dunarii!

Proiectul WANDA, impreuna impotriva poluarii Dunarii!

Cu o lungime de 2.845 kilometri, fluviul Dunarea strabate 10 tari in drumul sau de la izvorul din Muntii Padurea Negra din Germania, pana la varsarea in Marea Negra. Fluviul si bazinul sau hidrografic reprezinta un ecosistem unic si de nepretuit, constituind habitatul pentru cea mai diversa flora si fauna. In contextul dezvoltarii istorice si tehnologice din ultimele secole, fluviul Dunarea dobandeste o importanta din ce in ce mai mare ca si cale navigabila internationala. Desi navigatia interioara reprezinta un mod de transport ecologic, conceptele privind gestionarea unor potentiale efecte secundare negative ale unei cresteri a  traficului de marfuri si persoane pe Dunare, trebuie sa fie inca dezvoltate. Proiectul Waste management for inland Navigation on the Danube – Administrarea deseurilor pentru navigatia interioara pe Dunare – WANDA a fost creat pentru a asigura protectia Dunarii si a ecosistemelor sale impotriva poluarii. Proiectul a fost lansat pentru crearea un sistem de management al deseurilor ce va fi coordonat la nivel transnational si care se va aplica de-a lungul fluviului Dunarea. Scopul principal al acestui proiect a constat in dezvoltarea si implementarea in comun a unor masuri preventive care sa asigure o abordare viabila din punct de vedere ecologic, in ceea ce priveste managementul deseurilor provenite de la nave. Rezultatul ar fi promovarea navigatiei pe caile navigabile interioare ca un mod de transport durabil si reducerea riscurilor potentiale pentru ecosistemele fluviului. Proiectul WANDA este finantat prin Programul de Cooperare Transnationala Sud Estul Europei (SEE) al Uniunii Europene, in cadrul axei prioritare 2 – “Protectia si imbunatatirea mediului” si a fost aprobat in iunie 2009. Valoarea totala a proiectului este de 1.667.240 euro. Specialisti in domeniul navigatiei, administrarii infrastructurii de transport naval dar si reprezentati ai institutelor de cercetare din Austria, Slovacia, Ungaria, Romania, Bulgaria, Croatia si Serbia au fost parteneri de-a lungul celor trei ani de derulare a acestui proiect. Consortiul este coordonat de Via Donau – Compania cailor navigabile din Austria, ce a avut rolul de lider de proiect. Participarea observatorilor, prin feedback extern, a asigurat cresterea calitatii proiectului. In Romania, partenerii activi in acest proiect de cooperare internationala au fost Compania Nationala Administratia Porturilor Dunarii Maritime SA Galati – APDM si Compania Nationala Administratia Porturilor Dunarii Fluviale SA Giurgiu – APDF. Activitatile proiectului contribuie la reducerea riscurilor de mediu legate de deversarile ilegale de deseuri provenite de la nave iar capitanii ce navigheaza pe fluviu, armatorii si operatorii de flota vor beneficia de proceduri clare pentru eliminarea coordonata a deseurilor provenite de la nave.

PARTENERIAT PENTRU VIITOR. Intalnirea oficiala ce a marcat inceputul proiectului a avut loc pe 25 si 26 august 2009 in Viena.  In cadrul acesteia au participat peste 20 de organizatii din tarile riverane Dunarii, care au pus la punct strategia comuna in vederea colaborarii viitoare. Activitatile din cadrul proiectului WANDA au avut ca scop identificarea necesitatilor, implementarea actiunilor pilot si analiza rezultatelor obtinute. Au fost monitorizate si analizate legislatiile nationale si cea europeana privind gestionarea deseurilor generate de navele care circula pe Dunare si au fost diseminate informatiile privind protectia mediului dar si bunele practici in toate tarile partenere. De asemenea, s-a propus realizarea mai multor proiecte pilot avand ca obiectiv colectarea si eliminarea diferitelor categorii de deseuri generate de nave, intre acestea figurand si proiecte pilot prevazute a se implementa in porturile romanesti Galati, Giurgiu si Tulcea, aflate in zonele de activitate ale CN APDM SA Galati si CN APDF SA Giurgiu. De altfel, CN APDM SA Galati a fost lider si coordonator pentru doua din cele sase pachete de activitati ale proiectului. Pornind de la cadrul legislativ comun stabilit de partenerii proiectului, CN APDM SA Galati a gestionat implementarea conceptului de management al deseurilor generate de nave in Romania. In calitate de lider al pachetului de activitati WP4, Administratia Porturilor Dunarii Maritime SA Galati a avut responsabilitatea planificarii si implementarii actiunilor pilot organizate in vederea colectarii deseurilor de hidrocarburi si a altor tipuri de deseuri, atat pe Dunarea de Sus, in cooperare cu partenerii din Austria, Slovacia si Ungaria cat si pe Dunarea de Jos, in cooperare cu CN APDF SA Giurgiu si cu partenerul din Bulgaria. Bugetul alocat CN APDM SA Galati a fost de 465.660 euro, dintre care 85% au fost asigurati de Uniunea Europeana, 13% din fonduri au provenit de la bugetul de stat, mai exact din partea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului, iar 2% au reprezentat finantare proprie. In plus, CN APDM SA Galati a monitorizat si a actionat in vederea  armonizarii transnationale a activitatilor de coordonare si lobby, planificate in cadrul proiectului WANDA. De asemenea, potrivit planurilor, prin implementarea unui model international de finantare pentru taxarea serviciilor oferite de acest sistem, se va aplica principiul “poluatorul plateste”. Activitatile proiectului au fost armonizate prin intermediul a diferite mecanisme de coordonare precum retelele de experti din domeniul navigatiei fluviale, feedback-ul primit de la stakeholderii nationali si internationali in cadrul workshop-urilor, ce au inclus atat grupuri de interes cat si observatori reprezentand Comisia Dunarii si Comisia Centrala pentru Navigatie pe Rhin.

OBIECTIVE REALIZATE. Proiectul WANDA a fost initiat in cadrul programului de cooperare transnationala South East Europe Transational Cooperation Programme – SEE, ce se deruleaza in perioada 2007 – 2013 si la care iau parte 16 tari. Scopul comun al acestui program este acela de a sustine dezvoltarea economica si sociala, in paralel cu sprijinirea stabilitatii si competitivitatii.  Una dintre axele principale ale acestui program este protectia mediului, iar proiectul WANDA a reprezentat unul dintre instrumentele prin care s-au dezvoltat concepte nationale privind managementul deseurilor provenite de la nave. Astfel, unul dintre rezultatele principale ale proiectului WANDA a fost elaborararea unor concepte nationale de catre toti partenerii, pornind de la contextul actual. Rezultatele au aratat ca exista mari diferente in ceea ce priveste echipamentul folosit in facilitatilede colectare ale deseurilor generate de nave. Cat despre cadrul administrativ si legal, aici exista mai multe asemanari. Provocarea insa, in afara de stabilirea activitatilor viitoare la nivel national, a fost armonizarea acestor concepte pe plan international. Au fost realizate de catre partenerii de proiect workshop-uri pentru stakeholderi, pe tema managementului deseurilor de la nave (ex. Slovacia – Martie 2010, Serbia – Aprilie 2010, Croatia – Mai 2010 iar scopul acestor intalniri a fost cel de a informa despre activitatile proiectului WANDA si de a colecta opiniile beneficiarilor acestui sistem, in scopul imbunatatirii serviciilor oferite. Pentru Romania si Austria existau aceste concepte, insa, ca urmare a experientei acumulate de-a lungul programului, conceptele nationale au fost imbunatatite. Practic, fiecare tara participanta are acum o strategie proprie, corelata insa si cu statele partenere, privind protectia mediului din punct de vedere al rezidurilor provenite de la nave. Cooperarea transationala a reprezentat un alt obiectiv atins al proiectului WANDA, mai ales in contextul in care, de-a lungul anului trecut au fost initiate si organizate mai multe actiuni pilot. Astfel, pentru regiunea Dunarii de Sus, partenerii din Austria si cei din Ungaria au realizat, in colaborare, o actiune pilot de colectare a deseurilor. Pe sectorul Dunarii de Sus, in Austria si Ungaria a fost asigurat un serviciu mobil de colectare gratuita a apei de santina, a uleiurilor uzate si a altor reziduuri de hidrocarburi generate de nave, care s-a implementat in lunile iunie si septembrie a anului 2011.  Nava de colectare s-a deplasat pe Dunare de la Linz, prin Budapesta, pana aproape de granita ungaro-croata, in portul Baja. Astfel, s-au furnizat pentru prima data, servicii de colectare a deseurilor pe un sector al Dunarii avand lungimea de cca. 700 km (de la Linz la Móhacs). In total au fost colectati 400 m³ de apa de santina, 69 m³ de uleiuri uzate si mai mult de doua tone de deseuri uleioase solide generate de nave. In plus, au fost implementate si actiuni pilot pentru alte tipuri de deseuri generate de nave, cum ar fi sistemul de marcare utilizat in Terminalul Verde din portul Baja, Ungaria, care a fost inaugurat pe 18 Mai 2011. In ceea ce priveste Austria, a fost planificata si organizata colectarea altor tipuri de deseuri generate de nave, cum ar fi baterii, vopsea, dizolvanti. Aceste operatiuni s-au desfasurat in Octombrie 2011 la un punct de acostare in Viena, la ecluza de la Persenbeug si in portul Enns. Anul trecut, totala luna August, CN APDF SA Giurgiu, in colaborare cu EAEMDR – Executive Agency for Exploration and Maintenance of the Danube River, mai exact partenerii bulgari, au asigurat, cu nave proprii, colectarea deseurilor de hidrocarburi in porturile Giurgiu si- Ruse. A fost oferit un serviciu gratuit, transnational si mobil de colectare a deseurilor, intre cele doua porturi. De asemenea, in portul Giurgiu a fost utilizata o facilitate fixa de colectare si tratare a hidrocarburilor generate de nave. In total au fost colectati si tratati 109 m³ de reziduuri de hidrocarbura in cadrul acestei actiuni transfrontaliere. O alta actiune pilot a fost organizata in luna Septembrie 2001 in porturile Galati si Tulcea. Aceasta a fost implementata de catre CN APDM SA Galati si a fost realizata tot cu navele din dotare si cu personal roman. Elementul nou, in cazul proiectului pilot derulat de catre CN APDM SA Galati a fost acela ca, pe langa deseurile specifice, in cadrul actiunii sau fost colectate si alte tipuri de reziduri, precum deseuri menajere sau materiale reciclabile. Pe sectorul maritim, in porturile romanesti de la Galati si Tulcea, au fost oferite in mod gratuit servicii mobile si la punct fix de predare a deseurilor, in luna Septembrie 2011. Serviciile au inclus colectarea, stocarea temporara, tratarea si eliminarea hidrocarburilor de la nave si a altor tipuri de deseuri, cum ar fi produsele reciclabile, apele uzate menajere si gunoiul. Toate actiunile pilot au fost monitorizate conform regulamentelor nationale si directivelor UE vizand deseurile generate de nave iar coordonarea generala a tuturor actiunilor pilot a fost asigurata de CN APDM SA Galati in calitate de lider al pachetului de lucru corespunzator. Pe langa aceste activitati, un alt obiectiv atins al proiectul WANDA este acela ca a fost elaborat un model de finantare al activitatilor cuprinse in sistemul de  management al deseurilor generate de nave. Astfel, dupa ce au fost identificate cele mai bune solutii pentru a limita poluarea Dunarii, specialistii reuniti in cadrul proiectului au analizat si posibilele masuri de sustinere financiara a acestora. Nu in ultimul rand, proiectul WANDA a fost un succes si datorita imbunatatirii cooperarii dintre tarile participante si organismele internationale care au jucat rolul de observatori: International Commission for the Protection of the Danube River – ICPDR, Danube Commission – DC, Central Commission for the Navigation of the Rhine – CCNR, International Sava River Basin Commission – ISRBC si WSD-Süd – Water- and Shipping Directorate South. Aceste organizatii au sustinut  proiectul WANDA prin feedback si sfaturi in legatura cu problemele de relevanta strategica. Site-ul – www.wandaproject.euofera informatii detaliate despre activitatile derulate in cadrul proiectului, parteneriatul consortiului, observatorii externi precum si informatii despre Programul SEE. Activitatile derulate in cadrul proiectului WANDA arata in mod clar ca este nevoie de un tratat international, cu valoare legala, pentru a obtine un sistem uniform, armonizat la nivel international pentru managementul deseurilor de la nave de-a lungul Dunarii, dupa cum e cazul si in regiunea Rhinului. Cooperarea eficienta la nivel transnational va juca un rol-cheie in elaborarea unei astfel de conventii. Drept urmare, consortiul a elaborat o propunere pentru un nou proiect – CO-WANDA, la care s-au adaugat si parteneri din Moldova si Ucraina si care este in prezent in procedura de evaluare in cadrul aceluiasi program de finantare, South East Europe Transnational Cooperation Programme.  Obiectivul acestei propuneri de proiect este crearea unei Conventii internationale pentru deseurile generate de nave pe Dunare. In cazul in care proiectul CO-WANDA va fi aprobat, acesta se va desfasura pe parcursul urmatorilor 2 ani, incepand cu luna Septembrie 2012.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *