Cand “superalimentele” ne fac rau

Pestele bogat in acizi grasi omega3, grapefruitul sau soia au devenit, in ultimii ani, alimente favorite ale nutritionistilor. Recomandarile de a le include in dieta zilnica nu lipsesc din nici un articol de specialitate. Cercetari noi arata insa ca multe dintre alimentele “la moda” fac mai mult rau decat bine.superalimente

Putine diete au fost mai popularizate in ultima vreme precum dieta mediteraneana. Fructe de mare, peste, ulei de masline. Numai ca, asa cum s-a intamplat si cu alte diete la moda (Atkins, Montignac etc.), apar acum si contestatarii. Iar studiile lor scot in evidenta efectele adverse ale unui regim considerat pana acum perfect pentru intreaga viata. De pilda, cusurul dietei mediteraneene este ca sporeste incidenta problemelor de inima la persoanele care au suferit deja un atac de cord.

Alte “superalimente” care ne fac, de fapt, rau sunt grapefruitul, soia, pestele gras si condimentul chilli. Iar cercetatorii americani citati de Daily Mail le “demonteaza” pe rand.

Laudat pentru aportul de vitamina C si pentru rolul important pe care il are in curele de slabire, grapefruitul contine naringerina, o substanta despre care se stie ca echilibreaza nivelul zaharului din sange si ca incurajeaza ficatul sa “arda” excesul de grasimi. Reversul medaliei – grapefruitul mareste nivelul de estrogen din organism. In aceste conditii, femeile in varsta care consuma zilnic un sfert de grapefruit sunt cu 30% mai expuse riscului de a se imbolnavi de cancer la san decat cele care nu includ acest fruct in alimentatia zilnica. Grapefruitul poate ramane in dieta persoanelor care primesc unda verde de la medic pentru ca este o sursa importanta de vitamina C, fibre si alti fitonutrienti, explica profesorul Helen Stracey, membru al Asociatiei Dieteticienilor din Marea Britanie.

Astfel, jumatate de fruct pe zi sau 250 de mililitri de suc de grapefruit sunt indicate. Nu mai mult de doua fructe sau un litru de suc pe zi!

Aliment-minune tot mai popularizat inclusiv in Romania, soia se regaseste in 60% din alimentele procesate si serveste drept materie prima pentru tofu, sos de soia sau lapte de soia. Contine mai putine grasimi saturate decat carnea, e bogata in acizi grasi omega3 buni pentru inima. Reversul medaliei – contine cantitati insemnate de substante care pot afecta procesul de digerare a proteinelor, pot bloca absorbtia mineralelor si pot afecta metabolismul. Iar genisteina si daidzeina, componente biochimice care se regasesc din plin in structura boabei de soia, “imita” estrogenul si pot afecta fertilitatea. Si daca se stia ca soia reduce riscul de imbolnavire de cancer de san, s-a aflat acum, multumita specialistilor americani, ca suplimentele alimentare pe baza de soia le pot dauna supravietuitorilor acestei cumplite boli. In aceste conditii, expertii ne sfatuiesc sa limitam consumul de soia la un produs (neprocesat) pe zi.

Somonul, macroul sau sardinele sunt doldora de acizi grasi omega3, care previn bolile de inima si mentin creierul in buna stare de functionare. Nu le lipsesc nici vitaminele A si D. Reversul medaliei – pestele gras mareste riscul de diabet. Pesticidele din apa se acumuleaza in tesutul gras al pestelui si poate limita capacitatea organismului de a produce insulina. Este vorba despre organismul consumatorului de peste. In aceste conditii, portia ideala de peste gras este de 140 de grame, o data pe saptamana. Nu mai mult de doua pentru copii si femei tinere si nu mai mult de patru pentru “restul lumii”.

Ardeiul rosu foarte iute (sau chilli), consumat ca atare sau sub forma de praf, are parte de recomandari la fel de fierbinti ca senzatia pe care o provoaca. Este util in dietele de slabit, imbunatateste circulatia si poate contribui la micsorarea tumorilor canceroase. Reversul medaliei – persoanele care consuma un ardei iute pe zi sunt mai expuse riscului de a se imbolnavi de cancer la stomac. Cu 15% mai expuse, potrivit unui studiu realizat de specialistii de la Universitatea americana Yale. Pentru ca celebrul condiment face praf barierele naturale de protectie ale stomacului, creste si riscul de ulcer, indigestie sau arsuri. “Nu consumati mai mult de trei ardei iuti pe saptamana si serviti-i in cadrul unei diete echilibrate”, este sfatul dieteticienilor.

Sursa: Jurnalul National

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Rămâi conectat!

104,167FaniÎmi place
108CititoriConectați-vă
1,330CititoriConectați-vă

Articole Recente